RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Nytt äventyr - Jungfruholmen

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Klaatu » 26 Dec 2016, 12:52

Image

Som en blixt från klar himmel levererar Medusa Games det första fanäventyret till Drakar och Demoner Retro. Jungfruholmen är ett kort spännande äventyr som tar rollpersonerna till en, enligt ryktena, hemsökt holme. Kan de lösa dess mysterium?

Eftersom äventyret till stora delar utspelar sig på en holme kan en driftig spelledare med några mindre ändringar använda äventyret som en av de öar som rollpersonerna besöker i kampanjen Skymningshavets gåtor som följer med i grundboxen.

Tryck här för att läsa mer om Jungfruholmen!
Image
Klaatu

by mattiasr » 30 Dec 2016, 10:06

Spelade igenom detta igår med kollegorna på jobbet.

En bra äventyr att börja med då vi alla är nybörjare (ett par har spelat för ~30år sedan)
Äventyret säger 3-5 deltagare men vi var 6st spelare.

Varierande fighter från väldigt lätt till lite svårare.

Hjälpte oss rätt bra att ha rutnätet framme vid fight så man kunde avgöra om man skulle våga kasta en kniv eller inte, eller om det var risk att sätta den i ryggen på sin medspelare :)

Gruppen gjorde ett par val som gör att vi kan göra ett miniäventyr och åka tillbaka till ön vid senare tillfälle.
mattiasr

by Klaatu » 30 Dec 2016, 12:44

Väldigt trevligt att läsa att äventyret kommer till användning. Skriv gärna några ord i framtiden om hur fortsättningen fortlöpte. Du har väl inte missat att Medusa Games precis släppte ytterligare ett äventyr?

Ta mig till Medusa Games!
Image
Klaatu

by mattiasr » 31 Dec 2016, 00:29

Ska försöka få en runda till under v1

Och såg det andra äventyret, satte kollega på att plugga på det så jag får spela lite också :)

Önskemål:
Något supersnabbt lätt som tex en fistfight i ett värdshus eller liknande med någon najs karta på inredning?
Som man kan köra över en lunch :)
mattiasr

by Exkodius » 06 Jan 2017, 15:55

Måste säga att jag också verkligen uppskattade detta äventyr!

Jag och min bror har länge försökt få våra vänner att bli intresserade av rollspel. Det är inte särskilt kul att försöka lira med en sl och en rollperson (vi har försökt några gånger). Det var alltid en viss rädsla från folk att det skulle bli "wierd" och töntigt...

På nyårsafton hade vi fest hos min bror och folk började bli flummiga. Då tog vi fram DoD 16 och Jungfruholmen! Vi hade pluggat hårt och gjort färdiga karaktärer som passade spelarna så det var bara att säga -Sitt. Det här är du, dina vapen, och vilket skit du är bra på.
Vi gjorde allt väldigt lättsamt och det var väldigt lyckat! Vi spelade tills det var dags att gå ut och se fyrverkerier. Efter det att vi kom tillbaka ville alla fortsätta med äventyret som vi tillslut blev färdiga med klockan fyra på morgonen. Vi hade jätteroligt och nu kluras det på när vi ska ses nästa gång.

Så tack vare de simpla och mysiga reglerna i DoD 16 samt det framförallt snabba men också intressanta äventyret Jungfruholmen (+lite alkohol) har vi äntligen lyckats övertala folk att ta steget!
Tack Medua games och Riotminds! :D
Exkodius

by Theo » 06 Jan 2017, 18:08

Exkodius wrote:Måste säga att jag också verkligen uppskattade detta äventyr!

Jag och min bror har länge försökt få våra vänner att bli intresserade av rollspel. Det är inte särskilt kul att försöka lira med en sl och en rollperson (vi har försökt några gånger). Det var alltid en viss rädsla från folk att det skulle bli "wierd" och töntigt...

På nyårsafton hade vi fest hos min bror och folk började bli flummiga. Då tog vi fram DoD 16 och Jungfruholmen! Vi hade pluggat hårt och gjort färdiga karaktärer som passade spelarna så det var bara att säga -Sitt. Det här är du, dina vapen, och vilket skit du är bra på.
Vi gjorde allt väldigt lättsamt och det var väldigt lyckat! Vi spelade tills det var dags att gå ut och se fyrverkerier. Efter det att vi kom tillbaka ville alla fortsätta med äventyret som vi tillslut blev färdiga med klockan fyra på morgonen. Vi hade jätteroligt och nu kluras det på när vi ska ses nästa gång.

Så tack vare de simpla och mysiga reglerna i DoD 16 samt det framförallt snabba men också intressanta äventyret Jungfruholmen (+lite alkohol) har vi äntligen lyckats övertala folk att ta steget!
Tack Medua games och Riotminds! :D

Wow! Låter ju grymt! Keep it up! Mer blod till hobbyn :)
Theo

by Klaatu » 06 Jan 2017, 18:31

Exkodius wrote:Måste säga att jag också verkligen uppskattade detta äventyr!

Tack för det och för redogörelsen. Det är alltid roligt när ens skapande kommer till användning. Extra kul att äventyret förgyllde er nyårsafton och att den sparkade igång er spelgrupp.

Exkodius wrote:Det är inte särskilt kul att försöka lira med en sl och en rollperson...

Det är min erfarenhet att ju färre spelarna är desto mer action måste spelledaren satsa på för att spelandet skall bli lyckat. Få spelare = Mycket strid. Många spelare = Litet strid.
Image
Klaatu

by mattiasr » 10 Jan 2017, 22:12

Lite feedback: Att gå från gengångarna till fiskling i grotta med massa minus att slåss i mörker var ett rätt stort steg i svårighetsgrad, även på en grupp på 6 spelare.
mattiasr

by Klaatu » 11 Jan 2017, 00:22

mattiasr wrote:Lite feedback: Att gå från gengångarna till fiskling i grotta med massa minus att slåss i mörker var ett rätt stort steg i svårighetsgrad, även på en grupp på 6 spelare.

Tack för din respons.

Det blir inte svårare än vad spelledaren gör det. Skämt-o-sido så är att benämningen nybörjaräventyr rätt så flexibel. Anledningen till att jag räknar Jungfruholmen till ett nybörjaräventyr är att det är väldigt okomplicerat. Kort resa - rensa ondingar - res hem med deras skatt. Kräver inte så mycket annat av rollpersonerna än skarpslipade vapen. Sedan är det väldigt svårt att avgöra hur tufft det stridande motståndet skall vara. Det vissa spelgrupper slaktar sig igenom på en halvtimme kan andra grupper ha dödligt stora problem med. Det är upp till spelledaren att anpassa motståndet efter sin spelgrupp. Ett klassiskt nybörjarmisstag är att spelledaren följer regelboken och äventyren slaviskt till följd att det blir oerhört svårt att klara sig igenom ett längre äventyr. Jag har personligen säkert dött 20 gånger i Spindelkonungens Pyramid innan vår spelgrupp tog sig levande igenom dess mördande labyrinter...
Image
Klaatu

by Arioch » 11 Jan 2017, 17:06

♥ Spindelkonungens Pyramid ♥

Goda minnen, vår magiker hade gjort en ring som man tittade igenom för att avfyra blixtar :D
Arioch

Return to Spelledare