RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Tillverka magiska saker - så här tänker jag men hur gör ni?

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Anders » 18 Jan 2017, 14:03

Då det inte finns regler i boken undrar jag hur ni gör med magiker som vill tillverka ett magiskt föremål? Jag har suttit och funderat lite på reglerna för detta, och med min tanke att magiska föremål ska finnas i världen men ändå vara lite sällsynta har jag följande regler. Dock skulle det vara trevligt med feedback då jag inte är säker på om jag är för snäll eller elak med reglerna.

Vanlig och långsam återvinning av KRA vid tillverkning av drycker.
Besvärjelser tar inte lika mycket av magikerns kraft att slunga som att göra en dryck eller ett vapen.

För att simulera hur detta sker införs ett begrepp som kallas Långsam KRA-återvinning. Detta innebär att istället för att få igen alla KRA vid vila så tar det betydligt längre tid att återvinna dessa KRA. Magiker som tillverkar magiska drycker får igen KRA som används för dessa med 1 poäng per månad. Denna tid kan sänkas med högt PSY (PSY 17 = 3 veckor, PSY 18 = 2 veckor). För att särskilja den långsamma återvinningen med den vanliga kommer jag använda benämningen ”offra” för långsam återvinning.

För att tillverka en dryck krävs först att man känner till receptet och har tillgängliga ingredienser. Varje dryck har sitt eget recept då magin som sedan läggs in i drycken kräver en viss kemisk miljö.
Vilka örter och andra ingredienser som krävs är upp till SL att avgöra.

Har man dessa och vet hur man gör blandar man ihop drycken och lägger då samtidigt in besvärjelsen med den effektgraden drycken ska ha (detta kräver ett lyckat Besvärjelsekast). Effektgrad 1 kräver att man offrar ett KRA-poäng, två att man offrar två o.s.v. Använder man KRA för att öka chansen för att lyckas med besvärjelsen återvinns dessa som normalt (alltså en natts vila).

Förutom att ha magiska drycker med de vanliga besvärjelserna kan man även göra KRA-drycker. Genom att offra 1 KRA kan man lägga in 1T6 KRA-poäng att använda senare, vill man ha mer KRA-poäng kan man offra ytterligare KRA (1 poäng = 1T6 KRA).

Vapen och magiska föremål
Vapen och andra föremål kan få besvärjelser inlagda i sig. Detta kräver dock en hög kostnad av magikern när det gäller KRA. Istället för en månads återhämtning är det 4 månader per KRA-poäng. Denna tid kan sänkas med högt PSY (PSY 17 = 3 månader, PSY 18 = 2 månader). Dessutom krävs det ofta många KRA-poäng att tillverka ett föremål. Det finns tre typer av föremål – de som använder användarens KRA, de som har ett förråd som kan användas X gånger per dag och de med permanent effekt.

Används användarens KRA-poäng för att driva föremålet kostar varje effektgrad av en besvärjelse 3 KRA. Att använda besvärjelsen kostar dubbelt med KRA-poäng jämfört en vanlig besvärjelse (men lyckas alltid). En stav med Frostsfär med 1T6 extra i skada skulle alltså kräva 6 KRA att tillverka.

Ska föremålet inte använda användarens KRA-poäng fördubblas KRA-poängen som krävs till 6 KRA per effektgrad. Vapnet eller föremålet kan då användas ett visst antal gånger per dag. För varje gång det ska användas krävs det att ytterligare 1 KRA-poäng offras. En stav som kan användas 4 gånger med vanlig Frostsfär kostar 6+4 KRA att tillverka.

Vill man ge en permanent effekt (t.ex. +5 i CL hela tiden) blir kostnaden 12 KRA per effektgrad. Följande besvärjelser kan läggas med permanent effekt; Fäste, Förtrolla föremål, Genomskinlig, Skarpsikt/Blindhet, Spårlös, Sten/Jordväg, Tystnad och Vattenväg.

Förbannade föremål
En magiker kan tillverka ett föremål utan att offra sin egen KRA genom att suga ut kraft från en annan intelligent varelse. Gör man de kan man få lika många KRA som offret har PSY, men offret kommer att dö. Detta ses som något hemskt av gudarna som kommer att förbanna föremålet.

Regeltekniskt innebär detta att SL kommer ge häften så många effektgrader negativa egenskaper som magikern lägger in i föremålet (dock minst 1 effektgrad).

Skulle magikern till exempel lägga att en hjälm får Skarpsynt med en extra effektgrad (alltså +40 i färdigheter där syn är viktigt) kan SL bestämma att hjälmen ger -5 % i chans att lyckas med färdigheter (Förtrolla föremål effektgrad 1). Vad den negativa aspekten är vet inte magikern utan ett lyckat Syn.
Anders

by Arioch » 18 Jan 2017, 14:58

Jag har helt enkelt bara anpassat besvärjelserna Sigill och Permanens ifrån gamla drakar och demoners magibox för sådana saker. Du kan hämta en PDF av dem här; http://riotminds.se/vara-spel/drakar-och-demoner-2016/tiden-innan-trudvang/
Arioch

by Anders » 18 Jan 2017, 15:24

Hur har du löst det med Permanens? Enligt de reglerna ska man ju offra en PSY, men det blir ju inte relevant för en magiker i nya reglerna då KRA-poängen är kopplade till Besvärjelsekonst och man har mycket fler.

Funderade också på de gamla reglerna men fick inte til det just för att KRA-poängen och PSY inte är sammankopplade längre.
Anders

by Arioch » 18 Jan 2017, 20:49

PSY är väldigt relevant fortfarande, då det används för att övervinna motståndares PSY vid en del besvärjelser, samt att det påverkar hur snabbt du återfår kraftpoäng.

Så att offra en PSY permanent, särskilt med tanke på att i dessa regler finns det inget sätt att öka din PSY igen, så är det ganska seriöst projekt för en magiker att skapa ett magiskt föremål.
Arioch

Return to Spelledare