RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Utveckling av spelarkaraktärers förmågor och färdigheter?

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Tagren » 18 May 2018, 13:35

Hej alla,

Jag spelleder en kampanj i DoD16 nu, och man börjar märka att spelarna inte är så peppa på de utvecklingsmöjligheter som finns i spelet. Alltså att man bara kan öka på sin Chans att Lyckas för de färdigheter som redan finns.

Jag hade gärna sett lite mer specifika färdigheter för de olika klasserna/raserna så som i DnD 5e. Men förstår ju såklart att DoD16 är riktat mer åt nybörjare och som en introduktion. Känns dock lite tråkigt när man har spelat ett par omgångar nu och det inte blir sådär supermycket förbättringar (potentiellt +1T6 på de färdigheter man lyckats väl med känns lite knapert).

Hur tänker ni kring detta? Har ni något annat system eller skapat egna färdigheter för yrken/raser? Jag tänkte jag skulle börja skissa på nya förmågor och färdigheter, men dumt att uppfinna hjulet igen om någon annan redan gjort det :)
Tagren

by Colibri » 19 May 2018, 09:33

Hej

Jag har tänkt mig att istället för att höja procenttalen så kan man spendera poängen på förmågor inom färdigheterna i stället. Ett alternativ är att för var 20% så får man välja för att vid 100 % ha fem förmågor. En förmåga skulle t.ex. kunna förbättra stridskorten och ge en viss ökning i parera om man är defensiv eller ge bättre modifikation på initiativ vid offensiv.

Ett annat exempel är att vid 80% skulle man kunna köpa sig en attack till eller möjligheten att använda sköldar och vapen till att slå omkull eller avväpna sina motståndare.

Skriver på telefonen så det blir lite kort.
Colibri

Return to Regler