RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Frågor ang Strid?

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Wolfbane » 06 Feb 2017, 02:35

Strid.

Offensiv: +20% Attack, -20% Block/Parera, +3 Initiativ. Får förflytta sig och anfalla.
Neutral: +0% Attack, +0% Block/Parera, +0 Initiativ. Får inte förflytta sig och skjuta/magi.
Defensiv: -20% Attack, +20% Block/Parera, -3 Initiativ. Får endast förflytta sig för att "retirera".

Ska man göra magi eller använda avståndsvapen, så måste man vara Neutral.

(Har inte boken framför mig så om jag använder fel ord eller citerar fel, så vet ni varför.)

Har inte hittat någon information som säger att man kan anfalla OCH blockera/parera i samma runda. Så man måste endast välja en av de två.

Varför får anfallare -20% på parera/blockera, och defensiv -20% på anfall. När dom inte ens ska anfalla/parera.

För det är väl ingen som väljer att vara defensiv när han ska anfalla, eller som väljer att vara offensive när han ska parera?
Wolfbane

by Anders » 06 Feb 2017, 08:00

Du väljer ju offensiv/defensiv innan du slår för initiativ så du kanske inser att det är bättre att parera om du slår ett lågt initiativ och möter en eller fler fiender.

På samma sätt kanske alla som anfaller dig missar vilket gör att du inte behöver parera utan kan anfalla istället.
Anders

by Wolfbane » 06 Feb 2017, 09:55

Sure, om man är defensiv och motståndarna missar, så kan jag förstå att man kan köra med regel att man får göra ett anfall. Dock så minns jag inte att det stog någonstans i regelboken. Men kan ha missat, vet du var det står?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så du ser 2 motståndare komma emot dig. Du väljer att vara offensiv. Och sedan så är du först och då bestämmer du dig att inte anfalla och vill blockera ?.... VA ???

Berätta gladeligen varför du då inte valde att vara defensiv från början?

Försök beskriv den situation där du väljer vara offensiv och sedan väljer att inte anfalla? (dvs -20% parera, händer i princip aldrig.)

Om 2 personer som slåss väljer bägge att vara offensiva, och hoppas vinna initiativet men förlorar och sedan vill ändra till parera. Då är personen inte så bra på att räka ut chans att lyckas osv... och lär inte bli någon framgångsrik krigare.

Är man offensiv, så kan man ta en smäll utan gå ner för räkning, om man är så skadad att man börjar fundera på inte anfalla, det är då man går defensivt, och då åter igen är det inte längre relevant.

I princip så väljer man vad man ska göra i striden innan initiativet slås, och sedan fullföljer man det valet man gjorde, gör man något annat så gjorde man fel val från början.
Wolfbane

by Anders » 06 Feb 2017, 10:49

Jag har inte hittat eller läst om att man måste bestämma sig för anfall/parering innan sin tur , bara att man ska välja position.

Jag kan tänka minst tre scenarion när man väljer att ändra sig från anfall till parering:
*Att man rundan innan slåss med en fiende och att man räknar med att få en skada av dem, men att man på grund av lågt inititativslag får ytterligare en motståndare som forcerar sig fram. Då kanske man väljer att parera istället för anfall för att klara sig tills eventuell backup kommer fram.
*Att man chansar då man i rundan innan skadat en motståndare rejält och att man av erfarenhet vet att de är nära döden. Då fler fiender kanske är på väg vill man göra slut på fienden innan det är för sent, samtidigt så vill man inte dra på sig onödiga skador inför de kommande striderna.
*De 2+ avståndspersonerna man har med sig som har höga värden i avståndsstrid misslyckas alla med att träffa en av de två motståndarna du möter, och du hade räknat med att de skulle sänka en av dem då båda var nära döden.
Anders

Return to Regler