RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Hjälp att beräkna KRA för magiker

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Tetzie » 22 Jan 2018, 22:21

Jag sitter och skapar den första karaktären för det första äventyret Gastarnas ö. Jag har aldrig spelat rollspel tidigare.

Karaktärens Grundegenskaper är följande (efter modifikation pga varelse):
Styrka - 3
Fysik - 9
Smidighet - 11
Perception - 12
Psyke - 17
Intelligens - 14
Karisma - 14
Jag tog fram dessa genom att slå 4T6, ta bort lägsta och lägga ihop, 7 gånger (en för varje egenskap).

Karaktären är magiker.
Färdigheten ”Besvärjelsekonst” ska räknas ut: (INT + PSY)/2 för att ge det som kallas ”GV” i färdighetstabellen om jag fattat detta rätt. Alltså
(14+17)/2 = 15.5
För att räkna ut Chans att Lyckas (CL) ska jag enligt tabellen ta BAS x4. Alltså
15.5x4=62. Är BAS samma som GV på karaktärspappret?

På sidan 49 i den svarta ”Regler”-boken står det att
”Varje CL i färdigheten besvärjelsekonst ger 1 KRA.”.
Har alltså den här nybörjarmagikern fucking 62 KRAs? Den kommer då få 5 st besvärjelser, kunna maxa typ effektgrad varje gång, och lyckas fett ofta. Den kommer typ klara äventyret solo?
Vad har jag gjort fel? Hjälp please

Med vänlig hälsning,
Noob
Tetzie
 
Posts: 1
Joined: 22 Jan 2018, 21:45

by s-m-i-l-o-u-r » 04 Feb 2018, 23:26

Hej!

Det är inte så mycket som det ser ut att vara. För varje gång en magiker lägger en besvärjelse så förbrukas ett KRA poäng. För varje effektgrad magikern vill öka så minskar CL . Jag tolkar det som att man inte kan använda KRA poäng för att både öka effektgraden och CL samtidigt. Då försvinner hela poängen med att CL minskar när man ökar effektgraden.

Besvärjelserna i sig är inte så starka i sin ursprungsform. 2t6 i skada är standard för offensiva besvärjelser och det är inte så mycket.
Med andra ord du behöver inte oroa dig för att magikern blir för stark. Så kommer inte vara fallet.
s-m-i-l-o-u-r
 
Posts: 1
Joined: 02 Jan 2017, 02:13

by Exkodius » 05 Jul 2018, 13:19

Jag vet att detta är en gammal tråd. Men jag kände ändå att jag var tvungen att göra ett tillägg.
Visst har en ny magiker mycket kraft att hämta ifrån för att lägga massiva besvärjelser men frågan är om magikern vill ta risken!
Reglerna i DoD16 för fummel med magi är i mitt tycke både livsfarliga (för hela gruppen) och roliga. För varje effektgrad måste magikern fråga sig om det är värt det för risken med att bli ett energiklot som slukar en 200 meters radie! :D
User avatar
Exkodius
 
Posts: 17
Joined: 06 Jan 2017, 15:27


Return to Regler

cron

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest