RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

SL karaktärer färdigheter / Nybörjare med problem

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Armada » 27 Jan 2019, 22:49

Hej!

Har äntligen lyckats övertala mina vänner att spela rollspel med mig och har därtill fastnat i spelledarrollen. Inte mig emot förutom att jag rör till reglerna konstant. Har nu en undran inför vårt spelmöte i veckan (vi ska spela Jungfruholmen) Jag ser där att en av karaktärerna gruppen ska försöka köpa en båt av har 55% i förhandla. Hur ska jag som spelledare använda detta?
Tänker att om en spelare slår mot förhandla och lyckas i detta så övertalas min karaktär automatiskt? eller finns det något annat system som jag missat helt?

+ Är lite sugen på att fylla ut äventyret. Att dom ska kunna köpa / hitta spännande örter. Tufft svärd eller osäkra gifter. Finns det någon inspo för detta någonstans på internet? Tar gärna emot tips!
Armada

by Colibri » 29 Jan 2019, 00:31

Hej

Jag hade låtit rollpersonen slå på sitt värde för att se om förhandlingen lyckades. Jag hittar inget specifikt i reglerna för just den färdigheten men ett förslag kan vara att priset sänks med differensen på det lyckade slaget.

Ex
Rollpersonen har 50% i förhandla och vill försöka sänka priset. Denne slår 40 och lyckas därmed. Differensen är tio och priset sänks med tio procent.

Ett annat sätt att använda färdigheten kan vara att båda slår och den som lyckas bäst (störst differens) får igen sin vilja.

Ett tredje förslag som är enklare kan vara att låta rp:na fastställa vad de vill betala. Om slaget lyckas och priset är rimligt så får de köpa det till nya priset.

Hoppas det hjälper!
Colibri

Return to Regler