Jag hade länge tyckt att det var synd att Drakar och Demoner Trudvang inte utvecklade reglerna kring hur färdigheterna Extraktkunskap och Växt- och djurliv skulle kunna användas praktiskt av de örtkunniga i Trudvang. Man berörde visserligen extrakt i stycket Extrakt på sidan 88 i boken Trudvangs stigar men antalet extrakt var få och själva beredningen berördes bara ytligt. Med en hängiven extraktmakare bland min spelgrupps rollpersoner tyckte jag att färdigheterna Extraktkunskap och Växt- och djurliv skulle få en större betydelse i spelet. Med Hans Johanssons dokument Örter & Växter till Drakar och Demoner 6 som grund lät jag utveckla Drakar och Demoner Trudvangs regler kring att leta växter i naturen och skapa extrakt av dessa. Många örter från Hans Johanssons dokument har använts i det här dokumentet även om deras användningsområde i vissa fall har ändrats för att passa mina egna idéer. Det är med Hans Johanssons tillåtelse som jag nu gör det här dokumentet tillgängligt för alla.
LADDA NER HÄR (ny smidigare nerladdningssida):
http://drop.io/vaxterextrakt
Grundtanken med dokumentet har varit att göra det lätt för spelare att utnyttja Växt- och djurliv för att hitta växter i naturen samt utnyttja Extraktkunskap för att utnyttja växternas effekter. Det finns sammanlagt 43 extrakt beskrivna i dokumentet varav 7 är helande, 17 är förändrande, 9 är gifter, 9 är gifternas motgifter samt 2 okroppsliga (som påverkar omgivningen). Extraktens effekter skiftar från att stoppa blödningar, ge extraordinära förmågor, öka vitneråterhämtningen till dödande gifter.
Responser på dokumentet får gärna lämnas i den här tråden.
Hoppas att det kommer till nytta!