RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Värld och inspiration

Ereb Altor?

Ett forum för spelvärlden och setting. Här ska diskussioner och frågor om spelvärldar och setting ställas.

by Kirne » 16 Feb 2016, 16:59

Hej,
får vi tillbaka Ereb Altor? Det vore kul, men gärna med en uppdaterad karta. Gunillas version i all ära, men det känns lite glättig när man har sett kartorna i nya Svavelvinter.
Kirne

by ziox » 16 Feb 2016, 18:53

Jag har aldrig riktigt kommit in i Ereb Altor. Mitt första möte med drakar och demoner var Trudvang. Själv ser jag gärna att det kan släppas PDF:er med material för Ereb Altor eller att man helt enkelt låter det vara en någorlunda generisk värld.

Eller så kan några eldsjälar få knepa ihop en egen setting.
Spelleder: Game of Trudvang
ziox

by Klaatu » 16 Feb 2016, 19:49

Kirne wrote:Hej, får vi tillbaka Ereb Altor? Det vore kul...

Jag tycker regelboxen inte skall innehålla en bestämd spelvärld. Sedan får RM om de vill gärna ge ut enskilda Trudvang-, Ereb Altor-, Chronopia-böcker för dem som vill spela i dem världarna.
Last edited by Klaatu on 16 Feb 2016, 23:48, edited 1 time in total.
Image
Klaatu

by Kirne » 16 Feb 2016, 20:03

+1 på det!
Kirne

by Brynjard » 16 Feb 2016, 22:50

Trudvang känns som en värld mycket anpassat till just de reglerna. Sen kan man ju göra om och använda vilket system man vill till vilken värld som helst.

Men gärna Ereb Altor moduler (kanske inte varje enskild utan monsterboxen och två-tre böcker som tillsammans beskriver världen i stora drag minus Trakorien) och även Chronopia eftersom det fanns vissa som gillade den världen.
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by Waezlur » 17 Feb 2016, 14:35

Har alltid saknat en värld där Ärans Väg passade in. Konsekvensen är att alla världar jag gjort, och det är rätt många, har fått Döda Skogen och Maktens Portar inplacerade någonstans... Ska det släppas någon världsbeskrivning till nya DoD hoppas jag man tittar på Ärans Väg och äventyrspaketen och spinner vidare på dem.

Ereb i all ära, men som kampanjvärld betraktad är den nästan för "färdigspelad". Femte Konfluxen och Nidländska Reningen har passerat, som gammal räv skulle jag hellre gräva än djupare i Nostalgins Källa och utforska en äldre men ändå nästan helt obeträdd värld av klassiskt snitt. Vad har Vindhand för sig nuförtiden?
Waezlur

by Kung Markatta » 19 Feb 2016, 13:16

+1 för en ny värld, varför inte byggd på Ärans Väg och andra tidiga äventyr? Vi som aldrig spelade i Ereb Altor har inte någon nostalgisk koppling dit och ser hellre en ny värld. Skulle t.om. kunna tänka mig en värld byggd på Spindelkonungens Pyramid och andra ännu tidigare äventyr.
Kung Markatta

by Theo » 21 Feb 2016, 15:21

Vi har en idé kring Ereb Altor.. men det är just nu bara en idé (+några sidor stolpad text). OM vi släpper en "ny" Ereb Altor så blir det helt nyskrivet material. Vi har lekt med tanken om en slags "nollpunkt" efter konfluxen, men som sagt inget mer än idéer just nu.

..en annan vild idé vi har är att man kanske skulle göra lite olika "världsboxar", typ en Ereb Altor, en väldigt trimmad Trudvang, och kanske någon annan värld.... bara för att ha att välja mellan.. men som alla passar ihop med Drakar och Demoner (retro). Enkla, roliga boxar fullmatade med "världsgrejer".

Frågan är snarare... vill NI ha Ereb Altor.. och isåfall hur?

/Theo
Theo

by Brynjard » 21 Feb 2016, 15:40

Jag tror på det senare förslaget med kanske 3-4 världsboxar utan jättedetaljer på varje stad i varje land.

Säg att en av världarna har 10 länder. Gör då en ordentlig beskrivning av varje land och kartor. Beskriv de 3-5 största städerna och gör sedan ett antal "exempelbyar" där arkitektur, kultur osv återfinns.

Ereb Altor har sina riktigt bra sidor men det blev lite rörigt och otroligt många moduler där inte allt hänger ihop. Kör kanske två böcker/boxar för Ereb Altor, en för ett "retroanpassat" Trudvang och en för Chronopia (om folk vill det) är mitt förslag.

Man kanske kan ha med ett kortare häfte med delar av expertreglerna i en av Ereb-boxarna? :)
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by Klaatu » 21 Feb 2016, 19:53

Image

Brynjard wrote:Säg att en av världarna har 10 länder. Gör då en ordentlig beskrivning av varje land och kartor. Beskriv de 3-5 största städerna och gör sedan ett antal "exempelbyar" där arkitektur, kultur osv återfinns.

Här måste jag lägga in en protest. Riotminds bör inte göra om samma misstag som tidigare där världen var ÖVERDETALJERAD. Det dödade den fria kreativiteten alldeles för mycket. Skriv bara 0,5-1 sida om varje land med en inspirerande bild (se exempel ovan). Resten är upp till varje spelledare att utforma. Speciella platser, monster, mäktiga personer och liknande kan beskrivas på ett liknande sätt.
Last edited by Klaatu on 21 Feb 2016, 20:50, edited 1 time in total.
Image
Klaatu

Next

Return to Värld och inspiration