RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Valuta

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Covenant » 14 Feb 2017, 00:20

Arioch wrote:Vad säger ni om utifall vi kan få ihop folk som är intresserade, starta upp en Drakar och Demoner 2016 sida, där vi kan göra listor på utrustning, ha beskrivning av varelser, världsdelar, spelledar personer, och äventyr?
Ett kreativt community helt enkelt fokuserat runt DoD16?

Börja med ett Google Drive-dokument som vem som helst får redigera och dela det här.
Covenant

by Jorgen_CAB » 13 Nov 2017, 10:39

Drakar & Demoner har aldrig varit speciellt logiskt när det gäller valutor eller pengar. Kommer ihåg när du fick bära omkring på kilovis med guld och silvermynt för att köpa de mest mundana ting i gamla versionen av spelet. :)

Nej, hela den har fascinationen av att behöva hantera pengar över huvud taget i ett rollspel är aningen förlegat och i min mening helt onödigt i det stora hela. En karaktär som har ett specifikt yrke som bakgrund har givetvis råd med all den utrustning som är naturligt att han/hon skulle ha.

Vi bryr oss inte ens om att skriva ner vilken utrustning en rollperson har eftersom rollpersonens erfarenhet och färdigheter i regel talar om vad de normalt skulle bära omkring på beroende på situation, detsamma gäller vapen och rustningar osv. Vi antar dessutom att karaktären vet mycket bättre vad den behöver än spelaren själv, ibland kanske tvärtom.

Att ett troll skulle ha några större mängder pengar i form av mynt känns många gånger väldigt fånigt tycker jag och jag skulle aldrig låta rollpersoner hitta skatter på detta viset (utan orsak) då det är konstigt och helt konstlat. Om ett troll har lyckats samla på sig en större mängd pengar är frågan var de kommer ifrån och varför lokalbefolkningen inte redan dödat trollet för länge sedan om så var fallet. För mig är den här typen av intriger fåniga och tillhör 80-talets naiva tonåringar där jag kommer ifrån. Skulle aldrig bygga ett äventyr på det sättet idag. ;)

Pengar och dess värde är dessutom helt relativt och en ädelsten med ett värde på 500gm kan i praktiken vara helt värdelös för en rollperson, eller rent av en mardröm att bli av med utan att riskera liv och lem om de inte har rätt kontakter på rätt ställe.

Föremål har olika pris beroende på var du försöker få tag på dem. Diversebodar med olika äventyrsföremål existerar bara i spelares fantasier i en värld där merparten tillverkar sina egna redskap. Enbart städer har något i närheten av vad vi skulle betrakta som tillgång till föremål för pengar på direkten, Så gott som alla redskap, kläder och diverse föremål måste tillverkas på beställning av rätt hantverkare osv...

Om man lever i ett samhälle där alla föremål är gjorda för hand så är de naturligt väldigt dyra (och av extremt varierande kvalité) och de flesta människor måste tillverka så gott som allt de äger själva eller spendera en förmögenhet på att köpa dem. Den som inte odlar majoriteten av sin mat själv måste tjäna duktigt med pengar för att ha råd med sitt leverne. En soldat tjänade i regel ganska bra men fick också betalt i både mat och husrum och endast väldigt lite pengar men mer än de flesta andra i alla fall.

Skatter och pengar ska man vara väldigt försiktig med att låta liga och skräpa här och där som spelledare. De flesta som har pengar har dem investerade i något eller väl skyddade. Om du hittar pengar på en person bör det vara extremt lite pengar och en vanlig person skulle förmodligen gräva ner värdefulla föremål snarare än att ha dem åtkomliga för nosiga äventyrare, lycka till att hitta dem om du precis slagit ihjäl dem.

Rollpersoner som bär omkring på värdefulla lätta att stjäla föremål bör i regel vara paranoida att de ska stjälas. Alla vet att tillfället gör tjuven och i ett samhälle där fattigdom är vanlig så bär man inte omkring på guld och silver utan hyrda vakter eller skyddas av någon form av hög status i alla fall.

Låt det vara känt att ryktet som gravplundrare inte är så vidare trevligt det heller.

Även om rollpersonerna slår ihjäl trollet så är det troligt att de familjer som blivit av med både nära och kära plus alla sparade pengar vill ha tillbaka dem eller rollpersonerna får dåligt rykte att ta pengar från fattiga familjer.

Summa sumarum... strunta i tabellerna, strunta i pengarna och se det som en abstrakt sak. Rollpersonerna måste redogöra var de gör av med eventuella skatter de hittar och hur de förklarar för samhället de lever i var de fått pengarna ifrån. Det är ju ganska troligt att en adelsman eller härskare anser att skatterna tillhör dem om de hittades på deras ägor, kanske rollpersonerna kan få 1% av dess värde om de känner sig givmilda. ;)
Jorgen_CAB

by harald74 » 21 Nov 2017, 20:03

Decimalt valutasystem känns jo ändå lite fel för en fantasysetting. Helt sedan romartiden fram til 60-talet har det karolinska systemet varit använd: 1 guld = 20 silver = 240 koppar. Forholdarna 1:20 og 1:12 är faktisk rätt enkla att räkna med. 12 kan f.eks. delas med 6, 4, 3 och 2.

För lite lokal kolorit kan man använda namn på de olika myntarna: Daler, skilling, mark, rundstycken.
Ursäkta för min dårliga svenska, men jag ãr norsk...
harald74

Previous

Return to Regler