RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Demonkungens dal - dina bästa tips

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Covenant » 09 Feb 2017, 11:54

Hej på er,

Jag ska spelleda 3-4 st 10-åringar i Demonkungens dal i helgen. Vilka är er bästa tips kring äventyret? Har ni tips på roliga twistar eller spännande tillägg?

PS Det är vääääldigt många typos i hela boken Gastarnas Ö/Demonkungens dal. Lite tråkigt:/
Covenant

by Covenant » 13 Feb 2017, 00:26

Jag bad om tips tidigare i veckan och tänkte dela med mig av mina erfarenheter nu.

Spelade igenom Demonkungens dal med 3 st 10-11-åringar och den 8-åring i helgen. Två tillfällen med 2,5-3 timmar per tillfälle plus en timme innan för att förbereda rollpersonerna (vi översatte då gubbar de skapat till gamla DoD). Det blev 3 magiker och en krigare, de hade skapat magiker till DoD tidigare men inte fått spela dem eftersom jag inte orkat läsa in mig på magireglerna så nu passade de på:)

Förra äventyret vi spelade var Jeraz där de snodde skatten framför ögonen på ”arvingen” som också letade efter den. Vi hade en diskussion om det var rätt eller inte och det tyckte de. I början på Demonkungens dal hittade de dock en ”Wanted”-poster för äventyrarna från förra äventyret (krigaren, Ulv, var med i båda äventyren) och det blev anledningen till att det gamla gänget splittrats och Ulv begav sig till en ny stad med ett nytt gäng (magikerna). Jag är rätt nöjd med den lösningen och spelarna blev alldeles till sig när efterlysningen dök upp vilket var roligt:)

Heka-Ammit sökte upp dem, hon var ute efter erfarna äventyrare och Ulv hade några hjältepoäng och en del rykte. De var rejält tveksamma till att riskera sina liv för 100 silvermynt 25 per person) och jag ändrade det till 100 guldmynt istället. Jag hade reagerat på det när jag läste äventyret men glömt bort att ändra det.

Månens torn
De tog sig in i Månens torn och besegrade Kastorboros allt för lätt. Med tanke på att han skyddat tornet i rätt lång tid så borde han vara starkare så det kan vara värt att tänka på.

Kastorboros
Jag gissade att RV inte räknas för de psykiska attackerna som tentaklerna ger. Annars är de nästan helt verkningslösa. Det blev bara 15% chans att Ulv skulle bli förgiftad. Lite för lite så öka gärna på giftets styrka lite.

Trappan i Månens torn var rolig och de var väldigt försiktiga. De hade ingen anledning att skynda sig då det inte fanns någon annan utväg för tjuvarna som var längre upp i trappan som de såg det. Kan vara bra att fundera över om spelarna behöver stressas lite här. Trappan ska vara 40m LÅNG och man kan ramla 40 m ned vilket gör att trappan måste vara en stege… Jag bestämde att det var 40 m fallhöjd och att trappan var längre. När RP kom upp i trappan så tog precis en an tjuvarna rubinen och han slängde sedan ut den genom fönstret efter att de misslyckats med att hindra honom.

På vägen ut lade jag till en risk för att de kunde bli skadade av fallande stenblock. 3 SR utan skada sedan T3, T6, 2T6 och sist krossade till döds. Tror de fick slå något modifierat rörlighetsslag för att klara sig. Trollkarlen Miranda blev träffad näst sista och sista rundan och svimmade av men han bli utsläpad av sin tvilling ”Lille stav”. Hon var 2 KP från att dö när hon helades av gängets fjärde medlem Lilly. Spännande värre:)

Den vilda jakten på stenen
Jag beskrev djungeln ingående för att skapa stämning och de blev rätt uppslukade av det hela vilket var roligt. Ska fundera på ljudeffekter nästa gång men det blir rätt högt ljud som det är… Vid första övernattningen ställde jag lite försiktiga frågor om de höll vakt och tvingade dem specificera i vilken ordning för att de skulle tro att något skulle hända. Jag hade väldigt roligt med drömmen från Tadsj, jag slog tärningar dolt helt utan anledning samtidigt som jag tittade på varje spelare och hummade lite och de blev jättestressade:)

Jag lät drömmen återkomma varje natt och den blev verkligare och verkligare varje gång. De trodde att det var för att de kom närmare rubinen vilket var logiskt men fel. Jag använde det bara för att jag tyckte det var roligt:)

Vid bron blev det lite hektiskt när de blev överfallna av två av bärarna men det klarade de av bra. Jag gjorde bron 40 m och striden stod 35 m från andra sidan där alla andra RP befann sig. De var tvungna att lägga lite högre effektgrader för att nå fram med sina trollformler.

Vid vadstället klarade de av skorpionerna lätt men en person fick skada två gånger med gift och jag valde att det stackar så Lilly fick -20% på allt. -10% försvinner per dag upptäckte de också så det satt i ett tag.

När de kom fram till tornet så valde de att sova en natt extra för att få tillbaka KRA bli av med all minusmodifikation från skorpiongiftet och då lät jag Tadsj dröm ge dem 3 var i skada och 10 kryssade KRA på morgonen. Det satte fart på dem:)

Jag hade svårt att förstå beskrivningen av tornet och dess omgivningar. Jag inser nu att tornet nog ska vara vid foten av vattenfallet men jag beskrev det som att det var vid toppen. Jag beskrev att det fanns en liten stig bakom tornet som leder in bakom vattenfallet och det följde dem. Enligt äventyret ska det vara en gammal väg men gången bakom vattenfallet känns inte som en gammal väg så jag var lite förvirrad.

Vid De dödas port skippade jag ”en hord av skelett”, det kändes som en onödig fight och för mig är en hord skitmånga och det fanns ingen chans att de skulle kunna klara det.

Väl inne i Demonkungens dal så använder Lille stav ”Dimma” för att först lägga en dimbank för att se hur de flygande varelserna skulle reagera på det. När de testat dimman lite så ignorerar Harpyorna/Tadsjs änglar den. Vårt gäng tappra äventyrare tar sig fram till templet via en gång av dimma som består av 4 st 50m x 1m x 1m trollformler. Sedan avslutades det med en 5:e dimma som lades utanför ingången.

Skorpionernas kejsare
Skorpionernas kejsare kändes alldeles för enkel så jag gav honom 50 kp och 80% på Sting (han gör också väldigt lite skada och är rätt ofarlig om alla har KP enligt reglerna). De klarade av striden bra men fick 20 KP i skada totalt vilket fick Tadsj att öppna ögonen. Scary:) Eftersom de var skadade skulle de hela sig och Miranda fumlade vilket ledde till ett slag på fummeltabellen. Hon hade använt 6 KRA för trollformeln (1 effektgrad och 5 extra för att öka sin chans att lyckas, hon hade -20% på grund av giftskada) och hon slog 4 på T10 vilket ger 10. Den totala skadan som gruppen tog var 31 KP och Tadsj vaknade och försvann i ett rökmoln:)

Det var en trumpen skara som tog sig tillbaka till Heka-Ammit men de fick 10 guld var som belöning för att de riskerat livet. Själva tyckte de att de kunde få hela belöningen men då sa jag att de borde förhandla fram bättre villkor till nästa gång:) Heka-Ammit var väldigt upprörd på dem och sa att de nu troligtvis bar ansvaret för att jorden kommer gå under. De var lite molokna men också nyfikna på hur fortsättningen kommer se ut.

Totalt sett hade vi jätteroligt allihop men äventyret behöver en genomgång till och som hela DoDR så behövs en rejäl korrläsning av hela produkten. Det var dock ett grymt äventyr för min spelgrupp som fortfarande är rätt mycket Hack-and-slash.

Tror att nästa äventyr kommer bli något av Medusa games utgivningar. Ser spännande ut!

Regeländringar:
Jag halverade allas KP inklusive monster för att snabba upp striderna
Man dör vid halva KP i minus.
Skippade korten vid strid, slog T10 för initiativ som vi behöll hela striden.
Jag lät dem öka CL för magi med 2% för en extra KRA, det blev lite för kraftfullt dock.
Chans att öka CL efter äventyret. Om de slog över sitt nuvarande CL får de öka CL med T6 men minst 2. Misslyckas de får de öka med 1% i alla fall.
Covenant

by Anders » 13 Feb 2017, 13:48

Spännande läsning!

När det gäller pengar så får man göra som du gjort, eller få spelarna att inse att 100 silvermynt är mycket. Du får en utmärkt tränad häst för det enligt prislistan, eller 4 tvåhandssvärd. Problemet blir i äventyr som Gastarnas Ö där de hittar saker för hundratals guldmynt, där får man snarare sänka skatterna som hittas.
Anders

by Covenant » 13 Feb 2017, 19:52

Tackar. Ja att riskera livet för att ha råd med ett svärd när de redan har ett känns inte riktigt rimligt (de skulle in i ett torn som ingen kommit tillbaka från på hundratals år....). För spelare i den här åldern är det ju det fantastiska och coola som är det viktiga och att räkna pengar hit och dit är inte det viktiga. Det får jag introducera allt eftersom.
Covenant

by Jerakin » 15 Feb 2017, 01:05

Rolig läsning! Ge gärna en update efter nästa spelmöte :D
Jerakin

by Covenant » 15 Feb 2017, 22:14

Ska försöka göra det:) Blir bara spelat 2-3 gånger per halvår och i höstas han vi ingenting så det är lite ojämnt.
Covenant

Return to Spelledare