RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Funderingar angående "Förtrolla föremål"

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Anders » 01 Feb 2017, 10:33

Har gett mina spelare en hjälm med den magiska förmåga Klarsynt men också Förtrolla föremål som ger -10 i CL.

Den positiva aspekten har de märkt, men inte den negativa utan den tänkte jag bli en otrevlig överraskning.

Nu blir jag dock lite fundersam på beskrivningen av förtrolla föremål då det står att föremålet påverkar CL när den används. En hjälm har man alltid på sig, så den används ju alltid, tycker ni det är hårt då att tolka att alla färdigheter får -10 i CL eller är det en rättvis tolkning.

Själv har jag inga problem att ge -10 för alla färdigheter, men vill ju inte vara en (allt för) ondsint SL.
Anders

by Arioch » 01 Feb 2017, 16:22

Förtrolla Föremål påverkar bara när man använder det föremålet. Så jag skulle säga att de får en rustnings modifikation på -10% på alla Smidighetsbaserade färdigheter om man har hjälmen på sig.
Arioch

by Wolfbane » 03 Feb 2017, 05:51

Förtrolla = Posetivt
Förbanna = Negativt

Så står det att formeln förtrollar så skulle jag tolka det som +10 och inte -10.

Sedan så är formeln rätt så kass, Jämför den med "Förtrolla Person". Och förtrolla person är bättre på allt.
Wolfbane

by Maltavius » 11 Feb 2017, 15:52

Wolfbane wrote:Förtrolla = Posetivt
Förbanna = Negativt

Så står det att formeln förtrollar så skulle jag tolka det som +10 och inte -10.

Sedan så är formeln rätt så kass, Jämför den med "Förtrolla Person". Och förtrolla person är bättre på allt.

"Förtrollningen kan antingen öka/minska bärarens CL med 5 vid färdighetsslag då hen använder
föremålet eller öka/minska ett vapens skada med +1"
Sid 56

Att ett föremål är förtrollat är bara att någon utövat Trolldom på det, det kan vara både positivt och negativt.
Maltavius

Return to Regler