RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Värld och inspiration

Ereb Altor?

Ett forum för spelvärlden och setting. Här ska diskussioner och frågor om spelvärldar och setting ställas.

by Fjodor Pollett » 13 Mar 2016, 15:39

Det är vanligt att man gör en detaljerad världskarta med vita fläckar där spelledaren kan stoppa in vad han vill. Jag skulle hellre se motsatsen - en blank värld med fläckar av karta på. Dels skulle det bra motsvara vad en vanlig invånare i världen har för världsuppfattning - Annanstad ligger "några dagsresor österut", Utrike ligger "djupt i södern, bortom berg och skog".

Det blir mycket enklare att stoppa in äventyrsplatser lite var man känner för det, varje spelgrupps värld blir anpassad till just den gruppen.
Fjodor Pollett

by Fjodor Pollett » 13 Mar 2016, 22:15

Jag antar att en spelvärld konstrueras för att användas i spel, och inte bara läsas av spelledaren för nöjes skull. Mer generellt; Om världsbeskrivningen inte påverkar spelet är den meningslös. Det spelar ingen roll att folket i Galonien har grönt hår, om det aldrig nämns vid spelbordet. Det kvittar att alla drakar har silverhjärta om spelarna aldrig stöter på en drake eller hör det nämnas.

Långa världsbeskrivningar ställer stora krav på spelare och spelledare, särskilt saker som antas vara allmän kännedom. Helst ska alla spelare ha läst de relevanta delarna, annars hänger det på spelledarens presentation eller får man ha en informationsmöten under varje spelning, vilket är ganska tråkigt (been there, done that, på båda sidor spelledarskärmen). Om mycket världsinformation är nödvändig, skulle jag föredra om den gavs i två versioner, dels den långa som nämner att man alltid håller nötknäpparen med vänster hand i Kakafonien, dels den korta som innehåller en sammanfattning som spelarna kan läsa ocensurerat.
Fjodor Pollett

by Kolnidúr » 13 Mar 2016, 22:43

För min del handlar det snarare om huruvida man är ett fan av det aktuella rollspelets setting eller ej. Är du ett äkta fan kan du inte få nog av information om spelvärlden.
Rollspelet Trudvang är exempelvis synonymt (bokstavligt talat) med sin setting. Och eftersom denna setting är min personliga favoritsetting of all times så kommer jag att konsumera och sluka varje bokstav som förlaget släpper i min väg.
Däremot kan det kvitta för mig hur pass kortfattade eller utdragna världsbeskrivningarna är i exempelvis EON, D&D5 eller Mutant Chronicles eftersom jag troligtvis inte kommer att varken läsa eller spela dem någonsin (no offense, vi gillar olika).

När det däremot kommer till rollspel där settingen är tänkt att vara utbytbar så är det givetvis lämpligt att vara desto mer kortfattad.
Som jag har förstått det så har Riotminds ännu inte bekräftat vilken eller vilka spelvärldar som kommer att gälla för DoD Retro, eller?

Mvh
Kolnidúr

by Bifur » 08 May 2016, 10:17

Ok, måste regga mig och lämna mina funderingar.

Gamla spelvärldar
1) Återuppliva inte Ereb Altor, det är som påpekats ”gjort”. Dessutom hann Ävetyrspels version bli ganska färdig, med flera övergripande konfliktlinjer utagerade – konfluxen etc. En ny version skulle i så fall kräva en ordentlig reboot. Desstuom led Altor av ett antal diskrepanser (se vidare nedan) som gjorde den onödigt svårspelad, det finns ingen anledning att återupprepa de misstagen.

2) Vad gäller boxar på andra spelvärldar jag mindre starka åsikter men övergripande tror jag inte på det. Vill man spela Retro-DoD vill man väl göra det i en värld anpassad till det syftet? Och är man nu intresserad av att flytta mekaniken till en annan spelvärld är det fritt att göra det ändå?

En spelvärld till Retro-DoD borde istället fokusera på enkelhet i spelvärlden:
1. Ett halvdussin stater (några sidor per land, lite politik, någon konflikt, viktiga platser). Det behöver inte vara en hel ”värld”, eller ens en kontinent. En del av en kontinent räcker som start. Andra delar kan komma i framtida expansioner i så fall.
2. Lite vildmark här och där, ett hav, ett gäng ävertyrsmiljöer.
3. Högst någon enstaka (kanske ingen?) övergripande konflikt.
4. Inga ”vita fläckar”, det skapar bara vakum för mig som SL och tenderar att vara frånvarande i officiella produkter, alternativt tvingar SL att skapa egna stater och väva ihop dem med det redan tryckta materialet. Visst kan sådant vara kul ibland MEN det är inte skälet till att jag köper en spelvärld, då vill jag ha en ”komplett” produkt. Då är det bättre att hålla de beskrivna staterna så pass allmänna i karaktär att SL är fri att lägga in aspekter som denne tycker passar utan att det påverkar helheten.
5. Till sist, skapa en koherent, enhetlig spelvärld. Det skadar inte om det finns en tanke om kulturer, relgioner etc. som går igen och som underlättar kampanjspel. Det betyder inte att allting måste vara likartat överallt utan snarare att man inte öser på med det som mest häftigt för stunden utan en tanke på hur det passar in i helheten. Detta var i mångt och mycket Altors stora brist – det dök ständigt upp fenomen som sedan aldrig (eller i varje fall mycket sällan) återkom. I viss mån gällde det även de tidiga icke-Ereb-produkterna.
6. I tillägg till p. 5 kan jag också ta upp den fysiska geografin som en aspekt. Skapa inte en massa gigantisk land-/havsyta utan mening som sedan SL/spelarna måste hitta på olika lama förevändingar för att passera på väg från det ena skrivna äventyret till det andra, utan se till att det finns en möjlig geografisk röd tråd för en spelgrupp att följa. (Visst kan jag som SL alltid skapa egna anledningar till resor och andra äventyr längs vägen men, återigen, det är inte skälet till att jag köper en spelvärld. Min ”favorit” från DoD är när jag skulle SL:a Barbia och inte orkade tänka ut ett bra skäl utan bara sa till spelarna att RP:na skulle åka dit - en ordentlig stämningssänkare). För att sammanfatta en lång punkt, se till att spelvärlden (och äventyren) förhåller sig så att det är rimligt att en grupp kan (men inte måste) spela igenom dem i serie utan att på någon punkt behöva känna att de egentligen skulle behöva typecasta nya RP för att funka i storyn/miljön/geografin.
Bifur

by osbjer » 04 Dec 2016, 18:38

Falk wrote:Jag vill ha det så detaljerat som möjligt. Om jag som spelledare vill ändra på något så gör jag så klart det, det kan jag så klart göra även om allt redan är detaljerat beskrivet.

Problemet är att om världen inte är detaljerat beskriven så MÅSTE jag hitta på en massa. Det jag betalar för är att någon annan redan har hittat på något som är bra.

Jag håller med Falk i detta. I exemplet med Osthem tycker jag inte boken är så användbar. Det finns många stämningshöjande bilder och man blir sugen att spela; men det finns inget att spela, inga karaktärer, inga kartor eller annat användbart. Allt sånt skulle jag behöva göra själv men det är jag för dålig för eller har inte tid med.

Ska ni göra något med Ereb Altor tycker jag att ni håller er till västra Kopparhavet, ungefär den delen som tas upp i Kopparhavets kapare. Där finns mycket intressant att göra av det material som redan publicerats av Äventyrsspel men inga stora kampanjer. Dock tycker jag ni ska göra egna kampanjvärldar modell mindre (som i Dödens väg eller Trakorien) med tillhörande kampanj och släppa Ereb Altor som CC och låta folk göra egna äventyr till DoD som ni kan släppa som officiella PDF.

/j
osbjer

by Windefalk » 25 Dec 2016, 21:26

Fördelen med att ha en generisk beskrivning av en spelvärld är att man inte blir låst till sin egen grupp av spelare. Man skulle kunna hoppa in och spela/spelleda en helt främmande grupp.
Att utesluta att producera materiell för en gemensam värld gagnar ju ingen. Dom som vill hitta på sig egen värld gör det oavsett och dom som inte har tid att skapa en egen värld, eller som vill lägga tid på annat som t.ex. berättelsen/kampanjen, får en färdig plattform att utgå från.
Och för er som är urless på Ereb Altor men ändå tycks känna er låsta att spela i den(?) så är ju Ereb bara en kontinent. Spela på en annan kontinent då?
Jag tycker http://www.erebaltor.se/ är en väldigt bra idé som har spunnit vidare på där Äventyrsspel slutade. Riotminds kanske skulle teama upp med dem? (Tror projektet ligger lite på is men...)
http://www.erebaltor.se/ så har man ritat en "hel" karta där Ereb Altor bara är en liten del. Så ni som är emot just Ereb kan ju spela på någon av dessa kontinenter och har där en ganska tunn bas att utgå från.
Jag tycker att Riot ska överrösa med nytt materiell till Ereb och det vore bara dumt att förkasta det gamla istället för att utveckla befintlig miljö. Jag menar det finns ju oändligt med platser att beskriva. Bara för att ett land är beskrivet med flora, fauna och folk betyder ju inte att allt är gjort. Jag kan inte minnas att det finns särskilt mycket beskrivningar om bergen, skogarna, slätterna, tundrorna, öarna etc.. som finns i Ereb. Jag tycker att fler städer och platser kan beskrivas. Tempel, borgar, grottsystem, dvärgars boningar, alvers boningar etc etc. Jag skulle också vilja se fler moduler som tex. stads intermezzo, skattkammaren m.m.
Last edited by Windefalk on 15 Jan 2017, 11:45, edited 1 time in total.
Windefalk

by Mornach » 30 Dec 2016, 11:02

Fjodor Pollett wrote:Det är vanligt att man gör en detaljerad världskarta med vita fläckar där spelledaren kan stoppa in vad han vill. Jag skulle hellre se motsatsen - en blank värld med fläckar av karta på. Dels skulle det bra motsvara vad en vanlig invånare i världen har för världsuppfattning - Annanstad ligger "några dagsresor österut", Utrike ligger "djupt i södern, bortom berg och skog".

Det blir mycket enklare att stoppa in äventyrsplatser lite var man känner för det, varje spelgrupps värld blir anpassad till just den gruppen.

Exakt så skulle jag vilja ha en spelvärld!
Mornach

by Paguson » 05 Jan 2017, 19:21

Jag tycker spelvärlden Ereb Altor är kanon och det är Drakar och Demoner för mig. Jag önskar så klart att ni får till en nyutgivning på denna modul, snygga till, fräscha upp, men i grunden samma modul som förr.

Sen hoppas jag så klart på andra tillbehör till denna värld som intressanta äventyr och stadsbeskrivningar, som ex kandra.

Så jobba på nu och ge ut mer intressanta tillbehör, jag köper direkt =).

Hur som helst, jag tycker ni gör ett bra jobb =)
Paguson

by Arioch » 06 Jan 2017, 22:30

En ny version av Ereb Altor, anpassad för de nya reglerna, vore rätt nice. Världen är genomspelad till trasor, men det innebär inte att det inte finns en massa ny saker man kan hitta på, det är ju en generell setting i sig, så det mesta är rätt så möjligt.

Ser en erebaltor box som inte för djupt beskriver länder osv. Och sedan kanske en serie med äventyr och moduler som utspelar sig i altor och använder den informationen och bygger vidare på den?
Arioch

by Ezping Orm » 07 Jan 2017, 17:23

Tror att en uppdaterad Ereb Altor-box skulle göra succé på kickstarter. Får Riotminds med sig Seter, Blixt och några andra gamla rävar så kan den dessutom bli riktigt bra! :-)
Ezping Orm

PreviousNext

Return to Värld och inspiration