RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Skymningsgäld

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Kolnidúr » 13 Mar 2016, 21:12

Jag spelleder just nu det senaste officiella äventyret till Trudvang, Skymningsgäld.
Det är sannerligen ett äventyr i min smak, lagom fritt men ändå med en episk intrig, och framförallt är Svart-Mundor fantastisk som setting.
Dock har jag lite problem med den tredje och sista delen av äventyret.
Den finns nämligen inte beskriven mer än i ytterst svepande ordalag. Jag förstår att detta givetvis är ett medvetet val och helt i linje med författarens intentioner, MEN det lämnar mig trots allt en smula handfallen.

*SPOILER*
I sista delen ska rollpersonerna ta sig an det storslagna uppdraget att döda en drake.
Hur detta ska gå till är helt upp till spelledaren som till sitt förfogande visserligen har en fin men "tom" karta över drakgrottan.
*SPOILER SLUT*

Så, min fråga är hur ni andra spelledare av detta formidabla äventyr har konstruerat den avgörande slutdelen?

Personligen slutade jag med att byta ut draken helt och hållet och ersatte den med en slumrande demon vars öde kommer att bestämmas av Tochmolds spjut som nu bärs av en ättling till honom (en av rollpersonerna).
Kolnidúr

by Theo » 15 Mar 2016, 15:17

Hej K,
kul att du gillar äventyret. När jag skrev det tänkte jag kanske inte att grottan i sig skulle vara så betydelsefull utan snarare tänkte jag mig en utdragen fight med draken på olika platser i Svartmundor. Draken kommer ju inte låta sig dräpas med all enkelhet i en grotta. Känner han att en strid i grottan håller på att gå fel flyr såklart draken och dem måste möte den någon annanstans. En slumrande demon funkar såklart alltid och på sätt och vis passar det ju bättre till hela settingen på något sätt..

lycka till!
Theo
Theo

by Kolnidúr » 23 Mar 2016, 21:10

Tack för svar Theo!

Jo jag förstod den tanken, men jag kände att jag ville ha en tydligare slutscen på äventyret än det som erbjöds. Jag kanske är lite gammaldags där, men det känns också som att min spelgrupp sakta byggt upp förväntningar under äventyrets gång på att få möta det mörka hotet öga mot öga i en avgörande stund.
De började ju väldigt fritt men också trevande, de kunde själva välja vart de skulle ta vägen etc, för att sedan inse ganska tydligt vad de kämpade mot. Vid den punkten blir äventyret mer linjärt fram till Skuggtornet, vilket passar min grupp väldigt bra. De vet att de är på rätt väg och har löst alla hinder på bra sätt och det känns med just min spelgrupp som att jag förnekar dem den feta slutscen som resten av äventyret pekat mot om jag följer manuset.

Jag tror självklart att det kan bli ballt med en utdragen strid också men det skulle bli väldigt mycket merjobb för mig som SL, och dessutom är det stor risk att kvaliteten på manus plötsligt sjunker när den bör vara som högst om jag måste skriva det själv...

Väl mött!
Kolnidúr

Return to Spelledare