RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Färdighets listan

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by OsynligGast » 07 Mar 2019, 22:02

Sitter och testar att skapa karaktär till DoD2016, så kommer jag till färdighets delen och där står det att en ska kolla enligt lista för det yrke som valts. Samt om ifall nivån sätts som t ex "utövare" så får RP sätta ut två till BAS färdigheter.

Jag har bara gamla DoD (84) där hade varje yrke en lista med färdigheter. Sen kunde en välja ut par ytterligare om de var erf. RP. Så jag kanske missat ngt i denna nya inkarnation. När jag följer listan för ett yrke (spelar egentligen ingen roll vilken) så uppfattar jag det som att RP får näst in till alla färdigheter BAS, utom de som x2-x4. Så då finns det ju inte direkt några fler färdigheter att välja för att t ex sätta två nya BAS. Det skulle väl kanske vara språk som det ser ut som att alla yrken har noll bas i.

Jag satt och läste exemplet på Lisas krigare som fyllt i alla Krigarens färdigheter, sen väljer hon två nya BAS färdigheter som ska baseras på RP bakgrund, simma för att RP har bott nära havet, och jaga för att föräldern varit jägare (so far so good) Men när jag tittar i listan, så står det att Krigaren har Simma bas x1 (hur blir det en ny basfärdighet om den redan står med i listan)

Är det ett miss som råka hänga med innan trycket, eller är det ngt jag har missat? :)

cheers
OsynligGast

by Colibri » 08 Mar 2019, 13:53

Hej

När jag snabbläser exemplet i boken så tolkar jag det som följande:
De extra x1 rp får kan man placera ut på färdigheter som den redan har "x" i.
Krigaren har t.ex. Bas x2 i rovdjur och rörlighet och du skulle alltså kunna placera ett "x" på varje och det blir Bas x3 som start i stället.

Mvh
Colibri

by OsynligGast » 09 Mar 2019, 11:11

Colibri wrote:Hej

När jag snabbläser exemplet i boken så tolkar jag det som följande:
De extra x1 rp får kan man placera ut på färdigheter som den redan har "x" i.
Krigaren har t.ex. Bas x2 i rovdjur och rörlighet och du skulle alltså kunna placera ett "x" på varje och det blir Bas x3 som start i stället.

Mvh

ah, låter bra. Tack, ska testa lite med det och se hur det känns.
OsynligGast

Return to Regler