RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Spelrapport - Maapans tempel med en barngrupp

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Covenant » 08 Jun 2017, 09:20

Förra rapporten verkade bli uppskattad och jag tyckte själv det var nyttigt att läsa den inför detta spelmöte så jag har skrivit en till:)

Den här gången var det dags för våra tappra äventyrare att ta sig an mystiska ljud under Maapans tempel http://medusagames.blogspot.se/2016/12/ ... rakar.html. Stort tack till Medusa Games http://medusagames.blogspot.se/ för gratismaterialet och de skickade till och med över en special-pdf med bara bilderna i större format som jag kunde skriva ut. Jag vill gärna ha kartorna utan nummer på, jag skriver ut dem och klipper ut delar ur dem allt eftersom gruppen letar sig framåt. Om det då finns siffror för rummen i kartan så tar det bort en hel del av känslan och stämningen. Det enda som blev lite tokigt nu var en fälla som var markerad på kartan som de inte skulle se så den korridoren fick jag rita för hand för spelarna och det dolda utrymmet med bronsnyckeln. Rent generellt skulle det vara toppen om äventyr innehöll kartor med det spelarna ser direkt och det de kan upptäcka. Flera versioner av samma karta alltså. Enklare att göra för digitala produkter så klart.

Rent kvalitetsmässigt så var produktionen på äventyret fantastik med tanke på priset och jag hade varit väldigt nöjd även om det var en kommersiell produkt. Den enda synpunkten jag har är att det hade varit skönt om varje punkt på kartan hade en beskrivning för äventyrarna och en separat för SL. Vid ett par tillfällen var jag nära att berätta saker för äventyrarna som de inte skulle veta (som att det finns en fälla eller att det jag nu sa var en tidig ledtråd i äventyret).

De tappra äventyrarna
Den här gången var hela gänget samlat så vi var 7 personer runt bordet vilket gjorde det lite trångt men mysigt. Uppsättningen bestod av:
Lilly - Magiker (8 år)
Ulv - Krigare (11 år)
Nigor - Sjörövare (11 år)
Julin - Jägare (11 år)
Miranda - Magiker (12 år)
Condrad - Spelad av pappa Klas som har en lite tillbakadragen roll i gänget

Äventyret börjar
Vi slängde oss huvudstupa in i äventyret och de blev uppsökta av Sabelina av Dordania som bad dem komma till templet. Jag har alltid svårt att hitta bra sätt att starta äventyret så jag hoppade helt enkelt över alla krystade möten. Sabelina var väldigt gammal och pratade långsamt med knarrig röst vilket blev lite jobbigt för spelarna efter ett tag men Sabelina är som Sabelina är:)

Ingen av spelarna kände till Maapan sedan tidigare men Julin och Miranda som båda fumlade på sina slag på Kulturer var säkra på att de var någon sorts våldsam dödskult. Condrad som nästan lyckades med sitt slag med grundchans var tveksam till det.

De accepterar uppdraget att undersöka de mystiska ljuden som hörts under tempelgolvet och börjar leta efter hemliga gångar. Efter att ha tryckt och petat på väggen bakom gobelängen så hittar de raskt trappan under Maapanstatyn och de går ned i underjorden utan att undersöka resten av templet. Condrad som är lite feg av sig följer efter på lite avstånd.

När de bestämmer sig för att bara gå förbi de 6 statyerna så frågar jag väldigt tydligt om de bara gör det utan att vara försiktiga och vid det här laget var de vana vid att jag brukar försöka stressa dem utan att det finns någon fara så de körde bara på. Jag ställde samma fråga när de valde att stoppa in nyckeln i nyckelhålet utan någon större eftertanke, vilket de gjorde, och de trodde först inte på mig när jag sa att Nigor då fick 2T6 i skada av Blixten som skjöt ut:) De trodde nu att fällan var avaktiverad vilket ledde till att även Ulv fick skada när han försökte. De undersökte statyerna (men inte dörren) och slog på dolda ting men hittade ingenting där. Till slut gick de upp i templet och sökte igenom det i alla fall.

I laboratoriet så gjorde Ulv och Condrad varsin dos läkande salva. Ulv lyckades bra men Condrad fumlade och lyckades istället på något sätt göra en salva som skadar T6 KP utan att vara medveten om det. Salvan blev ett återkommande inslag under hela äventyret och Condrad erbjöd sig att hela de andra när de skadade sig men de var inte så sugna på det:) Det beslutades att spara salvorna tills de verkligen behövdes eftersom både Lilly och Miranda kan Hela.

De hittade prästernas skrudar i sakristian (jag beskrev dem som helvita dräkter med vita strutformade hattar som täckte hela ansiktet (Pappa Klas förstod referensen i alla fall:). Condrad klurade lite, satte på sig en hel dräkt (inklusive tunna vita bomullshandskar) och gick ned för att öppna dörren med resultatet att han också tog skada av Blixten. Nu tyckte jag det räckte och sa åt dem att slå slag på Finna dolda ting och Lilly som slog bäst hittade det dolda nyckelhålet på andra sidan dörren.

I nästa korsning såg de spåren efter mumierna och Condrad dröjde sig kvar där för att hålla utsikt åt båda hållen ifall något skulle komma smygande.

Balsameringskammaren
De hittade efter ett tag de magiska ljusen som behövs senare i äventyret. I detta rum hade jag också lagt till en tavla som föreställde en tentakel med en sugkopp i närbild. Bläckfiskar är ett återkommande tema i våra äventyr och det är alltid roligt att få dem att misstänka att de kommer dyka upp igen:) Efter slag på Intelligens så insåg Nigor att han kände igen motivet och efter lite funderande insåg han vad det var. Mycket stön och skratt efter det och frågor om ”Fanns detta verkligen med i äventyret eller hittade du på det?”. Miranda tänkte lite längre än de andra och insåg att det var ett tillägg eftersom jag ritade dit tavlan med blyerts på kartan:)

Biblioteket
Ulv var snabb att försöka ta Ouroborosen från dörren med resultat att den anföll honom. Nu hade han +6 i skydd vilket gjorde det svårt för ormen att skada honom med T6 (även om en 6:a gör att man får slå en gång till och faktiskt kan skada honom). De oskadliggjorde ormen på ett par SR och gick in i biblioteket.

De letade direkt igenom rummet efter en nyckel till kistan och hittade det hemliga utrymmet där bronsnyckeln fanns. Nigor var snabb att stoppa in handen (trots att jag frågade honom om han bara gjorde det utan försiktighetsåtgärder:) och misslyckades med SMI-slaget. Han tog 8 i skada och fick då handen avhuggen. Detta är första gången som någon i gruppen får en permanent skada på detta sätt och ingen har dött hittills så jag var lite orolig för att det skulle kunna bli jobbigt men Linus som spelar Nigor tog det väldigt bra och kände att eftersom han är pirat så passar det ju bra och han såg fram emot att skaffa en krok och kanske några andra tillbehör till handen. Väldigt roligt att han tog det på det sättet och tog tillfället i akt att ge sin karaktär mer djup. Hela gruppen börjar mogna nu och det är roligt att se.

De fixade fällan genom att stoppa in en fackla och sedan snabbt stoppa in resterna av ormen ovanför giljotinen så den inte kunde åka upp igen. Med en fackla så brände de nu upp trädelarna av giljotinen och de kunde plocka bort den. De hade tur och nyckeln hade inte skadats av elden (de fick slå för det).

Efter det upptäckte de att nyckeln inte passade i kistans lås (mycket stönande här:) och de lyckades dyrka upp det. De förstod först inte vad pansarhandsken var men jag hintade lite om vad den kunde användas till och de stönade ännu högre:) De hittade också texten i pergamentet på pulpeten.

Fallgropen
Här gick Ulv rakt ned i gropen och fick en hel del skada men överlevde. Jag lade till en meter djupt vatten i botten på gropen och något som rörde sig i det. Kanske en bläckfisk? De fick aldrig reda på vad det var då Ulv snabbt kastade sig mot repet Condrad slängde ned och blev dragen i säkerhet. Skönt för mig eftersom jag inte heller bestämt vad det var:)

Mörkrets rum
De insåg snabbt att de behövde använda ljusen här och tog sig igenom rummet.

Gula grodans håla
De bestämde sig direkt för att döda grodan så fort jag nämnde den men jag kontrade med att slänga fram gåtan. I början hade Sabelina berättat en del om Maapan och jag hade tryckt lite väl mycket på att de var emot girighet så de klarade gåtan väldigt snabbt. Jag får inte vara så snäll nästa gång:)

Nyckel som spyddes upp var täckt av slem som de misstänkte kanske var giftigt (eftersom jag var väldigt nog med att fråga om de tog upp den med händerna:) och de lyckades hitta ett sätt att lyfta upp de och torka av den med en filt lite i onödan.

Tavlorna och granitdörren
Nu gick de vidare till tavlorna utanför Kralaks gravkammare och de förstod på en gång att det fanns ett meddelande bakom tavlan av Kralak och de läste upp det.

Granitdörren lät de vara för stunden.

Gravkryptan
Egentligen borde jag låtit mumierna göra en runda när spelarna gick runt och upptäckte men jag lät dem vara kvar i kryptan. De gör nästan ingen skada och dödades lätt. Condrad hittade en diamant som han trodde var värd 100g i en av nischerna genom ett Finns dolda ting som fumlade. Det var egentligen bara en glasbit.

De läste besvärjelsen en gång till i gravkryptan.

Kralaks gravkammare
De tog sig lätt in i rummet och bestämde sig snabbt för att läsa besvärjelsen en gång till. Kralaks grav började lysa, Kralak skrek och ljusskenet försvann. Efter det följde en lång diskussion om huruvida de skulle öppna hans grav eller inte. Ulv ville göra det och Miranda stötte honom till en början men ändrade sig när de andra påtalade hur farligt det var.

Epilog
De berättade för Sabelina vad som hänt och vad som måste ske framöver för att undvika att Kralak ska vakna och de fick sin belöning. Flera av spelarna gav halva belöningen till templet och Condrad var snäll nog att skänka glasbiten han ”trodde” var värd 100g också…

Spelarna var väldigt nyfikna på vad som var en del av äventyret och vad jag hittat på själv men jag har slutat berätta det. Jag känner att det förstör illusionen till viss del och det blir fokus på fel saker.

Spelarna kommenterade att det inte var så mycket strider i äventyret och de tyckte det var ok. Nu är det andra äventyret i rad där de lyckats undvika strid med slutbossen så nästa gång är det verkligen dags. Jag ska kika på fler äventyr från Medusa, det finns ett par till till D&D Retro men de har även fria äventyr till Trudvang och DoD6 som jag säker enkelt kan anpassa. Det verkar vara en guldgruva för en SL som är dålig på det kreativa och har ont om tid!

Husregler
Från och med nästa äventyr: Sköldar ger bara +1/+2 i skydd istället för +2/+3.
Alla måste presentera sina rollpersoner innan vi börjar spela.
Jag har tidigare låtit magiker öka CL med 2% när de spenderar 1 KRA extra men återgick till 1% som det står i reglerna. De använde nu inte detta alls och jag ska nog öka till 2% igen.
Jag halverade allas KP inklusive monster för att snabba upp striderna
Man dör vid halva KP i minus (annars är man bara medvetslös på exakt 0 KP och det känns inte rimligt).
Skippade korten vid strid, slog T10 för initiativ som vi behöll hela striden.
Chans att öka CL efter äventyret. Om de slog över sitt nuvarande CL får de öka CL med T6 men minst 2. Misslyckas de får de öka med 1% i alla fall.
Efter äventyret får de bonusCL att fördela beroende på hur bra de rollspelat. Med bonusCL får de får inte höja en enskild färdighet mer än 5% och max 1% om de redan har 90% eller med i CL.
Covenant

by Klaatu » 26 Jul 2017, 20:06

Ha-ha-ha-ha-ha-ha...

Jag läste denna spelrapport först idag och vek mig nästan dubbel av skratt. Många galna minnen från när man själv var ung och gjorde de mest frapperande dumheter i rollpersonernas namn. Stackars Nigor... LoL...
Image
Klaatu

by Covenant » 23 Sep 2017, 22:24

Ja stackars Nigor:) Men imorgon är det dags igen och då är det Skymningshavets gåtor som är aktuellt och eftersom Nigor är Sjörövare och har skaffat klo passar han ju in bra:)
Covenant

Return to Spelledare