RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Hjälp med att förstå stridskapacitet

Regelforum för Trudvang. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Skaunungen » 12 Sep 2018, 01:29

Jag har tänkt att pröva på det dynamiska stridskapacitets systemet från boken Drakar och Demoner Expert: Rollpersonen, med boken Drakar och Demoner Rollspelet (År 2000) som grundregler.

Såvitt jag har förstått enligt Rollpersonen Expert så skapar man sin Stridskapacitet-grund genom att räkna STY + FYS + SMI / 3 samman- låt oss säga att det blir 10, 10 i SK-grund. Sedan har personen FV 10 i Vapenteknik Stångvapen, vilket läggs på SK-grund. Totalt 20 poäng att spendera. FV 10 låter personen utföra 3 handlingar under en spelrunda med Stångvapen.

Sedan så lägger man dessa SK poäng på attacker eller pareringar, så många som jag tillåts. Dessa utlagda poäng-

Ex. Attack 1 = 11,

- omvandlas sedan till FV för attacken vilket för man i detta fallet rullar en T20. Det jag undrar är om detta uträknade färdighetsvärde har betydelse för om man träffar eller missar, vilket jag tror att det har. Det vill säga rullar man 11 eller mindre träffar man, 12 eller högre så missar man. För i sådana fall låter det vettigast att ha bara en kraftig attack och en kraftig parering om det är högre chans att lyckas. Jag förstår att detta skall symbolisera en karaktärs skicklighet i strid.

Har sedan dessa FV nummer någon betydelse för två personer som strider emot varandra?

Exempel: Leifr Loket Blodsson anfaller med en av sina attacker (Attack 1 = 11), då parerar Hassu Kvinnaruske med en parering (Parering 1 = 5). Spelar det på något sätt in att Leifrs attack har högre FV än Hassus parering eller betyder endast det att Hassu har sämre chans att lyckas med sin parering?

Berätta gärna om jag är ute och cyklar någonstans eller om jag har glömt något viktigt.
Skaunungen

Return to Regler