RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Valuta

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Gamling » 14 Jan 2017, 22:06

Någon mer än jag som tycker att mycket av det som finns att köpa är på tok för billigt och bör modifieras?

T ex dragdjur och vagn. Det känns som att mer eller mindre alla karaktärer som skapas kommer ha råd med detta utan problem.
Kikar man även i äventyren, på föremål och lite annat (vill inte spoila något), så kommer man lätt upp i pengar man aldrig kommer att göra sig av med.

Är det korrekt som det står nu eller ska/bör vissa av tabellerna ha silver istället för koppar som pris?
Gamling

by osbjer » 14 Jan 2017, 23:30

Detta är ju ganska typiskt DoD :)
Mest praktiska tyvärr är att använda utrustningstabell från ett spel med mer genomtänkt ekonomi.

Vad det gäller skatter i äventyr går ju det lätt att modifiera.

/j
osbjer

by Arioch » 15 Jan 2017, 01:51

Inte så konstigt med tanke på att koppar mynt är de vanligaste mynten, silver används ibland av rikare folk. Och endast adelsmän och köpmän lägger någonsin sina händer på guldmynt. Priserna är ok, det är mera startsumman till rollpersoner som kan vara hög. Men tanken är väl att de ska kunna starta med hyffsat med utrustning.
Arioch

by Klaatu » 15 Jan 2017, 10:33

Jag tror att problemet har uppstått då Riotminds har försökt uppnå någon sorts realism i sitt valutasystem. Detta fungerar dock dåligt i rollspelande då en skatt på 50 silvermynt låter oerhört fjuttigt fast det kanske är jättemycket pengar i spelvärlden. Det är mycket bättre att använda silvermynt som grundvaluta ungefär på samma sätt som det var i 80-talets Drakar och Demoner. Ni som har laddat ner Medusa Games Retro-äventyr har säkert upptäckt att vi har använt oss av ett sådant system.
Image
Klaatu

by Erzhinger » 15 Jan 2017, 16:01

Ja jag tycker nog att det spelvärldsmässigt hänger ihop hyffsat, om man tänker sig att ett kopparmynt motsvarar ungefär 100 kr i sverige 2016. 1 silvermynt är då ungefär 1000 kr.
Ett svärd = 12000 kr
helrustning = 160000 kr.

I prislistan förefaller hundslädarna och vagnarna ha fått pris i Koppar där det egentligen skulle stått Silver. Med Silver så passar det.

Maten blir omräknat så här välidgt dyr. Man hade kunnat tänka sig att kvalitet "Dålig" motsvarar 1 stjäna i micherlinguiden, "normal" 2 stjärnor och "bra" 3. Mat verkar väldigt dyrt i Drakar och Demoners värld. man skulle kunna ändra detta, men jag tror det kan vara bra som en pengauppsugare för äventyrare som dragit in stora skatter.

Vad gäller att behöva minska belöningar så tycker jag inte att det skall behövas. Själv skulle man ju IRL inte riskera livet för mindre än en halv årslön iallafall. Om en stadsvakt eller så drar in 2-300 silver på ett år så skulle en lämplig trollskatt vara 100-150 sm tycker jag. Per person alltså. En riktig skatt som man vrålar och kastar över huvudet (ekonomiskt oberoende resten av livet) skulle behöva vara i storleksordning 5-10000 sm (motsv 5-10 miljoner kr).

Först då har man så att man kan käka gott under överskådlig framtid. En köttbit till middag+0,5L vin = 2,5 sm, 0,5 kg paj till lunch 1 sm, lite torkat kött och frukt till frukost 0,5 sm, totalt 4 sm per dag. Rum på värdshuset ytterligare 1 sm. 1 månad med denna standard kostar 150 sm. Alltså en halv årslön eller en lämplig trollskatt.
Erzhinger

by Gamling » 15 Jan 2017, 16:20

Arioch wrote:Inte så konstigt med tanke på att koppar mynt är de vanligaste mynten, silver används ibland av rikare folk. Och endast adelsmän och köpmän lägger någonsin sina händer på guldmynt. Priserna är ok, det är mera startsumman till rollpersoner som kan vara hög. Men tanken är väl att de ska kunna starta med hyffsat med utrustning.

Om vi kikar i äventyret Gastarnas Ö sid. 7. Det som nämns här, i båda spalterna, tycker jag är otroligt mycket för ett startäventyr. I vänstra spalten blir spelarna hur rika som helst, och det som sägs i högra spalten är ju en förmögenhet. Visst, detta är något man kan justera själv men jag tycker ändå att någonstans här har man tänkt lite fel.

Klaatu wrote:Jag tror att problemet har uppstått då Riotminds har försökt uppnå någon sorts realism i sitt valutasystem. Detta fungerar dock dåligt i rollspelande då en skatt på 50 silvermynt låter oerhört fjuttigt fast det kanske är jättemycket pengar i spelvärlden. Det är mycket bättre att använda silvermynt som grundvaluta ungefär på samma sätt som det var i 80-talets Drakar och Demoner. Ni som har laddat ner Medusa Games Retro-äventyr har säkert upptäckt att vi har använt oss av ett sådant system.

Jag har inget emot att det är koppar, silver och guld som är valutan, utan mer att det känns lite skevt mellan priser i regelboken, belöningar i äventyr och vad som eventuellt krävs för att muta folk. Precis som jag säger ovan, visst det går att justera själv, men någonstans ska det ju finnas en tanke med hur man planerat det, eller så är det fel i texterna någonstans.

Sen tycker jag inte att 50 silvermynt är så fjuttigt, så fort man fått ett sammanhang i vad saker kostar, men för mig är priser väldigt "off" och belöningar väldigt höga. :)

Erzhinger wrote:Ja jag tycker nog att det spelvärldsmässigt hänger ihop hyffsat, om man tänker sig att ett kopparmynt motsvarar ungefär 100 kr i sverige 2016. 1 silvermynt är då ungefär 1000 kr.
Ett svärd = 12000 kr
helrustning = 160000 kr.

I prislistan förefaller hundslädarna och vagnarna ha fått pris i Koppar där det egentligen skulle stått Silver. Med Silver så passar det.

Maten blir omräknat så här välidgt dyr. Man hade kunnat tänka sig att kvalitet "Dålig" motsvarar 1 stjäna i micherlinguiden, "normal" 2 stjärnor och "bra" 3. Mat verkar väldigt dyrt i Drakar och Demoners värld. man skulle kunna ändra detta, men jag tror det kan vara bra som en pengauppsugare för äventyrare som dragit in stora skatter.

Vad gäller att behöva minska belöningar så tycker jag inte att det skall behövas. Själv skulle man ju IRL inte riskera livet för mindre än en halv årslön iallafall. Om en stadsvakt eller så drar in 2-300 silver på ett år så skulle en lämplig trollskatt vara 100-150 sm tycker jag. Per person alltså. En riktig skatt som man vrålar och kastar över huvudet (ekonomiskt oberoende resten av livet) skulle behöva vara i storleksordning 5-10000 sm (motsv 5-10 miljoner kr).

Först då har man så att man kan käka gott under överskådlig framtid. En köttbit till middag+0,5L vin = 2,5 sm, 0,5 kg paj till lunch 1 sm, lite torkat kött och frukt till frukost 0,5 sm, totalt 4 sm per dag. Rum på värdshuset ytterligare 1 sm. 1 månad med denna standard kostar 150 sm. Alltså en halv årslön eller en lämplig trollskatt.

Jag håller med om att priserna där BÖR ändras till silver, för det är allt för billigt. Jag har gjort ett par testkaraktärer och ingen har haft problem att köpa bra utrustning, häst och vagn, sen ändå haft väldigt mycket pengar kvar.
Gamling

by Erzhinger » 15 Jan 2017, 20:27

Gamling wrote:
Om vi kikar i äventyret Gastarnas Ö sid. 7. Det som nämns här, i båda spalterna, tycker jag är otroligt mycket för ett startäventyr. I vänstra spalten blir spelarna hur rika som helst, och det som sägs i högra spalten är ju en förmögenhet. Visst, detta är något man kan justera själv men jag tycker ändå att någonstans här har man tänkt lite fel.

....

Jag håller med om att priserna där BÖR ändras till silver, för det är allt för billigt. Jag har gjort ett par testkaraktärer och ingen har haft problem att köpa bra utrustning, häst och vagn, sen ändå haft väldigt mycket pengar kvar.

Det enda från utrustningslistan som jag tycker skall ändras med faktor 10 är alltså djurtillbehören. 20 koppar för en hundsläde blir fel när en änterhake kostar lika mycket. Annars tycker jag att det passar bra med koppar, och att de inbördes priserna hänger ihop. Att man har råd att köpa all utrustning man vill ha från start tycker jag är helt ok.

(spoiler enskild skatt i gastarnas ö)

Den ädelsten värd 500 gm som jag hittar på sid 17 av Gastarnas Ö kanske borde bli sm istället ja. Om 1 gm är 10000 kr så skulle den aktuella ädelstenen bli värd 5 miljoner kr. En rollperson skulle kunna leva på den i sus och dus i 3 år. Det är lite väl för ett introäventyr (men däremot tycker jag absolut att det kan vara något man skulle kunna hitta senare i kampanjen). Om man sänker Gastarnas Ö:s skatter med faktor 10 så blir det bättre. 500 sm skulle bli omkring 2 årslöner, vilket känns ok för en maffig ädelsten.

Lättaste fixen på prisproblemet tycker jag är att ändra djurtillbehören till silver, och dela med 10 i gastarnas ö. Man kan överväga att sänka startkapitalet och göra maten billigare om man vill ha mer traditionell rollpersonsekonomi.
Erzhinger

by Gamling » 15 Jan 2017, 23:32

Erzhinger wrote:Det enda från utrustningslistan som jag tycker skall ändras med faktor 10 är alltså djurtillbehören. 20 koppar för en hundsläde blir fel när en änterhake kostar lika mycket. Annars tycker jag att det passar bra med koppar, och att de inbördes priserna hänger ihop. Att man har råd att köpa all utrustning man vill ha från start tycker jag är helt ok.

(spoiler enskild skatt i gastarnas ö)

Den ädelsten värd 500 gm som jag hittar på sid 17 av Gastarnas Ö kanske borde bli sm istället ja. Om 1 gm är 10000 kr så skulle den aktuella ädelstenen bli värd 5 miljoner kr. En rollperson skulle kunna leva på den i sus och dus i 3 år. Det är lite väl för ett introäventyr (men däremot tycker jag absolut att det kan vara något man skulle kunna hitta senare i kampanjen). Om man sänker Gastarnas Ö:s skatter med faktor 10 så blir det bättre. 500 sm skulle bli omkring 2 årslöner, vilket känns ok för en maffig ädelsten.

Lättaste fixen på prisproblemet tycker jag är att ändra djurtillbehören till silver, och dela med 10 i gastarnas ö. Man kan överväga att sänka startkapitalet och göra maten billigare om man vill ha mer traditionell rollpersonsekonomi.

Det där låter helt rätt. :D

Jag kommer göra liknande för s. 7 i samma äventyr. :)

Hade dock varit trevligt med ett officiellt svar för detta med. Ifall det är ett feltryck i boken eller ej.
Gamling

by Arioch » 16 Jan 2017, 03:24

Vad säger ni om utifall vi kan få ihop folk som är intresserade, starta upp en Drakar och Demoner 2016 sida, där vi kan göra listor på utrustning, ha beskrivning av varelser, världsdelar, spelledar personer, och äventyr?
Ett kreativt community helt enkelt fokuserat runt DoD16?
Arioch

by Maltavius » 11 Feb 2017, 19:57

Jag har räknat priserna för djur och vagnar som vad det kostar att hyra per dag.

Ska man börja kolla på realistiska priser baserat på ett medeltida system så måste man basera allt på typ hästar och kor...
Maltavius

Next

Return to Regler