RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Värld och inspiration

Ereb Altor?

Ett forum för spelvärlden och setting. Här ska diskussioner och frågor om spelvärldar och setting ställas.

by Hankthetank » 06 Feb 2017, 17:54

Ett "Nollställt" Ereb Altor tror jag skulle vara kul. Där konfluxerna och Nidlänska reningen för länge sedan är förbi. Trakorien kan helt enkelt har sjunkit likt Atlantis och försvunnit i historien. Det gamla riket Jorpagna kan ha rest sig och börjat expandera. Utelämna gärna Altors baksida ( Chronopia), även om jag gillade det, så tycker jag att Altor och Chronopia är två helt olika världar, inte två sidor av samma.

Konfluxerna kan ju ha ändrat mycket av landskapet, så det är ganska enkelt att ta bort och lägga till saker men fortfarande behålla Erebs kärna.
Hankthetank

by Waezlur » 07 Nov 2017, 11:56

Well, nu är Kickstartern för Ereb Altor igång, och av nostalgiskäl klev jag såklart in och backade. Men nu när jag funderat ett par dagar är jag ändå rätt sur över att man gör en i princip helt ny värld och mer eller mindre förintar allt det gamla. Iofs rätt naturligt när i princip hela västra Ereb tillhörde Granström, men då kanske det ändå varit bättre att bara göra helt nytt och över huvud taget inte använda namnet Ereb Altor?

Jag hade föredragit om det gjorts ett Ereb efter några hundra år av social och politisk utveckling sedan de gamla modulerna. Ett sätt att radera det som var inkonsektvent, spretigt och av mindre kvalitet med lite kreativ historieskrivning och därmed rätt fritt kunna skriva värld, men ändå ha utrymme för en massa påskägg och referenser till det gamla. Det går ju att vända upp och ner på en värld utan att göra det rent bokstavligt. Se bara på allt som hände i Europa mellan Romarrikets fall och renässansen.

Inte så att jag ångrar att jag backat men hoppas se mer kopplingar till det gamla än lite vaga vinkar åt Drakmästare och Nidland.
Waezlur

by Windefalk » 30 Dec 2017, 12:45

Gjorde samma och håller helt med! Risken finns att det blir ett nytt Chronopia som känns totalt frikopplat från Ereb

Waezlur wrote:Well, nu är Kickstartern för Ereb Altor igång, och av nostalgiskäl klev jag såklart in och backade. Men nu när jag funderat ett par dagar är jag ändå rätt sur över att man gör en i princip helt ny värld och mer eller mindre förintar allt det gamla. Iofs rätt naturligt när i princip hela västra Ereb tillhörde Granström, men då kanske det ändå varit bättre att bara göra helt nytt och över huvud taget inte använda namnet Ereb Altor?

Jag hade föredragit om det gjorts ett Ereb efter några hundra år av social och politisk utveckling sedan de gamla modulerna. Ett sätt att radera det som var inkonsektvent, spretigt och av mindre kvalitet med lite kreativ historieskrivning och därmed rätt fritt kunna skriva värld, men ändå ha utrymme för en massa påskägg och referenser till det gamla. Det går ju att vända upp och ner på en värld utan att göra det rent bokstavligt. Se bara på allt som hände i Europa mellan Romarrikets fall och renässansen.

Inte så att jag ångrar att jag backat men hoppas se mer kopplingar till det gamla än lite vaga vinkar åt Drakmästare och Nidland.
Windefalk

Previous

Return to Värld och inspiration