RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

En (inofficiell) jättespindel

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Anders » 06 Jan 2017, 19:27

Då vi fick med en vacker jättespindel att klippa ut har jag med inspiration från gamla Monsterboken II satt ihop ett förslag på jättespindlar.

De finns i fyra storleksklasser (x1,x2,x3,x4) baserat på ålder. Kommentarer mottages gärna!

https://docs.google.com/document/d/1VvmgyifSnrVQPpMN5YBlVInDhnilCiUfOkfq3Zi29Vk/edit?usp=sharing
Last edited by Anders on 06 Jan 2017, 20:47, edited 1 time in total.
Anders

by Klaatu » 06 Jan 2017, 20:36

Coolt men har inte Jättespindlarna några färdigheter?
Lämpliga färdigheter: Finna dolda ting, Rörlighet och Spåra.
Image
Klaatu

by Anders » 06 Jan 2017, 20:41

Helt rätt, detta glömde jag bort att lägga till! Har lagt till det i dokumentet,
Anders

by Klaatu » 07 Jan 2017, 00:35

Det är så jävla trevligt att se fan-material. Personligen tycker jag också att det är väldigt roligt att skapa och visa upp min skapelse. Jag hoppas att fler hoppar på och att vi kan skapa en positiv trend här på forumet. Jag minns att kreativitet flödade fritt i början av 2000-talet då Riotminds släppte sin första version av Drakar och Demoner. Jag skulle med glädje vilja se att något liknande inträffade nu.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Ang. Jättespindel
- Jag skulle gärna se att jättespindlarna hade en paralyserande blick, i alla fall de gamla och de mycket gamla. Kanske är det en förmåga som jättespindlar utvecklar i samband med att de lämnar sitt gruppbeteende.
- Jag tycker också att spindeltråd (som kanske borde byta namn till nätattack) kom litet för mycket i bakgrunden i denna skapelse. Kanske en egen rubrik för Spinna nät vore på sin plats. Information om Nätattack, Spinna kokong och Spindelnätsfällor vore i så fall trevligt att ha med.

Sedan vore det förstås roligt om någon kunde rita en bild till Anders som kunde förgylla denna skapelse. ;)
Image
Klaatu

by Anders » 07 Jan 2017, 10:33

Klaatu wrote:
Ang. Jättespindel
- Jag skulle gärna se att jättespindlarna hade en paralyserande blick, i alla fall de gamla och de mycket gamla. Kanske är det en förmåga som jättespindlar utvecklar i samband med att de lämnar sitt gruppbeteende.
- Jag tycker också att spindeltråd (som kanske borde byta namn till nätattack) kom litet för mycket i bakgrunden i denna skapelse. Kanske en egen rubrik för Spinna nät vore på sin plats. Information om Nätattack, Spinna kokong och Spindelnätsfällor vore i så fall trevligt att ha med.

Sedan vore det förstås roligt om någon kunde rita en bild till Anders som kunde förgylla denna skapelse. ;)

Har döpt om det till trådattack och lagt till information om spindelnät och kokonger nu. När det gäller bilder finns det ju en riktigt fin bild på sida 47 i regelboken som kan fungera som inspiration för en SL + pappfiguren som inspirerad mig att ha med de i mitt introduktionsäventyr.

Angående paralyserande blick kan man som SL såklart välja att ha det. Kanske PSY mot PSY på motståndstabellen?

Annars funderar jag på en generell regel för någon form av skräckslag (som väl fanns i tidigare DoD om jag inte minns fel?) när rollpersonerna möter ett monster.Till exempel rollpersonens PSY mot ett skräckvärde hos monstret. Misslyckas rollpersonen kan de vara förlamade av skräck i ett antal SR. Slaget kan då modifieras av kunskaper i Flora och Fauna ("Ha, det är ju bara en mantikora") och om rollpersonen stött på monstret tidigare.
Anders

Return to Spelledare