RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Hjälp med att förstå stridskapacitet

Regelforum för Trudvang. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Skaunungen » 12 Sep 2018, 01:29

Jag har tänkt att pröva på det dynamiska stridskapacitets systemet från boken Drakar och Demoner Expert: Rollpersonen, med boken Drakar och Demoner Rollspelet (År 2000) som grundregler.

Såvitt jag har förstått enligt Rollpersonen Expert så skapar man sin Stridskapacitet-grund genom att räkna STY + FYS + SMI / 3 samman- låt oss säga att det blir 10, 10 i SK-grund. Sedan har personen FV 10 i Vapenteknik Stångvapen, vilket läggs på SK-grund. Totalt 20 poäng att spendera. FV 10 låter personen utföra 3 handlingar under en spelrunda med Stångvapen.

Sedan så lägger man dessa SK poäng på attacker eller pareringar, så många som jag tillåts. Dessa utlagda poäng-

Ex. Attack 1 = 11,

- omvandlas sedan till FV för attacken vilket för man i detta fallet rullar en T20. Det jag undrar är om detta uträknade färdighetsvärde har betydelse för om man träffar eller missar, vilket jag tror att det har. Det vill säga rullar man 11 eller mindre träffar man, 12 eller högre så missar man. För i sådana fall låter det vettigast att ha bara en kraftig attack och en kraftig parering om det är högre chans att lyckas. Jag förstår att detta skall symbolisera en karaktärs skicklighet i strid.

Har sedan dessa FV nummer någon betydelse för två personer som strider emot varandra?

Exempel: Leifr Loket Blodsson anfaller med en av sina attacker (Attack 1 = 11), då parerar Hassu Kvinnaruske med en parering (Parering 1 = 5). Spelar det på något sätt in att Leifrs attack har högre FV än Hassus parering eller betyder endast det att Hassu har sämre chans att lyckas med sin parering?

Berätta gärna om jag är ute och cyklar någonstans eller om jag har glömt något viktigt.
Skaunungen
 
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2018, 23:06

by Garra » 22 Sep 2018, 11:37

Jag har bara spelat DoDT (sjunde versionen) och Trudvang Chronicles, men jag tror inte det är allt för stora skillnader här. I dessa versioner stämmer det att om du attackerar med Fv 11, måste du slå 11 eller lägre för att träffa. Om varelsen använder stridspoäng för att parera (med samma princip, lika eller under Fv) och lyckas, så pareras attacken och varelsen tar ingen skada.

Vet ej hur det är i DoD6, men i senare versioner slår man ändå skada för attacken, och ifall denna överstiger brytvärdet (BV) på skölden eller vapnet så tar vapnet skada, och kan till slut bli helt värdelöst.

Kort sagt: det spelar ingen roll hur högt eller lågt Fv du slår mot, ett lyckat slag är ett lyckat slag.

Jag tycker det personligen är ett ganska snyggt system för att visa skillnader i skicklighet och i karaktärers taktik. Vissa karaktärer måste "ta risker" och vara "reckless" och lägga all sin SP på en attack för att få en rimlig chans att träffa, medans mäktigare karaktärer med mer SP kan attackera med lika hög chans till träff utan att göra sig själv helt hjälplös mot attacker, dvs ha kvar nog sp för att kunna parera ordentligt.
Garra
 
Posts: 22
Joined: 24 Feb 2018, 14:38

by Skaunungen » 29 Sep 2018, 22:00

Tack för svaret, det verkar följa samma princip - nu förstår jag att jag är på rätt väg. Med brytvärde är det samma regler i DOD6, om attackens skada är högre än BV går vapnet sönder eller tar stor skada.

En sak man kan göra för att jämna oddsen är att ha ett avståndsvapen eller ett långspjut för längre räckvidd för att hålla fiender på avstånd. Ganska fränt att man är så sårbar om man möter en krigsman eller riddare med ont uppsåt, man får hålla tungan rätt i mun.
Skaunungen
 
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2018, 23:06


Return to Regler

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest