RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Bomber och Granater! Förslag på regler för handgranater?

Regelforum för GD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Two Hands » 09 Feb 2016, 18:51

Halloj!

Jag och några polare har kört Götterdämmerung 2010 över roll20 nu ett tag och en av mina spelare har uttryckt ett intresse av att införskaffa sig handgranater/handkulor för att hantera större grupper av fiender.

Jag hade tänkt tre storleksklasser (lätt, medeltung och tung/liten, medelstor, stor) på 1,0, 1,5 och 2,0 kg i respektive ordning. Fienden de har mött än så länge har ungefär 20-30 TKP och jag vill inte trivialisera strider men jag vill belöna mina spelare om de lyckas.

Lätt/liten handgranat
Skada: 1T4 på 1T2 kroppsdelar.
Sprängradie: KD/LD: 1-2/2-4.
Distans: KD/LD: 1-10/10-20.
BS: ≥4
H: 80-00
IM:+3
Vikt: 1 kg.
Pris: 100 öre.

Medeltung/medelstor handgranat
Skada: 1T6 på 1T3 kroppsdelar.
Sprängradie: KD/LD: 1-4/4-6.
Distans: KD/LD: 1-8/8-16
BS: ≥6
IM:+5
Vikt: 1,5 kg.
Pris: 200 öre.

Tung/Stor handgranat
Skada: 1T8 på 1T4 kroppsdelar.
Sprängradie: KD/LD: 1-6/6-8
Distans: KD/LD: 1-5/5-10
BS: ≥8
IM:+8
Vikt: 1,5 kg.
Pris: 300 öre.
Two Hands

by Klaatu » 10 Feb 2016, 21:47

På 1700-talet så var handgranaterna tvungna att antändas med eld. Grenadjärerna sprang därför omkring med ett glödande "snöre" (se bild). Finns det något namn på detta snöre?

Rent regeltekniskt borde det väl ta minst 1 stridsrond att antända en handgranat?

Image

Litet info om handgranater finns i denna tråd från RM:s gamla forum.
http://www.riotminds.se/forum/viewtopic ... 68e330051a
Image
Klaatu

by Two Hands » 10 Feb 2016, 23:51

Subject: Bomber och Granater! Förslag på regler för handgranater?

Klaatu wrote:På 1700-talet så var handgranaterna tvungna att antändas med eld. Grenadjärerna sprang därför omkring med ett glödande "snöre" (se bild). Finns det något namn på detta snöre?

Rent regeltekniskt borde det väl ta minst 1 stridsrond att antända en handgranat?

Image

Litet info om handgranater finns i denna tråd från RM:s gamla forum.
http://www.riotminds.se/forum/viewtopic ... 68e330051a

"Snöret" kallas "lunta".

Om det skulle ta en stridsrunda att tända handgranaten skulle detta ge fienden eller spelarna chansen att slänga sig bakom skydd och/eller skingra sig när en person kastar en handgranat genom en vanlig förflyttning på 2T6:or. Det skulle leda till mer beslutsfattning på spelarnas del (försöker jag hasta min attack eller ska jag chansa en normal eller siktad attack istället för att öka min chans på att lyckas kasta/träffa).

Tack för idén Klaatu!
Two Hands

by Brynjard » 15 Feb 2016, 11:30

Eventuellt kan du ju lägga till risken för självexplosion (tex om en icke erfaren rp använder tung handgranat) för att symbolisera hur farligt det faktiskt var. Anledningen till grenadjärernas hattar var att man skulle se var de fanns på slagfältet och hålla sig undan. Därför bad även grenadjärer ofta till St Barbara före ett slag liksom servispersonal vid artilleriet att deras vapen skulle dräpa fienden och icke de själva.

Om kastaren är stressad kanske han räknar fel vid kapning av tråden och riskerar att den briserar tidigt?
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by Klaatu » 15 Feb 2016, 18:38

Brynjard wrote:Anledningen till grenadjärernas hattar var att man skulle se var de fanns på slagfältet och hålla sig undan.

Hattarna var också mer höga än breda för att de snabbt skulle kunna kasta upp geväret på ryggen. Grenadjärer var de enda soldater förr i tiden vars gevär hade en rem.
Image
Klaatu

by Brynjard » 15 Feb 2016, 21:52

Klaatu wrote:
Brynjard wrote:Anledningen till grenadjärernas hattar var att man skulle se var de fanns på slagfältet och hålla sig undan.

Hattarna var också mer höga än breda för att de snabbt skulle kunna kasta upp geväret på ryggen. Grenadjärer var de enda soldater förr i tiden vars gevär hade en rem.

Det visste jag faktiskt inte! Du har ju betydligt mer koll på epoken än jag. Kul att lära sig!

Benömningen grenadjär är för övrigt åter i bruk i försvarsmakten senaste reglemente.
Men nu var det ju regler för granater vi skulle prata om egentligen :)

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by Two Hands » 16 Feb 2016, 13:28

Klaatu wrote:

Intressant. Men om det bara var grenadjärerna som hade vapenrem som tillät de att bära på geväret hur gjorde de vanliga musketerarna? Enligt Alf Åberg och Göte Göransson i deras bok Karolinerna så säger de att "Efter en salva gjorde hela kompaniet inbrytning på fienden med värjor och pikar." Släppte de bara musköten på marken då om de inte bär vapenrem eller höll de musköten i ena handen?
Two Hands

by Klaatu » 16 Feb 2016, 14:41

Two Hands wrote:Enligt Alf Åberg och Göte Göransson i deras bok Karolinerna så säger de att "Efter en salva gjorde hela kompaniet inbrytning på fienden med värjor och pikar." Släppte de bara musköten på marken då om de inte bär vapenrem eller höll de musköten i ena handen?

Angående karolinernas taktik.
Efter eldgivningen följde vanligtvis en attack med "blanka vapen", det vill säga med värjor och bajonetter.

Det är svårt att hitta information i frågan men jag har hittat två exempel på strider där både svenskar och skottar släppte sina musköter, drog sina värjor/svärd och sedan anföll. Så det verkar som om i alla fall främsta ledet förr i tiden släppte sina musköter innan de anföll med "blanka vapen".
Image
Klaatu

by Theo » 21 Feb 2016, 15:51

Hahah,, grym idé. Granater i Götter. Jag tänker att man kanske skulle vilja utveckla det där lite också och lägga in någon slags djävulspulver eller utöva någon form av "ritual" på en granat så att den funkar bättre.. men det här ska vi ju helt klart kika närmare.på. Kul också med historielektionen ovan :)

/Theo
Theo

by Brynjard » 21 Feb 2016, 15:55

Theo wrote:Hahah,, grym idé. Granater i Götter. Jag tänker att man kanske skulle vilja utveckla det där lite också och lägga in någon slags djävulspulver eller utöva någon form av "ritual" på en granat så att den funkar bättre.. men det här ska vi ju helt klart kika närmare.på. Kul också med historielektionen ovan :)

/Theo

Alternativt så kan det finnas både granater och något alkemiskt pulver/substans som båda har olika fördelar och nackdelar men är samma typ av vapen. Så att spelaren måste välja vilken av dessa han vill använda. Gillar iden med "ritualgranat".

Brynjard

Next

Return to Regler