RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Vapenfärdighet

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by johanneswiberg » 20 Jun 2018, 10:53

Hej, jag har nyligen köpt DoD 2016, och har väldigt lite erfarenhet av rollspel sedan tidigare - har inte spelat på många år, och har aldrig varit SL förr.
Jag kan förstås helt ha missat någon del eller aspekt i regelboken, men har jag förstått det rätt att man i nuvarande DoD inte kan bli bra på ett specifikt vapen? Det verkar som att man kan vara bra på "närstrid" och då är man precis lika bra på dolk som hillebard - oberoende om ens karaktär har tränat med dolk i hela sitt liv. Eller har jag missat något? Hur kan man göra för att kompensera för detta?
johanneswiberg

by Colibri » 20 Jun 2018, 23:21

Hej och välkommen till hobbyn!

Du har förstått det helt rätt, det finns bara en färdighet för alla närstridsvapen och man blir lika bra på dolk som på hillebard oavsett vad man tränat. Om du vill "husregla", som man brukar kalla det, så är mitt förslag att du ersätter närstrid med t.ex "dolk" eller "bredsvärd".
Att tänka på är att det kan bli ganska många färdigheter om man låter varje vapen vara en specifik färdighet. Ett sätt att förenkla kan vara att låta t.ex "enhandssvärd" vara en färdighet och "tvåhandssvärd" en annan.
Hoppas det klarnar lite och ni får mycket nöje med spelet!
Colibri

by johanneswiberg » 24 Jun 2018, 22:41

Tack för svar! Jo det låter rimligt att inte ha en färdighet per vapen, utan snarare per vapentyp.
Hur kommer det sig förresten att en karaktärs styrka inte har någon effekt på färdigheten obeväpnad strid? Att det påverkar närstrid känns vettigt, det är lättare att sätta en yxa i skallen på någon om man är stark, men det borde också vara lättare att ge någon stryk med bara händerna om man är stark, eller hur? Inte bara att varje träff ger mer skada, men också att man borde kunna dominera rent fysiskt i striden och därigenom få högre färdighet.
johanneswiberg

by Colibri » 25 Jun 2018, 12:47

Hmm, bra fråga för du har ju rätt i att det borde påverka. Om det finns någon speciell anledning borde Riotminds kunna svara på varför man gjort så men det låter ju rimligt att den skulle kunna vara (sty+smi)/2. Husregla om du vill:)
Colibri

Return to Regler