RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Alternativ till stridspositioner?

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Arioch » 28 Feb 2017, 09:15

Hej, tänkte bara höra med hur ni andra spelgrupper gör med stridspositioner, om ni har några alternativ till dem?

Personligen så har jag märkt att stridspositionerna och runda för runda initiativ tenderar att bryta up flödet i strid sett från rollspelsperspektivet, och det gör det hela mera till en serie taktiska val. Detta har i sin tur givit effekten att vår grupp tappat en stor del av rollspelandet under strider. Därför är jag intresserad av att ersätta stridspositioner med något annat, eller modifiera dessa regler på något sätt. Så jag skulle uppskatta förslag :)
Arioch

by Laurentius » 28 Feb 2017, 18:47

Det enkleste er vel å ikke bruke kortene?

Slå Initiativ normalt og bruk samme turordning hele kampen.

Evt. legge en SMI-bonus til T10 initativ-kastet.
Laurentius

by Arioch » 28 Feb 2017, 22:16

Jo, det är vad jag har funderat på. Dock så innebär det en drastisk ändring i hur väl rollpersoner kan få modifikationer till deras anfall och pareringar, vilket delvis rubbar balansen i stridssystemet så som det är i denna utgåva. Men får höfta till det lite beroende på vad rollpersonerna väljer att göra.
Arioch

by Erzhinger » 28 Feb 2017, 23:59

Jag har funderat i liknande banor. Initiativsystemet är kul för att det är så taktiskt, men det bryter inlevelsen lite.

Jag har funderat på att tillåta halvförflyttning + anfall/parad även i neutral, men likt andra liknande spel inte tillåta förflyttning efter att man anfallit ens på offensiv.

Om man som spelare bara vill köra på så kan man strunta i att lägga kort och då vara neutral. Vill man vara offensiv eller defensiv får man lägga kort. Offensiv ger sitt bonus på anfall, Defensiv ger möjligheten till att både undvika och anfalla i samma runda. Neutral ger ensamt möjligheten till full förflyttning, men nu också övriga kombinationer.

Missilvapen kunde få användas i alla stridspositioner också.
Erzhinger

Return to Regler