RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Historia och inspiration

Inspirationsmedia till GD

Ett forum för spelvärlden till GD. Här ska diskussioner och frågor om 1700-tals Europa ställas.

by Chutnik » 22 Feb 2016, 14:49

Hej!
Inviger den här delen av forumet med att starta en tråd bra filmer/spel/serier att få inspiration till upptåg i 1700-talet. Lägg upp era tips på saker ni känner har gett er bra plothooks och ideer till karaktärer och händelser!

Här kommer ett gäng grejer jag använt för att forma min version av Götterdämmerungs spelvärld
Jag börjar med att lista lite filmer:

Vidocq - deckare/thriller placerad i frankrike med en mystiskt maskerad mördare och en skarpsinnig poliskommisarie. tidigt 1800-tal.

Brotherhood of the wolf - klassisk varulvsrulle med trekornshattar och flintlåspistoler

Season of the witch - B-rulle (men med Nicolas Cage!) om häxor, heliga böcker, demoner och hur redigt drygt det är att åka vagn i vildmarken. utspelar sig under "medeltid" men kan lätt flyttas till 1700-tal.

Pirates of the Carribean - Ett ganska obligatorisk omnämnade. Ett måste för alla som vill tampas med pirater, odöda, sjöodjur och skörbjugg (väldigt användbart soundtrack!)

Hornblower - gammal tvserie om intriger inom brittiska flottan.

Master and Commander, the far side of the Earth - Mer intriger inom brittiska flottan på de sju världshaven. snygg film som utspelar sig i 1800-talet.

Les miserable - franska revolutionen hanteras med stora mängder ångest, smuts och sångnummer.

The name of the rose - kultfilm om mordmysterium på en engelskt kloster. Sean Connery och världens mest creepy munk spelar en stor roll. Är egentligen satt i medeltid, men går också här rätt enkelt att justera tidsepoken.

Last of the Mohicans - äventyr och blodspillan i den nya världen!

Van Helsing - Hugh Jackman ska döda dracula. Det går inte helt klockrent.

Sleepy hollow (1999) - Stämmningsfull spökhistoria om hur en Engelsk håla drabbas av den huvudlöse ryttarens hämnd. Ett måste för GD-fans.

Sweeny Todd - en hämndlysten barberare slår sig ihop med en fattig bagerska. Sångnummer, blod och skabbiga pajer i överflöd. 1800-tal.

From hell - En spännade deckarhistoria om Jack the Rippers skräckvälde i london under 1800-talet.

The Ninth Gate - en bokhandlare hittar en sällsynt lunta som beskriver helvetet. Han dras snabbt in i en konspiration där hin håle själv har ett finger med i spelet. Utspelar sig i modern tid.

Vad har ni själva för tips?
Finns det några böcker, filmer, spel, podcast eller illustratörer ni vill tipsa om?
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
Chutnik

by Klaatu » 22 Feb 2016, 20:28

Jag föreslår att alla som är intresserade av Götterdämmerung besöker min webbsida www.karlkampe.se som har tonvis med recensionen och artiklar om allt möjligt från epoken i fråga. Exempel på recensioner: Solomon Kane, Kabal, Häxornas tid, Slaget vid Poltava, Duellisterna, Barry Lyndon, Rob Roy, Musketörerna, Parfymen, Snapphanar, A royal affair, Den svarte tulpanen, The Mission, Poldark och mycket mycket mer.

Jag rekommenderar speciellt också Daniel Thollins seriealbum En ohelig allians.
Image
Klaatu

by Brynjard » 22 Feb 2016, 20:35

Och när ni är där så passa på att läsa om Karl Kämpe. Klaatu har gjort ett bra jobb där!
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

Return to Historia och inspiration