RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Läka permanenta skador

Regelforum för Trudvang. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Myspysen » 22 Mar 2016, 23:53

Hej, kan man läka ett sår med Nidendomens "Läka" (s.134) för att motverka permanenta skador? Jag lade märke till att det stod "Benbrott, invärtes skador och sårskador helas så fint att det inte ens kvarstår något ärr." Till skillnad från Garbaniska bönen "Rena sår"
(s. 123) där det står "En grov ärrbildning uppträder på de ställen där elden har renat kroppen".

Då är min fråga, kan man förhindra permanenta skador genom att läka ett sår med bönen "Läka" innan såret läkt ihop? Med permanenta skador menar jag skador som orsakats utav kritiska skador (s.188).

Jag är rätt säker på att jag använder version 6.0 reviderade utgåvan.

Tack på förhand!
Myspysen

by agahnim » 24 Mar 2016, 10:58

borde inte vara ett problem, som alltid är regler bara ett förslag, inte huggit i sten :) när det är oklart, bestäm själv :)
agahnim

by Myspysen » 24 Mar 2016, 19:45

agahnim wrote:borde inte vara ett problem, som alltid är regler bara ett förslag, inte huggit i sten :) när det är oklart, bestäm själv :)

Vet du "hur det var menat" att det ska vara? Vi kan inte bestämma oss om man kan hela permanenta skador eller inte. ^^
Myspysen

by Kolnidúr » 24 Mar 2016, 20:39

Jag tolkar det som att du kan läka alla typer av skador där rollpersonen förlorat KP, det är väl det bönen gör?
Om rollpersonen däremot återfått sina förlorade KP och exempelvis fått en krokig näsa så tror jag inte att bönen kan göra något åt det säg fem år senare.
Kolnidúr

by agahnim » 25 Mar 2016, 01:17

tror man får använda sunt förnuft, när en skada är "färsk" så fungerar det, har den redan läkt på annat vis är skadan skedd och den kan inte påverka något längre utan man behöver tillgripa andra metoder. på beskrivningen så låter det mest som man pratar om en "aktuell" skada.
agahnim

Return to Regler