RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Funderingar för framtida regel utveckling (EDD 2016?)

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Arioch » 17 Feb 2017, 16:40

Som spelledare för en hög BRP baserade rollspel, så som Stormbringer/Elric!, MGP RuneQuest/RQ2/Legend är det en hel del saker som jag önskar att Riotminds tar och tittar på när det gäller framtida regelutveckling för Drakar och Demoner 2016. Reglerna som de är i nuvarande form är enkla och fungerar bra för nybörjare, men de är också i vissa aspekter ganska otydliga, och framför allt inte kompatibla med tidigare utgåvor av Drakar och Demoner från Äventyrsspel. Det har dessutom skett en hel del utveckling av Basic Role-play och dess olika derivat system som faktiskt skulle kännas väl hemma i en framtida (Expert?) version av reglerna. Jag ber därför att ni på riotminds åtminstonde tar en titt på ett spel som RuneQuest2/Legend eller OpenQuest, vilka alla skulle göra sig bra med en svensk översättning eller bruk (Open Gaming License) i form av en Drakar och Demoner Expert. Speciellt då de i främsta led ligger närmare orginalet DoD'87 i alla regelaspekter, förutom att de har gjort sig av med motståndstabellen (vilket jag inte ser som en förlust).

Vad tycker ni andra forumiter?
Arioch
 
Posts: 59
Joined: 08 Jul 2016, 15:49

by Theo » 18 Feb 2017, 16:17

Grymt, vi har kikat lite på de där men kan såklart grotta ner oss ytterligare. En expert-version ligger en bit i framtiden för oss men har redan börjat fila på lite olika planer.
Theo
Theo
 
Posts: 44
Joined: 30 Jan 2016, 10:18

by Sam Wise » 20 Apr 2017, 22:22

Intressant inlägg.

Jag hade varit grymt intresserad av att göra ett kompendium som binder ihop 91års D&D regler med Expert- och Gigantreglerna samt harmonisera sjöfartsreglerna med fältslagsreglerna till ett och samma stridssystem för stora slag. Just för att skapa möjlighet att göra karriär-rollspel, så man kan rollspela på högre nivåer i D&D's värld. Vore intressant att skapa regler för "dynamiskt" rollspel, där man verkligen kan påverka / förändra D&Ds värld i enskilda kampanjer, förutsatt att man klättar i samhället eller blir så pass mäktig att man blir en reell maktfaktor. Det skulle skapa mer perspektiv på rollspelandet än att bara vara ett "hack-n-slash" spel.

Även prisnivåerna för allt som utrustning, vapen m.m. borde devalveras kraftigt (10-falt-minst!), då det inte är rimligt att bära omkring på de mängder av mynt som behövs. Man borde även skapa / utveckla regler för handel och kanske då utgå från vad som skrivs lite kortfattat i Ivenhoe-modulen, så att man skulle kunna rollspela en köpman eller ett handelshus.
Sam Wise
 
Posts: 1
Joined: 20 Apr 2017, 22:08

by Galdron » 23 Apr 2017, 21:23

Själv har jag gått ifrån regelverket för D&D helt och hållet då systemet inte erbjuder mig vad jag behöver. Det är bra om man ska spela en hjälte men i min kampanj som jag plannerar just nu så är det så att man spelar en adels ryttare i Mittland. Varje spelmöte motsvarar ett helt år och spelet går mer ut på att uppleva en story där det bara finns chans att man tituleras till hjälte. Man kan dö en neslig död och på så vis få skämmas lite. Spelet går ej ut på att vara en tjuv, magiker eller liknande och sådana roller är förbjudna i kampanjen som ett grundkoncept.

Kommer att visa lite mer av detta och förklara under sommaren i större detalj. Skriver saker och ting på engelska och vill ha tillgång till alla böcker innan jag börjar utveckla mera.
Jag har ju aldrig fått något plus i kanten, det kan jag säga att jag aldrig fått.
Men jag kan ju inte heller säga att det är någon som har varit nöjd som varit här, det kan jag ju säga samtidigt.
User avatar
Galdron
 
Posts: 5
Joined: 22 May 2016, 17:43

by Arioch » 25 Apr 2017, 22:42

Du blandar inte ihop Drakar och Demoner (DoD) med Dungeons & Dragons (D&D) med tanke att du benämner det D&D? Helt annat spel. Och i DoD 2016 är det väldigt enkelt att göra en rollperson som inte tillhör något av de fördefinierade yrkena, genom att bara välja färdigheter, eller att enkelt skapa nya "yrken".
Arioch
 
Posts: 59
Joined: 08 Jul 2016, 15:49


Return to Regler

cron

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest