RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Oidentifierade magiska föremål

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Gamling » 16 Jan 2017, 17:46

Hej,

Tänkte kolla hur andra brukar göra när spelare hittar magiska föremål som de ej har identifierat. Som jag ser det finns det två vägar att gå:

1. Föremålet använder ej bonusar/avdrag förrän det blivit identifierat.
2. Föremålet fungerar med bonusar/avdrag men dolt för spelaren.

Det lättaste, men även det lite tråkigare, är första alternativet. Det andra alternativet kan dock vara lite svårare att genomföra, men helt klart roligare.

Man vill ju inte att spelaren ska få reda på effekten som föremålet ger ifall det ej är identifierat (tror jag spelat för mycket Diablo i mina dagar, men kommer fortsätta använda det här ordet :lol: ). Vissa går ju att dölja ganska bra, som t ex ett svärd som ger +3 i skada. Det här kan man ju som SL lägga på i hemlighet utan att spelarna får reda på det. Dock kan det vara lite kluriga om ett föremål ger +10 i CL, för då ser ju spelaren klart och tydligt att hen misslyckats med ett slag, men ändå klarar förutsättningen som den slår mot.

Hur gör ni i era äventyr när en spelare hittar ett magiskt föremål som de ej identifierat? :D
Gamling

by Exkodius » 16 Jan 2017, 23:43

När du nämnde Diablo och oidentifierade föremål kom jag på något roligt jag vill slänga in i mina äventyr. I Diablo 1 kunde man ju faktiskt hitta negativa magiska föremål. Då fanns det alltid en risk med att använda oidentifierade saker. Så jag ska nog köra alternativ nr. 2. Plus att jag slänger in lite förrädiska föremål! :twisted:

Spelare: Jag svingar mitt nya fina svärd mot svartalfen! *Slår T100 får 51* Hah! Jag har 64cl i närstid. Hur mycket skada får jag göra?
SL:Du missade...
Spelare:Va? Nä, jag har ju 64cl.
SL:Du MISSADE.
Spelare:Eh? Man skulle kanske... Identifiera svärdet?
SL: Klokt beslut.
Exkodius

by osbjer » 17 Jan 2017, 09:46

Jag kör också på nr 2. Speciellt nu när det finns ett beskrivet sätt att identifiera magin i. Men vissa föremål kräver ju en gest eller ett ord för att aktiveras, och dessa kan ju på så sätt köras igång "av misstag".

/j
osbjer

by Anders » 17 Jan 2017, 11:38

Även jag använder mig av alternativ 2. Visst kommer spelarna till slut kunna räkna ut effekten även om de inte använder besvärjelsen Syn, men så skulle det ju varit i "verkligheten" också ("Oj, jag lyckades med något jag aldrig gjort tidigare").
Anders

by Gamling » 17 Jan 2017, 17:05

Anders wrote:Även jag använder mig av alternativ 2. Visst kommer spelarna till slut kunna räkna ut effekten även om de inte använder besvärjelsen Syn, men så skulle det ju varit i "verkligheten" också ("Oj, jag lyckades med något jag aldrig gjort tidigare").

Typ Bilbo, fast för dum för att upptäcka att man inte syns. ;)
Gamling

Return to Spelledare