RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Digitalt rollfomulär

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Exkodius » 10 Jan 2017, 01:18

Här är ett utkast utav en digital version utav ett rollformulär till DoD16 i form av ett pdf formulär. Jag har använt rollformuläret som Riotminds givmilt släppt på hemsidan som mall. Det ska funka att använda med Adobe Reader DC dock vet jag inte hur det är med äldre versioner.
Funktioner:
*Fyll i värden för din rollperson.
*Vissa värden räknas ut automatiskt. Dessa är markerade med rött. (t.ex. gv i färdigheter och bärförmåga)
*Du kan kryssa rutorna för kroppspoäng och kraftpoäng samt snabbt rensa dessa med en knapp.
*Du kan enkelt rensa formuläret med "Rensa formulär" knappen under DoD loggan.
*Klicka i porträtt rutan för att välja en bild till din rollperson. (Detta kanske kräver Acrobat Pro)
*Vissa fält har "tooltips" för att beskriva dom. Det är dock långt ifrån alla.

Riotminds: Jag hoppas detta är okej? Jag tänkte att då ni lagt upp rollformuläret själva borde inte detta vara ett problem. Skulle detta inte vara fallet så är det självklart bara att säga till så tar jag bort länken.

Dropbox länk (Ladda ner med knapp uppe till höger): https://www.dropbox.com/s/5v8tkuyc7rtqi59/DoD16%20Digitalt%20Rollformul%C3%A4r%200.1.pdf?dl=0

Exempel: https://www.dropbox.com/s/1zdkhijj8me4sv3/Torvald%20Skabbas.pdf?dl=0

Då jag och mina vänner inte har så mycket tid för att träffas och spela har jag under ett tag funderat på ett sätt att få oss att spela över nätet. Jag känner till Roll20 som verkar vara ett riktigt bra verktyg. Problemet var att jag tyckte det kändes för "digitalt" och inte riktigt hade känslan jag var ute efter. På något sätt ville jag använda mig av Tabletop Simulator som finns på Steam då det enligt min mening är så nära känslan av att sitta tillsammans runt ett bord som man kan komma på en dator. Enda problemet som fanns att lösa var just rollformulären. Nu har vi hela bordet i spelet med miniatyrer och allt. Vi har alla rollformulär i en gemensam dropbox som varje spelare kan öppna och spara. Dessutom kan spelledaren helt enkelt ha alla rollpersoners formulär uppe i olika tabbar i sin webb-läsare för att ha koll på dom. Funkar skit bra! :D
Last edited by Exkodius on 15 Jan 2017, 18:17, edited 1 time in total.
Exkodius

by Arioch » 10 Jan 2017, 15:22

Vi kör via Roll20, man kan se varandra om du har webkamera, och vi använder inte talfunktionen dock, utan använder teamspeak för att talas vid. Fungerar rätt bra.
Arioch

by Exkodius » 10 Jan 2017, 21:09

Ja det är verkligen jättebra. Men jag kan inte få det att bli såhär mysigt med Roll20 ;)
Image
Exkodius

by edberg88 » 11 Jan 2017, 09:09

Nice!
Har du gjort de korten & figurerna själv i tabletop eller?
edberg88

by Arioch » 11 Jan 2017, 17:02

Nice!
Shysst gaming table :)
Tyvärr är mina spelare utspridda över sverige, och jag har även spelare som inte är i sverige som är med och spelar Drakar och Demoner :)

Och de figurerna han använder där följer med DoD boxen :)
Arioch

by Exkodius » 11 Jan 2017, 22:55

Haha tackar!
Det var en ganska seg process av att scanna in matrialet från boxen, redigera i Gimp, för att sedan använda som texturer till 3d modellera jag snabbt slängt ihop. Resultatet blev dock så nära att sitta med den riktiga boxen runt ett bord som man kan komma :)
Riotminds behöver inte oroa sig heller. Jag använder bara det inscannade materialet för mitt egna bord i Tabletop Simulator. Jag har inte laddat upp det. ;)

On topic: Har någon testat formuläret än? Kan någon säga om det funkar som det ska eller inte? En annan fördel med formuläret är att man kan nu väldigt enkelt visa upp sin karaktär över nätet. Så som jag gjort med mitt exempel :)
Exkodius

by Windefalk » 15 Jan 2017, 10:54

Exkodius wrote:Här är ett utkast utav en digital version utav ett rollformulär till DoD16 i form av ett pdf formulär. Jag har använt rollformuläret som Riotminds givmilt släppt på hemsidan som mall. Det ska funka att använda med Adobe Reader DC dock vet jag inte hur det är med äldre versioner.
Funktioner:
*Vissa värden räknas ut automatiskt. Dessa är markerade med rött. (t.ex. gv i färdigheter och bärförmåga)
*Du kan kryssa rutorna för koppspoäng och kraftpoäng samt snabbt rensa dessa med en knapp.
*Klicka i porträtt rutan för att välja en bild till din rollperson. (Detta kanske kräver Acrobat Pro)

Jag älskar dig, TACK! Det här kommer förgylla mina spelmöten. Det finns inget som tar livet av stämningen mer än att behöva stoppa upp berättandet för att börja räkna ut, sudda, stämma av etc...
GRYMT! Det här har jag letat i timtals efter på nätet. =)
Windefalk

by Windefalk » 15 Jan 2017, 10:55

Exkodius wrote:Ja det är verkligen jättebra. Men jag kan inte få det att bli såhär mysigt med Roll20 ;)
Image

Vart har du fått tag på det där bordet? Såg nåt liknande tror jag på ebay där man kan använda whiteboard pennor på planen. Är det ett sådant?
Windefalk

by Exkodius » 15 Jan 2017, 18:14

Windefalk wrote:
Exkodius wrote:Här är ett utkast utav en digital version utav ett rollformulär till DoD16 i form av ett pdf formulär. Jag har använt rollformuläret som Riotminds givmilt släppt på hemsidan som mall. Det ska funka att använda med Adobe Reader DC dock vet jag inte hur det är med äldre versioner.
Funktioner:
*Du kan kryssa rutorna för koppspoäng och kraftpoäng samt snabbt rensa dessa med en knapp.

Jag älskar dig, TACK! Det här kommer förgylla mina spelmöten. Det finns inget som tar livet av stämningen mer än att behöva stoppa upp berättandet för att börja räkna ut, sudda, stämma av etc...
GRYMT! Det här har jag letat i timtals efter på nätet. =)

Otroligt kul att höra att det uppskattades :D

Windefalk wrote:Vart har du fått tag på det där bordet? Såg nåt liknande tror jag på ebay där man kan använda whiteboard pennor på planen. Är det ett sådant?

Ah, det är faktiskt ett spel, eller mer en simulator, för att spela olika brädspel på datorn. Tabletop Simulator heter det. Jag har helt enkelt importerad visst material från DoD16 för att kunna spela med vänner över nätet. :) I verkligheten använder jag mig av en "battlemat" med rutnät som går att sudda whiteboard pennor på. Jag vet inte hur det är med den man får till i boxen. Kan faktiskt vara så att det funkar att använda whiteboard på den också :)
Exkodius

by Windefalk » 18 Jan 2017, 19:44

Windefalk wrote:Vart har du fått tag på det där bordet? Såg nåt liknande tror jag på ebay där man kan använda whiteboard pennor på planen. Är det ett sådant?

Ah, det är faktiskt ett spel, eller mer en simulator, för att spela olika brädspel på datorn. Tabletop Simulator heter det. Jag har helt enkelt importerad visst material från DoD16 för att kunna spela med vänner över nätet. :) I verkligheten använder jag mig av en "battlemat" med rutnät som går att sudda whiteboard pennor på. Jag vet inte hur det är med den man får till i boxen. Kan faktiskt vara så att det funkar att använda whiteboard på den också :)[/quote]

Cool. Ska kolla upp battlemat.
Tack så hjärtligt =)

Om du pallar så gör gärna ett likadant digi-formulär för SLP-formuläret ;)
Sälj det... jag skulle lätt köpa, hehe!
Windefalk

Next

Return to Spelledare