RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Funderingar för framtida regel utveckling (EDD 2016?)

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Arioch » 17 Feb 2017, 16:40

Som spelledare för en hög BRP baserade rollspel, så som Stormbringer/Elric!, MGP RuneQuest/RQ2/Legend är det en hel del saker som jag önskar att Riotminds tar och tittar på när det gäller framtida regelutveckling för Drakar och Demoner 2016. Reglerna som de är i nuvarande form är enkla och fungerar bra för nybörjare, men de är också i vissa aspekter ganska otydliga, och framför allt inte kompatibla med tidigare utgåvor av Drakar och Demoner från Äventyrsspel. Det har dessutom skett en hel del utveckling av Basic Role-play och dess olika derivat system som faktiskt skulle kännas väl hemma i en framtida (Expert?) version av reglerna. Jag ber därför att ni på riotminds åtminstonde tar en titt på ett spel som RuneQuest2/Legend eller OpenQuest, vilka alla skulle göra sig bra med en svensk översättning eller bruk (Open Gaming License) i form av en Drakar och Demoner Expert. Speciellt då de i främsta led ligger närmare orginalet DoD'87 i alla regelaspekter, förutom att de har gjort sig av med motståndstabellen (vilket jag inte ser som en förlust).

Vad tycker ni andra forumiter?
Arioch

by Theo » 18 Feb 2017, 16:17

Grymt, vi har kikat lite på de där men kan såklart grotta ner oss ytterligare. En expert-version ligger en bit i framtiden för oss men har redan börjat fila på lite olika planer.
Theo
Theo

by Sam Wise » 20 Apr 2017, 22:22

Intressant inlägg.

Jag hade varit grymt intresserad av att göra ett kompendium som binder ihop 91års D&D regler med Expert- och Gigantreglerna samt harmonisera sjöfartsreglerna med fältslagsreglerna till ett och samma stridssystem för stora slag. Just för att skapa möjlighet att göra karriär-rollspel, så man kan rollspela på högre nivåer i D&D's värld. Vore intressant att skapa regler för "dynamiskt" rollspel, där man verkligen kan påverka / förändra D&Ds värld i enskilda kampanjer, förutsatt att man klättar i samhället eller blir så pass mäktig att man blir en reell maktfaktor. Det skulle skapa mer perspektiv på rollspelandet än att bara vara ett "hack-n-slash" spel.

Även prisnivåerna för allt som utrustning, vapen m.m. borde devalveras kraftigt (10-falt-minst!), då det inte är rimligt att bära omkring på de mängder av mynt som behövs. Man borde även skapa / utveckla regler för handel och kanske då utgå från vad som skrivs lite kortfattat i Ivenhoe-modulen, så att man skulle kunna rollspela en köpman eller ett handelshus.
Sam Wise

by Galdron » 23 Apr 2017, 21:23

Själv har jag gått ifrån regelverket för D&D helt och hållet då systemet inte erbjuder mig vad jag behöver. Det är bra om man ska spela en hjälte men i min kampanj som jag plannerar just nu så är det så att man spelar en adels ryttare i Mittland. Varje spelmöte motsvarar ett helt år och spelet går mer ut på att uppleva en story där det bara finns chans att man tituleras till hjälte. Man kan dö en neslig död och på så vis få skämmas lite. Spelet går ej ut på att vara en tjuv, magiker eller liknande och sådana roller är förbjudna i kampanjen som ett grundkoncept.

Kommer att visa lite mer av detta och förklara under sommaren i större detalj. Skriver saker och ting på engelska och vill ha tillgång till alla böcker innan jag börjar utveckla mera.
Last edited by Galdron on 30 Apr 2017, 18:23, edited 2 times in total.
Jag har ju aldrig fått något plus i kanten, det kan jag säga att jag aldrig fått.
Men jag kan ju inte heller säga att det är någon som har varit nöjd som varit här, det kan jag ju säga samtidigt.
Galdron

by Arioch » 25 Apr 2017, 22:42

Du blandar inte ihop Drakar och Demoner (DoD) med Dungeons & Dragons (D&D) med tanke att du benämner det D&D? Helt annat spel. Och i DoD 2016 är det väldigt enkelt att göra en rollperson som inte tillhör något av de fördefinierade yrkena, genom att bara välja färdigheter, eller att enkelt skapa nya "yrken".
Arioch

by Galdron » 30 Apr 2017, 20:23

Ja men se man där, blev lite konstigt. Men eftersom första inlägget berörde just Drakar och Demoner så tänkte jag följa den trenden även om det är en aning off topic. Men ett system kan ju inspirera små detaljer för andra spelskapare i deras system. Ursäkta om jag förvirra dig. Jag antar min ursäkt är att jag inte spelar Dungeons and Dragons.

Regeländringarna jag måste göra kommer ej att bli smidigt med DoD's regelsystem. Det sitter inte enbart i just arketyper eller liknande heller. Men för att tillgodose den kampanj jag vill spela i Trudvang så har jag därför lånat ett system från ett rollspel kallat Pendragon som är lite komplicerat för nybörjare men trots det är det nog mitt favorit system. Och då har dom inte fungerande regler för magi heller. Och det är nog inte det pga hur reglerna var skrivna, utan mer hur dom utvecklats av spelare från runt om hela världen. Deras forum erbjuder tonvis med husregler för alla olika områden. Tabeller för händelser på resterande tiden av året, familjehändelser, samt hur din gård som du förvaltar åt kungen fungerar.

Spelet är inte direkt ett casual system för att det är väldigt många detaljer och tabeller man ska arbeta med. Vad som gjorde mig förälskad är nog deras sätt att hantera slagfält. En runda som ett exempel, innefattar bara ett slag per karaktär för att strida under en runda istället för att ha ett separat värde i just att anfall och försvar som DoD oftast använder sig av. Striderna blir ganska intensiva och snabba vilket passar mig bra då man kanske vill klämma in två eller tre slagfält på en 5-7 timmars spelmöte.

Reglerna för Pendragon är väldigt socialt och stridsinriktade. Antingen sitter man vid ett hov och skryter, eller så är man på äventyr men det kommer ske att Storkonungen kallar sina ryttare i landet för att gå ut i krig. Varje karaktär ska ju spela typ en riddersman, eller motsvarande men eftersom spelet kommer att ha en period på ungefär 100 år från början till slut så är det viktiga inte din första karaktär utan det kommer bli massa saker runt om honom. Som att skaffa en fru och barn. Pendragon har dessa regler inbyggda redan i sig. Jag antar att just dom reglerna hade man kunnat låna som dom var men då kommer jag bara sakna det andra.

Har en hel del jobb framför mig för att få detta att fungera. Och som sagt ska jag dela med mig av det hela när jag väl får tag i material så jag kan översätta Trudvangs värld till engelska. Jag skulle ju kunna gå tillbaka och ändra efter att materialet är släppt men jag är inte så överförtjust i den tanken då jag planerar på att skriva en hel del och vill gärna inte utföra dubbelarbete med risk för att stavfel på regioner, gudar och folkslag.
Jag har ju aldrig fått något plus i kanten, det kan jag säga att jag aldrig fått.
Men jag kan ju inte heller säga att det är någon som har varit nöjd som varit här, det kan jag ju säga samtidigt.
Galdron

by Arioch » 08 May 2017, 17:47

Så du spelar i Trudvang, varför postar du då i forumet för DoD 2016?
Eller menar du DoD v6? som var satt i trudvang. Trudvang har ju sedan blivit sitt eget spel med eget system och har inget med DoD att göra längre.

Jag känner till pendragon, och jag förstår vad det är du försöker göra. Jag är bara förvirrad över varför du postar i en tråd som handlar om utvecklingen av ett spel som du inte verkar spela, med en setting som inte är relaterad till det spel som detta subforum är dedikerat till. Menar inget illa med detta, bara ställer mig frågande.
Arioch

by Galdron » 08 May 2017, 20:57

Det är sant nu när du säger det. Ett faktum som jag glömt helt och hållet! Jag ber om ursäkt! Det var länge sedan de två spelen särrade på sig men någonstanns där inne var det samma sak fortfarande för mig. Kan bli rörigt ibland.
Galdron

Return to Regler