RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Färdigheter

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by maxt » 30 Dec 2016, 15:13

Jag saknar beskrivning om hur och när man använder färdigheter. Speciellt vad som händer när man misslyckas men även vad som händer när man lyckas. Speciellt luriga är hantverk, spel, språk och vildmarksliv. Jag undrar också hur man ska använda tabellen med färdigheter på s 32.
maxt

by Arioch » 30 Dec 2016, 17:15

Färdigheterna är inte vidare djupt beskrivna, så jag kan förstå en del av din förvirring där. Färdigheter används när din rollperson vill försöka göra något. Om han vill ta reda på namnet för en kung som levde för 200 år sedan så använder man färdigheten Historia. Om han vill försöka hoppa över ett fallet träd med sin häst, använder man färdigheten Riddjur, osv.

Om du lyckas, genom att slå 1T100 lägre än ditt CL, så lyckas du genomföra den handlingen du försöker dig på. Du får reda på namnet för kungen, eller lyckas få din häst att hoppa över det fallna trädet.

Skulle du dock slå HÖGRE än ditt CL så misslyckas du. Det innebär att vad du försöker göra inte gick så bra. Till exempel kanske din rollperson kan inte komma ihåg namnet på kungen, eller hans häst lyckas inte riktigt hoppa över det fallna trädet utan slår i det och skadar sig så att hästen måste skötas om och få låta läka innan den kan ridas igen.

Kort och gott kan man säga att du sätter upp ett mål för vad du vill försöka göra, kollar vilken färdighet som passar för det. Och sedan beroende på tärningarnas utfall och din CL så uppnår du målet (lyckas) eller inte (misslyckas).

När det gäller listan för färdigheter på sidan 32 så används den för att räkna ut hur hög CL din rollperson har i varje färdighet från början beroende på vilket yrke du har valt.

Säg till exempel att du skapar en Krigare, och hen har en Styrka och Smidighet som både är 15. Färdigheten Strid (Närstrid) baseras på (STY/SMI)/2, vilket är 15+15/2=15. Därmed är grundvärdet Gv för hens Strid Närstrid färdighet 15. Tittar du sedan på den färdigheten för yrket krigare så visar det X4 i tabellen, vilket innebär att hen börjar med en CL som är lika med grundvärdet (15) X4, 15x4=60. Så hens Strid Närstrid CL är 60%.
Slår du under 60% med 1T100 så lyckas hen när hon använder den färdigheten.

Hoppas detta klarnar upp lite förvirring.

/mvh Johan
Arioch

by Magnus » 30 Dec 2016, 17:28

Ett exempel

Vid ett tillfälle har en spelare bestämt att hans rollperson ska hoppa över en spricka i berget. Sprickan är en meter bred och spelledaren bedömer att alla personer under normala förutsättningar skulle klara av detta och därför behövs det inget färdighetsslag lyckas.
- Rollpersonen hoppar över sprickan.

Skulle förhållandena ändras så att rollpersonen istället bär på en ryggsäck fylld med guld som han har stulit från ett sovande troll är det inte lika säkert att rollpersonen lyckas hoppa över sprickan.
Spelledaren ställer sig därför ett antal frågor för att bedöma situationens svårighetsgrad. Hur mycket väger ryggsäcken? Har rollpersonen det rasande trollet efter sig? Är rollpersonen skadad?
Det visar sig att ryggsäcken väger tio kilo, trollet befinner sig bara några hundra steg bakom rollpersonen, som dock inte är skadad.
Spelledaren beslutar nu att trots att guldet väger tio kilo klarar rollpersonen att bära det utan problem. Trollet som ständigt närmar sig stressar upp rollpersonen något, men inte alltför mycket då hen mött troll förr. Resultatet av denna överläggning blir därför att ett lyckat färdighetsslag för färdigheten Rörlighet behövs för att rollpersonen ska klara av hoppet.

Ett lyckat färdighetsslag betyder att rollpersonen hoppar över sprickan.
Ett misslyckat resultat betyder att rollpersonen inte lyckas hoppa över sprickan utan riskerar falla ner.

Spelledaren kan sedan bedöma att rollpersonen landade med överkroppen på marken och benen nere i sprickan. Spelaren får slå ett nytt färdighetsslag. Detta nya färdighetsslaget berättar om rollpersonen lyckas klättra upp ur stupet eller faller ner.

Vad det gäller hantverk..
Beroende på vad det är för ett hantverk rollpersonen ska tillverka är det lite av en bedömningsfråga.
Ska rollpersonen snida till en smörkniv av ett stycke trä klara den nog det utan färdighetsslag.
Ska rollpersonen däremot tillverka en kniv krävs det förmodligen ett färdighetsslag.
Lyckas rollpersonen har den tillverkat en duglig kniv.
Lyckas inte rollpersonen har den antingen tillverkat en mycket dålig kniv som knappt går att använda eller så fick rollpersonen inte ens ihop något som liknar en kniv.

Spel
ett lyckat färdighetsslag kan berätta att rollpersonen kan spelet i fråga..
För att se vem som vinner i spel kan man använda motståndstabellen, där båda spelares CL används för att få fram ett värde. Spelaren får sedan slå ett färdighetsslag. Är resultatet lägre eller lika med det framtagna värdet har spelaren vunnit. Är resultatet över har motståndaren vunnit.

Tabellen sidan 32
En rollperson får ett grundvärde (GEx1) i de flesta färdigheterna. De färdigheter som har x2, x3 eller x4) visar vilka yrkesfärdigheter rollpersonen får. Det är dessa färdigheter som viktigast för det valda yrket.

Hoppas detta svarar på dina frågor!
Magnus
Allsmäktig

by DevL » 02 Jan 2017, 17:57

Jag hakar på en uppföljningsfråga på den här allmänna tråden om färdigheter. För färdigheter vars BAS-värde baseras på två eller fler grundegenskaper, avrundas GV-värdet eller CL-värdet uppåt?

Exempel: STY 15, SMI 14. Blir GV för Närstrid 14, 14,5 eller 15? Jag utgår ifrån 15. Alternativet är att GV-värdet blir 14,5 men med en multipel om 3x så avrundas CL från 43,5 till 44.
DevL

by Anders » 02 Jan 2017, 18:35

DevL wrote:Jag hakar på en uppföljningsfråga på den här allmänna tråden om färdigheter. För färdigheter vars BAS-värde baseras på två eller fler grundegenskaper, avrundas GV-värdet eller CL-värdet uppåt?

Exempel: STY 15, SMI 14. Blir GV för Närstrid 14, 14,5 eller 15? Jag utgår ifrån 15. Alternativet är att GV-värdet blir 14,5 men med en multipel om 3x så avrundas CL från 43,5 till 44.

Tidigare har det alltid avrundas nedåt och tror detsamma gäller de flesta rollspel.
Anders

by mattiasr » 02 Jan 2017, 22:13

DevL wrote:Jag hakar på en uppföljningsfråga på den här allmänna tråden om färdigheter. För färdigheter vars BAS-värde baseras på två eller fler grundegenskaper, avrundas GV-värdet eller CL-värdet uppåt?

Jag valde att vara en merciful god och sa åt mina spelare att avrunda uppåt :)
mattiasr

by prokke » 01 Feb 2017, 21:31

Jag har en specifik fråga om Språk.

Varje RP har Tala Modersmål = INTx3, vilket i medeltal bör bli 33.

Skaffar RP:n sen 33 i ett annat språk, bör man väl betrakta det som att RP:n talar flytande, eller är jag fel ute?

Jag ska spelleda en grupp med en anka (människospråk), en dvärg (dvärgiska) och en vargman (vargspråk). De har alltså inget språk gemensamt. Jag tänkte att för att ge dem möjlighet att kommunicera ger jag dem helt sonika 33 i ett gemensamt språk.
prokke

by Theo » 04 Feb 2017, 15:17

prokke wrote:Jag har en specifik fråga om Språk.

Varje RP har Tala Modersmål = INTx3, vilket i medeltal bör bli 33.

Skaffar RP:n sen 33 i ett annat språk, bör man väl betrakta det som att RP:n talar flytande, eller är jag fel ute?

Jag ska spelleda en grupp med en anka (människospråk), en dvärg (dvärgiska) och en vargman (vargspråk). De har alltså inget språk gemensamt. Jag tänkte att för att ge dem möjlighet att kommunicera ger jag dem helt sonika 33 i ett gemensamt språk.

Jag tycker det låter som en bra lösning!
Theo/RiotMinds
Theo

by Maltavius » 11 Feb 2017, 15:23

maxt wrote:Jag saknar beskrivning om hur och när man använder färdigheter. Speciellt vad som händer när man misslyckas men även vad som händer när man lyckas. Speciellt luriga är hantverk, spel, språk och vildmarksliv. Jag undrar också hur man ska använda tabellen med färdigheter på s 32.

Det finns några bra tabeller på SL-skärmen som inte finns i boken gällande Jakt, Förflyttning i terräng osv.

Ang språk så har jag löst det som att alla talar "Basic"/Människospråk, annars fungerar det jättedåligt när alla är olika raser.
Maltavius

by Jerakin » 29 Mar 2017, 00:34

Att slå på motståndartabellen med grundfärdigheter är inga svårigheter, men vad händer när två färdigheter är mot varandra?

Oftast brukar vi köra så att ifall man lyckas med att "Smyga" så måste den andra slå ett lyckat slag för "Hitta" över vad som slogs för "Smyga", jag kan inte hitta hur man ska göra i boken. Så bara antagit att det är så man bör göra. Är det tänkt att man ska göra annorlunda? Hur gör ni andra?

Ifall vår Magiker, Elminster kastar Genomskinlig på sin Tjuv vän som sedan försöker smyga med färdigheten Rörlighet förbi en vakt. Vilka regeltekniska slag ska då slås?

Elminster måste först lyckas med ett slag för Besvärjelsekonst, vid ett lyckat slag kastas Genomskinlig "vilket halverar chansen att upptäcka föremålet (CL/2)". Han slår sedan ett slag för Rörlighet för att smyga vilket han lyckas med.

Vilka slag ska då vakten slå för att upptäcka honom?
Jerakin

Next

Return to Regler