RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Effekten av att bli skadad

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Jerakin » 11 Jan 2017, 20:59

Som jag förstår av Erratatråden så är det egentligen en Alternativ regel. Men vore bra att få det klart gjort ändå

För varje poäng du blir skadad så får spelaren/spelledarperson -1% på alla färdighetskast. Detta innebär att en varelse med max 50 Kroppspoäng som har tagit 20 poäng skada är lika försvagad som en varelse med max 21. Men värre än det så innebär det att när en Drake som har 465 hp och snitt 69% på sina färdigheter, har tagit 69 skada så kan den längre inte lyckas med färdigheter. Med andra ord efter en drake har tagit 14.8% av sitt totala hp så är den så skadad att den inte kan göra något.

Är detta sant eller är det något jag har missat?
Jerakin

by Arioch » 11 Jan 2017, 21:39

Det som var missat från tryck är att det du nämner var valfria regler om du ville simulera smärta. Du behöver alltså inte använda dem.
Arioch

by Jerakin » 11 Jan 2017, 22:23

Arioch wrote:Det som var missat från tryck är att det du nämner var valfria regler om du ville simulera smärta. Du behöver alltså inte använda dem.

Detta är det första jag nämner i tråden :)

Så ska vi anta det jag säger är rätt? Att med den här alternativa regeln så blir Drake, Jätte, Rese, Mantikora, Kentaur, Grip , Enhörning och Demon lika farliga som en slagpåse efter de har tagit mellan 40 och 60 skada, långt under eras maximum? Ni kommer att stå där ett tag och slå på den, men den kan inte göra mycket tillbaka.
Jerakin

by DevL » 11 Jan 2017, 23:31

En rimligare regel är att låta förmågan sänkas i paritet med andelen skada varelsen åsamkats jämfört med dess maximala kroppspoäng.

Så en varelse med 100 KP som fått 25 i skada har sina förmågor reducerade till 75% av normalvärdet. Samma sak gäller en varelse med 4 KP som fått 1 i skada.

Vill man inte behöva räkna för varje poäng skada så kan man köra med några olika nivåer.

0-25% av max KP i skada = inga avdrag
26-50% av max KP i skada = 25% avdrag (OBS! Inte -25 CL, utan -25% av normal CL)
51-75% av max KP i skada = 50% avdrag
76-99% av max KP i skada = 75% avdrag
100% av max KP i skada = medvetslös
Last edited by DevL on 11 Jan 2017, 23:34, edited 1 time in total.
DevL

by DevL » 11 Jan 2017, 23:33

Jerakin wrote:
Arioch wrote:Det som var missat från tryck är att det du nämner var valfria regler om du ville simulera smärta. Du behöver alltså inte använda dem.

Detta är det första jag nämner i tråden :)

Så ska vi anta det jag säger är rätt? Att med den här alternativa regeln så blir Drake, Jätte, Rese, Mantikora, Kentaur, Grip , Enhörning och Demon lika farliga som en slagpåse efter de har tagit mellan 40 och 60 skada, långt under eras maximum? Ni kommer att stå där ett tag och slå på den, men den kan inte göra mycket tillbaka.

Såg något om att CL-avdrag för varelser skulle i träda i kraft först efter att 70% av max KP skada åsamkats, men även i det läget kan man hamna i situationen du beskriver.
DevL

by Jerakin » 12 Jan 2017, 02:04

DevL wrote:En rimligare regel är att låta förmågan sänkas i paritet med andelen skada varelsen åsamkats jämfört med dess maximala kroppspoäng.

Tänkte också att detta vore en mer "trovärdig" lösning, men det vore oerhört mer komplicerat att hålla reda på. Allt som är % av kroppspoäng gör allt väldigt mycket svårare att hålla reda på.

Det skulle kunna funka ifall man ändra lite på formuläret typ till något sådant här
Image
https://i.imgur.com/BLg2426.png

Jag har alltid tycket om idén om att ju mer skada du tar ju svårare blir slagen. Med en sådan ändring till formuläret skulle man kunna ha för varje 25% så blir du x% sämre.
Jerakin

by Arioch » 12 Jan 2017, 11:26

Även som valfri regel är smärteffekt reglerna ganska trasiga. Jag har inte direkt formulerat det i skrift, men har använt istället så att så fort en varelse har reducerats till halva sin KP (dvs halvdöd på grund av skada) får de en rakt av -30 på alla CL. Det är en grav nedsättning i förmåga, men inte så att de inte kan klara av med lite tur att försvara sig.
Arioch

by Jerakin » 12 Jan 2017, 14:39

Arioch wrote:Även som valfri regel är smärteffekt reglerna ganska trasiga. Jag har inte direkt formulerat det i skrift, men har använt istället så att så fort en varelse har reducerats till halva sin KP (dvs halvdöd på grund av skada) får de en rakt av -30 på alla CL. Det är en grav nedsättning i förmåga, men inte så att de inte kan klara av med lite tur att försvara sig.

Håller med, effekten av att vara skadad ska inte vara så pass att man misslyckas med allt. Skulle vilja klar göra att exempel bilden är för att man skulle skriva in hur mycket 75%, 50% och 25% av sitt hp var i rutorna. Inte att det var minus så mycket. Jag var inne på lite samma som du och att för varje 25% så fick man minus 10%. Så ifall du är under 25% av ditt max hp så har du minus 30.

Tankar om något sådant?
Jerakin

by Arioch » 12 Jan 2017, 14:45

Din uppdelning med olika skadenivåer och minus baserat på det är något jag har erfarenhet av ifrån andra spel, och det är aningen för bökigt för ett enkelt spel som DoD. Det är därför mycket lättare att köra med ett fast negativt värde till CL när man når hälften av sina KP. Det är snabbare att jämföra och hålla reda på då det alltid är samma avdrag på CL.

Säger inte att ditt val är en dålig idé, det är en utmärkt en för till exempel en Expert expansion av reglerna. Jag försöker bara hålla saker väldigt enkelt för nybörjare.
Arioch

by Jerakin » 12 Jan 2017, 15:12

Arioch wrote:Säger inte att ditt val är en dålig idé, det är en utmärkt en för till exempel en Expert expansion av reglerna. Jag försöker bara hålla saker väldigt enkelt för nybörjare.

Väldigt sant, tror jag börjar med att hålla mig till ditt exempel och bara göra en uppdelning vid 50%.
Men en tanke är inte 30 rätt mycket minus?
Jerakin

Next

Return to Regler