RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Nybörjare!

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Sigyn » 17 Jan 2019, 17:17

Hej! Hoppas nån har vägarna förbi och kan svara på någon av dessa frågor.
Ska ha mitt första spelmöte på fredag med fyra andra nybörjare där jag själv är SL.

Rollformuläret
- Vad innebär "Modifikationer" på sida 2 av rollprotokollet? Ex. Skada, där man ska skriva något på GL samt Förfl.
- En av karaktärerna fick 700 silvermynt som startkapital, det känns lite väl mycket trots att karaktären slog sig till en adelstitel.. Är det inte mycket?

- Om en karaktär har högre poäng i "strid - närstrid" ex. 50, är det den siffran som ska stå under GL efter vapnet på sida 2? och modifikationen två rutor efter är om karaktären har under vapnets GE-värde?

Hur mycket vapen och utrustning brukar karaktärerna få starta med?
Jag satte en gräns på ett vapen..

Mvh
Sigyn
Sigyn

by Colibri » 17 Jan 2019, 20:17

Hej och välkommen till hobbyn!

På sidan två vid modifikationer kan du skriva upp om rollpersonerna har några minus på färdigheter eller minskad förflyttning på grund av skada som rp tagit.

Ja, det är det som skall stå i cl-rutan. Man skulle även kunna skriva det aktuella värdet där man dragit av eller lagt till eventuell modifikation så man slipper räkna om varenda gång. Om man i grund har 50 i närstrid med ett svärd som ger plus 10 i mod så skulle man kunna skriva 60 i cl-rutan och plus tio i modrutan.

Huruvida 700 silvermynt är mycket pengar är upp till dig som SL. Det kan ju vara en spottstyver eller en årslön beroende på vad du tycker. Men det går åt en del om de måste handla allt från start även om en snabb titt i tabellerna ger att 700 silver räcker långt. Lägg på en 0 efter så att ett långsvärd kostar 160 t.ex.

Hoppas det går bra och skriv gärna mer här på forumet.

Vilket äventyr skall ni spela?

Mvh
Colibri

by Sigyn » 17 Jan 2019, 22:57

Tack för snabbt svar!

Ja detta ska onekligen bli roligt. Fastnade för spelet när jag fick tips om Rollspelspodden, så det var en trevlig överraskning att få DoD i julklapp.

Vi ska spela Gastarnas Ö är det tänkt då det följde med boxen!

Vid strid:
Skelett som är offensiv mot människa som också valt offensiv.
Skelettet anfaller och människan väljer att parera och lyckas med detta.
Är stridsrundan slut här, eller kan människan göra något mer? Isåfall vad?
Attackera endast, eller attackera och förflytta sig?

Mvh
Sigyn

by Colibri » 18 Jan 2019, 00:01

Hej

Enligt regelboken sidan 39 så får man bara utföra en parering eller ett anfall per stridsrunda så om den ene anfaller och den andre parerar så är rundan slut där och det hela börjar om.

Lycka till med äventyret!
Colibri

by Sigyn » 19 Jan 2019, 01:17

Då har vi spelat första kvällen och jag tror det gick hyfsat bra för samtliga, inklusive mig som förstagångs-SL.
Tänkte skriva lite här så jag kommer ihåg lite till nästa kväll.

RP kom efter en blåsig natt och dag på havet in till Brygga. De tog sig till värdshuset där de pratade med både bartender och alla andra karaktärer som finns beskrivna i äventyret. Dvärgen Mr. Manhattan dansade på bordet och skaffade alla gratis hängmatta över natten i utbyte mot att han omedelbart klev ned från bordet.

Äventyrarna fann Skarvön mest intressant och begav sig ditåt. De skickade över ankan i sällskapet som träffade Tord Snedseglare och fick ledtråd om förbannelsen. Väl tillbaka i land begav de sig mot Träsket men fann där inget av intresse, så de tog sig mot Brygga igen med en övernattning längs vägen.

Väl i staden gick de lös på dörren in till den stora kvarnen och tog sig in och stal en hög med vulkanäpplen. Adels-alven knackade på hos en av fiskargubbarna han mött på värdshuset tidigare och försökte underhålla honom med legender om förbannelsen över ön men misslyckades. Detta slutade med att de 4 äventyrarna dräpte fiskaren i dörren och dekapiterade honom, för att sedan gå upp på övervåningen för att sova och hela några förlorade KP.

Det kändes dock som att det var svårt att "lyckas" med att utföra saker, då det var bara 2 st av allas förmågor som låg över 50, vilket genererade att de misslyckades med nästan allt.
Sigyn

by Colibri » 19 Jan 2019, 14:40

Hej

Låter som att ni hade kul med ert äventyr.

Att det är svårt att lyckas är ett "känt problem" med just detta system (alltså BRP generellt, inte specifikt Drakar och demoner) beroende på att ens karaktärer ofta har låga färdighetsvärden i typ allt. Vill man motverka dessa så kan man t.ex.

-Låta ett misslyckande vara ett sk "fall forward" t.ex. du lyckas dyrka upp låses men en vakt hör dig eller något liknande.

-Man strunta i att slå tärningar i situationer då karaktären rimligen borde lyckas. T.ex. skyddsbesvärjelsen jag kastar över krigaren innan vi beger oss in i grottan kräver inget färdighetsslag men däremot om jag skall kasta samma besvärjelse under en strid eller annan pressad situation gör det.

-Ge rollpersonerna högre värden från start. Ge dem några fria "x" att sätta ut som de vill.

Glöm inte att diskutera med spelarna om du väljer att ändra på reglerna så att ni är överens.
Colibri

Return to Regler