RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Magisystem

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Hankthetank » 06 Feb 2017, 17:37

Tycker det är riktigt kul med en ny utgåva och ett stort plus är illustrationerna vilka var helt underbara.

Tyvärr vart jag mest besviken på magisystemet.
Drakar och Demoner har alltid lidit av ett riktigt dåligt magisystem, och jag fattar inte varför man inte arbetat om det?

Hur som, är det några andra här som kör alternativa system till magin? Isf vilka ? Jag har funderingar på att konvertera Warhammer 2ed magin till Drakar. Någon som provat?
Hankthetank

by Arioch » 06 Feb 2017, 21:59

Som spelledare av Drakar och Demoner och WFRP i deras olika inkarnationer sedan 80talet så får jag säga att båda har för och nackdelar.

DoDs magisystem är fördelen med den variabla nivån på besvärelser som gör att en magiker kan anpassa besvärjelsen efter situationen. WFRP 2nd editions magisystem är snabbare då besvärjelserna har en statisk effekt som snabbt appliceras om man lyckas med dem.

Jag har aldrig bytt magisystem i DoD, då det är för mig är en del av vad som gör DoD till DoD. Men om du är ute efter andra magisystem för DoD så skulle jag nog rekommendera att titta på andra BRP baserade spel så som RuneQuest, Call of Cthulu etc. för att få något som kan plockas in rätt enkelt.
Arioch

Return to Regler