RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Hjälp med Svarta Solen-kampanjen

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Gamling » 09 Feb 2017, 12:27

Hej,

Jag och min rollspelsgrupp kommer att dra igång med Svarta Solen snart och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med tips och upplägg.

Tanken är att de ska starta med ett mindre äventyr, Trollkvinnans Gåta, för att sedan hoppa in i Vildhjärta, Snösaga och Likstorm. Tanken är att Trollkvinnans Gåta ska vara som en prolog de får spela sig igenom, men som ändå hör ihop med resten av äventyren.

Jag tänker mig att trollen som är utskickade för att hitta Sorge egentligen är utskickade av Blodughadda och att Snödrottningen vill ha Sorge vid sin sida i det kommande kriget. Ifall spelarna misslyckas med att stoppa Sorge, då kommer de få möta henne vid senare del av kampanjen, men ifall de skulle lyckas då kommer Blodughadda skicka ut troll efter spelarna. Dessa kan de få möta mellan äventyren, eller att det sker möte i ett av de andra äventyren.

Jag kommer även ha med en korp, som bara har ett öga, som spelarna kommer se i början av Trollkvinnans Gåta och i slutet. Detta ska sedan visa sig vara Vildhjärta själv, eller en av Vildhjärtas undersåtar, som lyckas "lura" med sig spelarna till just Vildhjärta. Då Vildhjärta sett att dessa kan hantera/eller inte någon som Sorge, vill han testa dem i sin skog för att se ifall de klarar av de hemligheter har ruvar på. Eller så kanske han tar dit dom i hopp om att de kan stoppa Blodughadda och Snödrottningen som försöker stjäla Snösaga från hans domäner.

Finns det fler saker jag kan göra för att binda ihop den Trollkvinnans Gåta med resterande äventyr?
Har ni tips på bra ledtrådar som spelarna kan fånga upp som handlar om Vildhjärta, Snösaga eller Likstorm?

/Gamling
Gamling

by Gamling » 06 Mar 2017, 22:51

Så här har jag gjort just nu;

Spelarna har tagit sig igenom halva Trollkvinnans Gåta och har börjat drömma om Sorge, som egentligen är den sällsamma flickan från Likstorm. Tanken här är att hon är fast i den här kroppen och för svag för att ta sig någonstans. Hon kommer först vakna till liv när andra livsformer kommer till platsen, vilket är spelarna. Precis som i Trollkvinnans Gåta, kommer hon att låsa fast dom tillfälligt och kommer att börja suga ut livskraft från dem under varje stridsrunda. Hon kommer att dra ut på tiden genom att ha gåtleken och får på så vis spendera lite mer tid med spelarna och kan då få mer styrka.

Förlorar hon, då försvinner hon från platsen och spelarna tror att de besegrat henne, vilket de ej gjort. Hon är bara för svag för att kunna utkämpa några strider och ger sig av mot Trollmark och kommer att vara där fram till spelarna nått Likstorm för att samla nya krafter.

Vinner hon, då drar hon ändå härifrån, men något starkare. Hon kommer se till att katakomberna börjar rasa sönder och samman, vilket gör att spelarna behöver skynda sig ut så snabbt de bara kan för att överleva. Hon kommer inte bry sig om ifall de lever eller dör, då hon har viktigare saker för sig. Spelarna kommer sedan att möta henne igen i Likstorm.

Spelarna är alltså ansvariga till att den sällsamma flickan kommer ut i världen igen.

Trollkvinnan i Trollkvinnans Gåta kan spå framtiden och kommer att plantera lite saker för spelarna som kommer att ske både i Vildhjärta, Snösaga och Likstorm. Hon har dock ingen aning om att Sorge och den sällsamma flickan är samma person, vilket gör att hon inte har en aning om vad som kommer hända, trots sin förmåga att se in i framtiden. För just den ödestråden som Sorge/den sällsamma flickan är dolt för henne.

Vildhjärta är ej en ont väsen. Han kommer att visa sig för spelarna i Trollkvinnans Gåta, men kommer då gestaltas som en enögd korp. Två gånger kommer de se honom. Först efter att de besegrat trollen i grottan och sedan direkt när de kommer upp från katakomberna. Han vet att Snödrottningen nu befinner sig i hans skog och är ute efter Snösaga. Han är säker på att spelarna kan stoppa Snödrottningen och lurar därför in dessa i sin skog efter att de varit i Järnskogen. Dock kommer de behöva finna alla hemligheter, för endast de som kan göra detta kan vara värdiga att stoppa Snödrottningens framfart. Innan spelarna kliver in i Vildhjärta, kommer de få se den enögda korpen en sista gång och då även se hur den förvandlas till en gammal man med ett öga. Dock vet ej Vildhjärta att den sällsamma flickan är fri och att hon kommer att försätta honom i en dvala senare.

Någon som har något mer eller kanske lite feedback på de förändringar/tillägg jag gjort nu? :)
Gamling

by osbjer » 09 Mar 2017, 04:57

Jag har inte läst Likstorm, men jag har spellett de andra (fast jag hade gåtan under tiden som det går några månader i början av snösaga, men detta verkar mycket mer genomtänkt). Jag tycker du får ihop det bra och speciellt scenen då trollkvinnan spår kan bli riktigt kul. Hon kanske spår att "en viktig kvinna kommer dö en brutal död men hon är inte utom hopp", vilket kan blir spännande eftersom två kvinnor dör i snösaga.

/j
osbjer

by Gamling » 09 Mar 2017, 22:05

osbjer wrote:Jag har inte läst Likstorm, men jag har spellett de andra (fast jag hade gåtan under tiden som det går några månader i början av snösaga, men detta verkar mycket mer genomtänkt). Jag tycker du får ihop det bra och speciellt scenen då trollkvinnan spår kan bli riktigt kul. Hon kanske spår att "en viktig kvinna kommer dö en brutal död men hon är inte utom hopp", vilket kan blir spännande eftersom två kvinnor dör i snösaga.

/j

Det där med att trollkvinnan spår en kvinnas död var riktigt smart. Tur att du skrev det nu, då vi har spelmöte på måndag igen och de kommer möta trollkvinnan under nästa session. :)

Jag har fokuserat mina spådomar väldigt mycket kring spelkaraktärerna och deras öden, men helt missat att jag kan ta med andras öden. Speciellt det som du nämner, det är ju klockrent!

Tycker att spådomar för den här kampanjen är väldigt användbart och roligt att leka med. Jag har skrivit ner korta fraser trollkvinnan kommer att yttra som specifikt inriktar sig på var och en av spelkaraktärerna och deras drivkraft, så att de får motivation att ta sig vidare trots att de vet att det kommer vara väldigt tufft framöver.

Jag använder även drömmarna de får nu av Sorge som något positivt, detta så att de även ska tro eller få känslan av att drömmarna och viskningarna de får i Snösaga även är sanna och positiva, men egentligen är till för att dra ner dem i fördärvet.

/Gamling
Gamling

Return to Spelledare