RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Magiker med fullplåtsrustning?

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Wolfbane » 06 Feb 2017, 03:06

Med de system som är just nu.
Så är det mer troligt att en magiker går runt i fullrustning än en krigare.

En magiker bär inte andra saker som vapen, bågar osv, så vikten gör det lättare för en magiker att använda rustning än andra "yrken".

En krigare får minus på sina "huvudfärdigheter" om han är överbelastad, eftersom närstrid osv är baserade på Smidighet.

Medans en magiker kan ha på sig full helplåtsrustning och kasta magi utan att bry sig om överbelastning om det ens skulle inträffa.

Så möter ni en person med helplåtrustning, så är det troligen en magiker.... Känns lite "fel"...
Wolfbane

by Anders » 06 Feb 2017, 07:50

Fast kollar man i reglerna så får man -% i Besvärjelsekonst om man är under rustningens GE-krav. Med tanke på att magiker sällan satsar på STY och FYS kommer de få cirka-20 på Besvärjelsekonst med tyngre rustningar.
Anders

by Wolfbane » 06 Feb 2017, 09:57

Jag vet inte hur ni slår fram rollpersoner, men en magiker har samma möjligheter att få bra fysik/styrka som en krigare.

Och rustningens GE krav, nu har jag inte böckerna hos mig så kan inte dubbelkolla. Men som jag mins det så var det alla "Smidighetsbaserade Färdigheter" får man -% på. Och besvärjelsekonst är inte smi baserat, om du nu inte har missat skrivfelet som är i boken. Rätt grundegenskap på Besvärjelsekonst finns på rollformuläret.

Men om jag missat något, så citera gladeligen boken. du kan även skriva de olika rustningarna och vilka GE krav de har.
Wolfbane

by Anders » 06 Feb 2017, 10:39

Ja, men vad är sannolikheten att få så pass många bra slag? För mina grupper har man haft tur om man har två värden som är 16 eller mer. Men visst, har magikern tur att slå minst fyra väldigt bra slag så kan personen även få bra fysik och styrka. Men min erfarenhet är att få magiker väljer att satsa på FYS och STY då de så sällan räknar med att var i strid.

Men även om de två högsta används för STY och FYS kommer personen antagligen inte kunna bära tunga utrustningar utan modifikation. Plåtrustning har GE-krav 42, Bandrustning 35 och Fjällpansar 28. Dessutom kommer i så fall INT och PSY få lida vilket gör att magikern kommer bli dålig på Besvärjelsekonst.

Skulle det tredje och fjärde högsta värdet användas lär man inte komma upp i 28 eller mer vilket innebär att man kommer få -% samtidigt som man som magiker oftast kan undvika strid.

Det står på sida 66 i regelboken.
Anders

by Wolfbane » 06 Feb 2017, 10:58

Jag har inte boken hos mig, därför jag bad dig citera.

Även därför jag frågade/skrev att jag hade för mig att det endast var SMI BASERADE färdigheter som fick -%.
Wolfbane

by Maltavius » 11 Feb 2017, 15:19

"Minusmodifkationen från rustningars GE-krav har effekt på samtliga SMI-baserade färdigheter och färdigheten
besvärjelsekonst"
Sid 65
Maltavius

Return to Regler