RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Vapenfrågor

Regelforum för GD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Urdjur » 02 Feb 2017, 13:49

Hej!

Har nyss köpt GD online-versionen. Några funderingar:

1) I vapentabellen för närstridsvapen står värdena OM, IM och BV. BV förklaras som brytvärde i texten. Vad jag kan se finns ingen förklaring till OM och IM. Är IM = IntiativModifikation såsom beskrivs i Lex Libris? Vad är OM? För handeldvapen saknas dessa värden och där finns då bara "Mod" som är -2/0/+2 beroende på vapnets kvalitet (verkar motsvara OM i närstridsvapnen). Har handeldvapen ingen initiativmod?

2) Bågar och armborst saknar värde för P/SR. Hur snabbt kan de avfyras? Finns det något regelmässigt incitament att använda krutvapen (som har nackdelen att de kan haverera) jämfört med bågar/armborst? Som jag förstått det gick man över till krutvapen från bågvapen för att krutvapen var lättare att träna folk i, samt att de var mer effektiva mot rustning.

3) Jag hittar inga regler om färdigladdade pistoler etc. Om en spelare ska utforska en mörk gränd t.ex. vore det kanske lämpligt med en färdigladdad wenderpistol som kan avfyra två snabba skott första rundan, och sedan släppas på marken till förmån för en mer snabbomladdad kortbåge eller närstridsvapen. Kan man göra så?
Urdjur

Return to Regler