RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Värld och inspiration

Ereb Altor?

Ett forum för spelvärlden och setting. Här ska diskussioner och frågor om spelvärldar och setting ställas.

by Brynjard » 21 Feb 2016, 20:02

Klaatu wrote:Image

Brynjard wrote:Säg att en av världarna har 10 länder. Gör då en ordentlig beskrivning av varje land och kartor. Beskriv de 3-5 största städerna och gör sedan ett antal "exempelbyar" där arkitektur, kultur osv återfinns.

Här måste jag lägga in en protest. Riotminds bör inte göra om samma misstag som tidigare där världen var ÖVERDETALJERAD. Det dödade den fria kreativiteten alldeles för mycket. Skriv bara 0,5-1 sida om varje land med en inspirerande bild (se bild ovan). Resten är upp till varje spelledare att utforma. Speciella platser, monster, mäktiga personer och liknande kan beskrivas på ett liknande sätt.

Vilken tur Klaatu att vi alla får tycka olika! I grunden håller jag med dig om att det inte ska bli överdetaljerat, vilket enligt mig var ett stort fel med alla moduler till Ereb. Men jag skulle defenitivt vilja ha mer än 1 sida per land (beroende på hur många länder det finns såklart). Med en värld vill gärna jag veta religon, politik, vilken handel som landet är beroende av osv. Vill jag inte veta det skapar jag en egen värld där jag som SL står för detaljerna.

Hoppas vi alla blir någorlunda nöjda hur det än blir.
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by Klaatu » 21 Feb 2016, 20:43

Brynjard wrote:Vilken tur Klaatu att vi alla får tycka olika! I grunden håller jag med dig om att det inte ska bli överdetaljerat, vilket enligt mig var ett stort fel med alla moduler till Ereb. Men jag skulle defenitivt vilja ha mer än 1 sida per land (beroende på hur många länder det finns såklart). Med en värld vill gärna jag veta religon, politik, vilken handel som landet är beroende av osv. Vill jag inte veta det skapar jag en egen värld där jag som SL står för detaljerna.

Jag kanske skall förklara min vision litet bättre. Jag använder Trudvang och världsdelen Osthem som exempel. Följande beskrivs i o,5-1 sidor:
- Länderna: Vortland, Vildland, Ejland, Fynheim, Junghart, Noj, Dain, Gråskiffer (dvärgrike), Stjärnhava (alvrike).
- Städer: Stormklippa, Grymslante, Rödborge, Storhavn.
- Speciella platser: Islunden, Gryms kullar, Vildhjarta, Ignadal, Bjarnskogen, Trungarms gyllene mjödhall, Hartgrottorna, Ormikahed, Frostsilvra, Rurklaborge.
- Övrigt: Drakriddarna, Havsvarg, Björntass, Vildbrynjor, Gerbanis, Wulterfiske, Syllstockar & Drakvingar.

Detta skulle ge en bra överblick över Osthem på cirka 20 sidor som snabbt går att ta sig igenom (speciellt inför ett spelmöte). Att hitta något i den gamla Osthem-boken är svårt då det är så mycket information att sålla igenom. Vi slipper därmed ointressant information som "Joklafors är en kall och vild fors". Det räcker med att se den på kartan. Spelledaren kan sedan beskriva den hur denne vill. Jag vill inte under några omständigheter ha gamla synder som handelsvägar och odlingsområden.

Speciella platser bör vara klart överrepresenterat i denna världsbok då det är där äventyren skall utspela sig.

OBS! Att om ett äventyr utspelar sig i Ejland får äventyret gärna innehålla en mer detaljerad information om landet som det finns i exempelvis äventyret Vildhjarta.

Fuktar inte detta förslag era strupar bättre än en diger och dammig lunta?
Image
Klaatu

by Brynjard » 21 Feb 2016, 21:32

[/quote]
Jag kanske skall förklara min vision litet bättre. Jag använder Trudvang och världsdelen Osthem som exempel. Följande beskrivs i o,5-1 sidor:
- Länderna: Vortland, Vildland, Ejland, Fynheim, Junghart, Noj, Dain, Gråskiffer (dvärgrike), Stjärnhava (alvrike).
- Städer: Stormklippa, Grymslante, Rödborge, Storhavn.
- Speciella platser: Islunden, Gryms kullar, Vildhjarta, Ignadal, Bjarnskogen, Trungarms gyllene mjödhall, Hartgrottorna, Ormikahed, Frostsilvra, Rurklaborge.
- Övrigt: Drakriddarna, Havsvarg, Björntass, Vildbrynjor, Gerbanis, Wulterfiske, Syllstockar & Drakvingar.

Detta skulle ge en bra överblick över Osthem på cirka 20 sidor som snabbt går att ta sig igenom (speciellt inför ett spelmöte). Att hitta något i den gamla Osthem-boken är svårt då det är så mycket information att sålla igenom. Vi slipper därmed ointressant information som "Joklafors är en kall och vild fors". Det räcker med att se den på kartan. Spelledaren kan sedan beskriva den hur denne vill. Jag vill inte under några omständigheter ha gamla synder som handelsvägar och odlingsområden.

Speciella platser bör vara klart överrepresenterat i denna världsbok då det är där äventyren skall utspela sig.

OBS! Att om ett äventyr utspelar sig i Ejland får äventyret gärna innehålla en mer detaljerad information om landet som det finns i exempelvis äventyret Vildhjarta.

Fuktar inte detta förslag era strupar bättre än en diger och dammig lunta?[/quote]

När du tar Osthem som exempel är jag helt med på din vision!
Jag hade tankarna på bland annat Trakorien vilket hade blivit riktigt futtigt på 0,5-1 sida.

Sedan anser jag att det första som bör klaras ut är vad en värld/setting bör innehålla och inte. Religioner? Kläder? Folkslag/varelser? Matvanor osv. Vissa vill bestämma mycket sjölva och ha frihet medans andra vill ha en så färdig setting som möjligt.

Men det blir lätt lite mycket och då har jag en förmåga att glömma bort det.
Jag vet att jag läste om nån häftig tradition i Vildland men har glömt var och liknande.
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by Klaatu » 21 Feb 2016, 22:24

Brynjard wrote:Vissa vill bestämma mycket själva och ha frihet medan andra vill ha en så färdig setting som möjligt.

De som vill ha ett så färdigt världsbygge som möjligt gillar nog mest att läsa maffiga böcker om påhittade världar. Inget fel i detta men det kommer inte rollspelandet så mycket till godo om spelledaren måste slå upp i en bok för att det stod si eller så någonstans. Bättre istället för spelledaren att använda sin egen fantasi och anpassa världen till det som händer i själva spelandet. Fast kanske är det mer en inspirationsbok som den påtalade men oskrivna Stigarnas bok som jag är ute efter. Världsböcker, hur de än ser ut, skall vara inspirerande och inte innehålla en massa blajtexter.
Image
Klaatu

by Waezlur » 22 Feb 2016, 15:43

Klaatu wrote:Bättre istället för spelledaren att använda sin egen fantasi och anpassa världen till det som händer i själva spelandet. Fast kanske är det mer en inspirationsbok som den påtalade men oskrivna Stigarnas bok som jag är ute efter. Världsböcker, hur de än ser ut, skall vara inspirerande och inte innehålla en massa blajtexter.

Jag tror det beror mycket på individ och erfarenhet. En oerfaren SL har nog gärna ett detaljerat källmaterial medan en mer erfaren SL kanske kan känna sig hämmad om allt är ingående beskrivet. Det hände ju med Ereb Altor vartefter de gav sig på att beskriva länder och platser som först bara omnämnts i förbifarten eller blott var ett namn på kartan. Man hade placerat in grejer där som det plötsligt kom en modul till som inte alls passade ihop.

Svår balansgång att gå, ska RM producera en eller flera världsboxar tror jag de bör ha en öppen plan från början för vilka regioner och länder man kommer gå in på i detalj, och vilka som endast kommer ha lite knapphändig information som kan fläskas ut av spelledarna själva. På så sätt undviker man framtida krockar.

Utformningen är jag helt enig om - mycket bilder, inspiration och blaj, med tonvikt på speciella platser och personer. Världen ska ju äventyras i...

När jag skapar världar ser jag dock till att ha en lagom dos "tråkiga" länder, dvs länder med förhållandevis stabil politik och ofarlig landsbygd. De vilda äventyrsplatserna lockar mer när det finns en "trygg" civilisation som kontrast. Inget hindrar dock att man petar in alla möjliga små äventyrligheter även i de trygga länderna, en Robin Hood-figur här, en illa ansedd alkemist där, kanske en fredlös hobbit i samarbete med Torgal Hobbetvingaren någon annanstans...
Waezlur

by Theo » 23 Feb 2016, 09:48

Klaatu.... Stigarnas bok.. varför tog du upp den? Nu blev jag nostalgisk :shock:

Rent spontant så tror jag på betydligt enklare "världsböcker/boxar" till DoDR än exempelvis Trudvang. Mest för att det riktar sig till en bredare målgrupp och för att hela idén med DoDR (förutom det rent nostalgiska) är ju att göra det enkelt, kul och spännande. Vi gillar ju såklart vårt Trudvangmaterial men det är väldigt mycket att sätta sig in i för en som vill köra igång. Magnus Edlund sa någon gång att Trudvang kräver någon form av "reboot"för att nya ska kunna spela och det ligger nog mycket i det. Kanske en enklare Trudvangbox till DoDR skulle vara en sådan reboot. MEN som sagt, isåfall ligger nog Ereb Altor före i planeringen. Vi får fundera lite.
Theo

by Zoth-Ya » 23 Feb 2016, 11:36

Ereb Altor tar erebaltor.se bra hand om. Antingen anlita/blanda in dom eller skippa ereb.
Zoth-Ya

by Peter » 24 Feb 2016, 20:24

Kan hålla med om att Ereb Altor gjorts igen två gånger i närtid - Erik Granströms Argond samt ErebAltor.se.

Det betyder ju inte att man inte kan göra ännu en intressant version - man undrar bara vad pitchen är isf
Peter

by Peter » 24 Feb 2016, 20:26

Klaatu wrote:Image

Brynjard wrote:Säg att en av världarna har 10 länder. Gör då en ordentlig beskrivning av varje land och kartor. Beskriv de 3-5 största städerna och gör sedan ett antal "exempelbyar" där arkitektur, kultur osv återfinns.

Här måste jag lägga in en protest. Riotminds bör inte göra om samma misstag som tidigare där världen var ÖVERDETALJERAD. Det dödade den fria kreativiteten alldeles för mycket. Skriv bara 0,5-1 sida om varje land med en inspirerande bild (se exempel ovan). Resten är upp till varje spelledare att utforma. Speciella platser, monster, mäktiga personer och liknande kan beskrivas på ett liknande sätt.

Helt. Rätt.! En sådan kampanjvärld skulle jag köpa.
Peter

by Falk » 27 Feb 2016, 19:56

Jag vill ha det så detaljerat som möjligt. Om jag som spelledare vill ändra på något så gör jag så klart det, det kan jag så klart göra även om allt redan är detaljerat beskrivet.

Problemet är att om världen inte är detaljerat beskriven så MÅSTE jag hitta på en massa. Det jag betalar för är att någon annan redan har hittat på något som är bra.
Falk

PreviousNext

Return to Värld och inspiration