RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Värld och inspiration

Lång spelredogörelse

Ett forum för spelvärlden och setting. Här ska diskussioner och frågor om spelvärldar och setting ställas.

by Colibri » 02 Feb 2017, 23:41

Första spelomgångar med DoD16 utspelades i måndags och jag tänkte ge en kort redogörelse över vår hjältars(?) bravader.
Kartan som nyttjades:
https://imgur.com/gallery/5CYhY
Spelgruppen bestod av:
Sigge Smedfot - Dvärg och ja smed (Hantverkare)
Tom den Järve - Människa och krigare och
??? (Kommer inte ihåg vad han hette) - Vargfolk och jägare

Vi skapade karaktärerna på plats vilket tog ca 45 minuter. Det var ganska enkelt då två av de spelande har spelat rollspel tidigare (dock ej DoD 16) och bara behövde saker som "läs de här styckena om KP, skadebonus osv och fyll i ditt karaktärsblad". Den tredje hade aldrig spelat rollspel tidigare men det gick smidigt för det är på ett sätt bekvämt lite regler. Det finns mycket jag skulle vilja "tweka" men jag vet inte om jag har lust att lägga ned tiden... Vi spelade på utan någon kampanjvärld eller liknande och ja de var väl mest murderhobos utan bakgrundshistoria och sånt men vi hade inte tid att elaborera med detta.
Saknar livsmål vilket var ett enkelt sätt att skapa lite karaktär hos rollpersonen utan att det tog för lång tid.

Så till spelet
Våra tre hjältar inleder sin historia vandrandes längs en gammal väg genom en skog där växtligheten håller på att vinna över stenläggningen. Plötsligt kan ni höra något som låter som rop på hjälp någonstans framifrån! RP:na skyndar framåt och i en glänta med en liten ruin till höger om vägen är en handelsman med sin vagn under attack! I ruinen har tre stycken svartalfer tagit ställning och överfallit handlaren.
Vargmannen och Sigge Smedfot plockar fram sin pilbåge respektive tungt armborst och börjar skjuta. En träffas av Vargmannens pil men eftersom Sigge är kass på det mesta missar han... Krigaren är offensiv (det här med korten misslyckades jag totalt med som SL eftersom ja, det är en fördel om man läser reglerna mer än snabbt skummar igenom dem och tänker "jag fattar") stormar fram mot ruinen. Svartalferna missar sina pilar och Vargmannen fäller en av dem. Krigaren rusar vidare. Denna runda har de svartalferna mer tur och planterar en liten kortbågespil i krigaren. Han når dock fram denna runda och hugger in på dem med bra resultat. Vargmannen skadar en och den siste svartalfen flyr bort från slagfältet. Han fälls dock av Tom den Järve som hinner kuta ifatt och hugga honom i ryggen.

Striden är över och skillnaden (kanske) mellan nya rollspelare och gamla verkar ta vid. Gamla rollspelare säger omedelbart "vi lootar allt" medan den nye säger "Äh, strunt i det. Jag vill veta hur det gick för köpmannen". Köpmannen berättar att han är på väg till den närbelägna byn för att sälja grejer och de gärna får göra honom sällskap eftersom de är så fina krigare. Han vill även belöna dem vid ankomst.
Loot (allt slaget på slumptabell):
Lite mynt
En benknota med konstiga runor på

Framme vid byn så skiljs de åt. Hantverkaren går till en smedja för att leta jobb, krigaren går till värdshuset (rykte som går: svartalfer finns i skogarna och anfaller vandrare) och äter (super) mat och jägaren för att kolla om benknotan är magisk (det är den inte). Efter lite annat så träffar de handelsmannen igen och han har snackat med byäldsten som vill att de tar hand om svartalferna. Rp:na tycker att det verkar vara en bra idé.

Dagen efter så beger de sig ut i skogen och lyckas till slut (lyckat slag i färdigheterna spåra och orientera) hitta fram till svartalfernas håla. En smal spricka som leder in i en liten kulle, nästan dold av buskar. Alla misslyckas med sina FDT-slag och ser inte vaktposten som sitter indragen i sprickan. Eftersom planering inte är deras stora grej tydligen så går det bara rakt fram mot öppningen. Turligt nog så sover posten och de lyckas likvidera honom (Vargmannen: "jag slår honom i huvudet med morgonstjärnan". SL: "ok". Sigge: "Borde vi inte tagit honom levande så vi kunnat förhöra honom?". Vargmannen:...) Efter att ha kommit fram till att det är ju bäst om den med mörkersyn går först (detta var inte helt enkelt) så letar de sig upp mot platsen märkt 2 på kartan. Här sitter två svartalfer och argumenterar över ett tärningsspel och märker inte att de smyger upp på dem. Efter en kort strid så är det tyst igen och RP:na fortsätter mot boningsplatsen (märkt 3 på kartan).

Här inne finns en släckt eldstad, smutsiga kläder och filtar samt en ansenlig mängd hinkar, spadar, hackor, tunnor och annat i SV delen av rummet. De kan även höra svaga ljud av metall mot berg någonstans längre framifrån. Vargmannen lyckas med ett FDT-slag och får slå på slumptabellen för skatter vilket räntar honom en mystisk dryck i en liten flaska. De fortsätter efter detta framåt till rum fyra vilket är fyllt av stenrester och annat. De fortsätter norrut i gången och efter några meter hör de ett gnisslande ljud som närmar sig.

Smeden och krigaren skyndar tillbaka för att göra ett bakhåll i rum 4 medan Vargmannen misslyckas med att gömma sig i korridoren och blir därmed upptäckt direkt av de två svartalferna med mörkersyn. Han tar, trots råd från kamraterna och -75%, upp strid. Det går sådär helt enkelt, han förlorar snabbt en hel del kp. De andra två suckar och med mörkersyn och tänd fackla så rusar de till hans hjälp. Svartalferna nedgörs och alla är lyckliga (inte svartalferna). Problemet är att de nu kan höra hur fler svartalfer kommer norrifrån. Här finns det bara en sak att göra! Vargmannen dricker den konstiga drycken för det kan ju inte gå sämre.

Resultat? Jo, han går någon form av bärsärk och rusar iväg längs gången mot de annalkande svartalferna, 5 till antalet. Rent speltekniskt så måste spelaren alltid rusa mot närmsta fiende med max förflyttning, får inte använda avståndsvapen och måste alltid använda kortet "offensiv" samt får inte parera. Som plus gör han dubbel skada eftersom han är cocobananas samt att motståndarna blir lite rädda och får minus på sina slag. Striden vinns eftersom de har framgång med tärningarna (Sigge lyckades döda något Yey!) och svartalferna lyckas fumla.
Jägaren rusar framåt och springer in i väggen i korridoren märkt 6 på kartan. Efter det är bärsärkargången över...

Den här delen har väggar som är murade av relativt regelbundna stenar, jordgolv och stenblock till tak. Tydligen har svartalferna grävt sig in hit och känslan av gammal gravkammare får det att vattnas i munnen på två av tre. Den tredje ställer frågan (första gången ever tror jag) "får man verkligen ta saker härifrån, är inte det typ helgerån?" De andra är oförstående och sällskapet fortsätter framåt i obekväm tystnad...

I korridoren i höjd med rum 8 så hittar de den stora stenplattan i golvet som styr fällan monterad i rum 8. Det är ett stort stenblock som är tänkt att åka ut i korridoren i midjehöjd. De undviker fällan och fortsätter framåt till de dörrar som blockerar vägen intill rum 9. Efter lyckade styrkeprov så får de upp dem. I mitten av rum nio finns en upphöjning på vilken en ensam sarkofag står. Längs väggarna hänger det sex stycken skelett i bojor. Längs de södra väggarna står diverse urnor och annat. Vargmannen, sin vana trogen, rusar omedelbart fram och öppnar locket. Skeletten (med svårt mycket KP nu jämnfört med DoD 91) frigörs och anfaller med sina kedjor som vapen. Strid uppstår och den bästa insatsen står Sigge för som lockar med sig sina två angripare och låter dem utlösa fällan i korridoren. Sånt premieras av mig som SL! Skeletten nedkämpas därefter och graven plundras på lite ädelstenar och ett halsband och sen är klockan alldeles för sent för oss att fortsätta.

Reflektioner:
- Reglerna är bra tycker jag, inte lika bra som DoD 91 (vilket iofs är mitt favoritspel) men de är enkla att komma in i och det gick snabbt att skapa karaktärerna.
- Jag som SL måste läsa på reglerna bättre... trots att de är ganska få... Det blev sådär...
- Spelet bjuder in till moddning, jag vill göra min egen variant av det. Husregla järnet osv. Om detta beror på bokens alla felaktigheter tror jag inte (jag är dock besviken på er Riotminds) utan det är mer att möjligheterna finns där och det är enkelt att bygga vidare. Att göra sin egen variant helt enkelt.
- Nästa gång skall vi använda figurerna och golvplanen till striderna och se om det blir någon skillnad.
Colibri

by Covenant » 14 Feb 2017, 00:11

Intressant, tackar för det! Kan nog absolut passa min spelgrupp med barn. Ska ha det i åtanke!
Covenant

by edberg88 » 14 Feb 2017, 09:57

kul läsning :D

Lite nyfiken på dina slumptabeller, har du skapat dessa själv? eller vart har du funnit dessa?
edberg88

by Colibri » 15 Feb 2017, 00:28

Slumptabellerna har jag gjort själv. De är inte så avancerade som de låter. Man slår en tärning på "mastertabellen" som säger typ pengar, ädelstenar, magisk dryck eller annat. Sen slår man vid behov på subtabell för att avgöra t.ex vilken sorts dryck eller pryl man hittad. Pengar och sånt är alltid 1t10 mynt och ädelstenar 1t100 sm i värde st. Kan försöka posta tabellerna vid senare tillfälle.
Colibri

Return to Värld och inspiration