RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Erratatråden

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by tzeljko » 31 Dec 2016, 12:38

Hej!
Jag vet att nu kikar på det, eftersom vi kommunicerat om det på Facebook:
Om rustningars vikt ska räknas fullt ut så kommer det redan vid ringbrynja få ett orimligt genomslag, även på de allra starkaste rollpersoner.

Regelboken
På sidan 17 står det att för varje kg över bärförmåga man bär, ges 5 % minus för varje extra kilo på cl-värden som baseras på smi, fys eller sty. Så om jag då har en stark typ som klarar 17 kg, men med kläder, sköld, vapen och ringbrynja bär, säg 28 kg, så blir modifikationen - 55%. Han kommer som riddare aldrig att kunna träffa något, trots god träning (x3 i närstrid blir cl 48 med ett gv på 16) vilket ger -3 i närstrid totalt.

Utan att detta klargörs känns det knepigt att börja bygga karaktärer fullt ut. Men tills vidare kör jag antingen på att kläder och rustningar räknas hälften eller inte alls.

Men har ni bestämt er ännu för ad som ska gälla? Och hur resonerade ni kring detta?
tzeljko
 
Posts: 4
Joined: 27 Dec 2016, 23:33

by Magnus » 31 Dec 2016, 14:38

Bärförmåga

Tabeller sid 68-69

En textrad under * i tabeller har försvunnit

För rustningar ska det stå:
Vid uträkning av bärförmågans modifikation halveras rustningens vikt då den bärs på kroppen .

För vapen ska det stå:
Vid uträkning av bärförmågans modifikation halveras vapnets vikt då det används i strid.

För sköldar ska det stå:
Vid uträkning av bärförmågans modifikation halveras sköldens vikt då den används i strid.

Med andra ord: Vapen, sköldar och rustningar som används halverar sin vikt.
Medan utrustning som hänger på kroppen, eller ligger i ryggsäck eller liknande räknas som full vikt.
User avatar
Magnus
Allsmäktig
 
Posts: 39
Joined: 28 Jan 2016, 16:01

by mattiasr » 31 Dec 2016, 15:11

Jag förutsätter att ni minst kommer maila ut en komplett regelbok i pdf till de som backade på kickstarter?

Är så sjukt många fel (ok jag som jobbar som QA förstår inte hur så mycket kan ha slunkit igenom)

Är dock kul att spela, men tycker att rätt ska vara rätt.
mattiasr
 
Posts: 12
Joined: 28 Dec 2016, 21:58

by Maltavius » 31 Dec 2016, 15:41

Bok: Regler
Avsnitt: Utrustning
Sida: 68-69
Vad är fel?
Skinnlägel och vattenskinn är olika namn på samma sak?

Sidorna 70-17 saknar sidnumrering.

Bok: Regler
Avsnitt: Utrustning
Sida: 70
Vad är fel:
Lod 10 st står listade som "Arbalest" och "Armborst" men i Avståndsvapen finns bara "Armborst och Tungt Armborst".
Vikterna är dessutom felaktiga då ett vanligt Armborstlod för ett "vanligt" Armborst väger ca 80gram så antagligen väger ett för Arbalest eller Tungt Armborst mer.
Last edited by Maltavius on 31 Dec 2016, 15:48, edited 1 time in total.
Maltavius
 
Posts: 28
Joined: 27 Dec 2016, 22:34

by Maltavius » 31 Dec 2016, 15:47

Regler
Sidnummer:69
Rubrik: Rustningar
* Förflyttningsmodifikation. Gäller ej RV från sköld eller två vapen
Bör/ska ändras till:
Det finns ju inga skölder eller vapen listade där så varför skulle Förflyttningsmodifikationen påverkas av det?
Ta bara bort * helt och hållet.
Maltavius
 
Posts: 28
Joined: 27 Dec 2016, 22:34

by Klaatu » 01 Jan 2017, 13:14

Regelboken
Sidan 68
I tabellerna över närstridsvapen står Träklubba på 2 ställen med olika värden.
Åtgärd: Ta bort ena träklubban eller gör det till två olika vapen (liten träklubba / träklubba).
Image
User avatar
Klaatu
 
Posts: 82
Joined: 28 Jan 2016, 17:31
Location: Isvidda

by Arioch » 02 Jan 2017, 06:37

mattiasr wrote:Jag förutsätter att ni minst kommer maila ut en komplett regelbok i pdf till de som backade på kickstarter?

Är så sjukt många fel (ok jag som jobbar som QA förstår inte hur så mycket kan ha slunkit igenom)

Är dock kul att spela, men tycker att rätt ska vara rätt.


Hoppas på det. Som det är så känns boxen överflödig med antalet tryckfel och missar. Jag hoppas definitivt att det kommer en andra tryckning av böckerna som har dessa fel tillrättade.
Arioch
 
Posts: 60
Joined: 08 Jul 2016, 15:49

by Maltavius » 04 Jan 2017, 16:32

SL-skärmen
Sidnummer:
Rubrik: Modifikationer
Myckat
Bör/ska ändras till:
Mycket
Maltavius
 
Posts: 28
Joined: 27 Dec 2016, 22:34

by DevL » 08 Jan 2017, 14:43

Regelboken
Sida 84
Under Stridsfärdigheter för kentaurer står det Kentaourer.
DevL
 
Posts: 11
Joined: 28 Dec 2016, 15:37

by Jerakin » 11 Jan 2017, 21:04

Drakar och Demoner använder ett väldigt sakligt språk, det beskrivs regler och inte handlingar. Att därför använda olika formuleringar för samma handling indirekt säger att de två handlingarna inte är likvärdiga.

------------------ MAGI ------------------

Regler
Sidnummer: 52
Rubrik: Fummel Magi (14)
"medvetslös i 1T6 timmar dagar"
Bör/ska ändras till
"medvetslös i 1T6 timmar" / "medvetslös i 1T6 dagar"

Regler
Sidnummer: 52
Rubrik: Fummel Magi (16)
"koma under 1T3 dygn"
Bör/ska ändras till
"koma under 1T3 dagar" (dagar används överallt annars)


--------------- Besvärjelsesamling ---------------
Regler
Sidnummer: 58
Rubrik: Lyft
"Oka räckvidden"
Bör/ska ändras till
"Öka räckvidden"

Regler
Sidnummer: 60
Rubrik: Stenkast
"kan kasta på"
Bör/ska ändras till
"kan slunga mot" (slunga används överallt annars)

Regler
Sidnummer: 58
Rubrik: Dödshand
"orsakar 1T6 på offerts totala kroppspoäng"
Bör/ska ändras till
"orsakar 1T6 i skada" (samma notering på skada som överallt annars)


Regler
Sidnummer: 58
Rubrik: Dödshand
"Rustning skyddar ej"
Bör/ska ändras till
"Rustning skyddar inte"

--------------- Varelser ---------------
Under varje monster som har en "Fakta MONSTER"
Så står det "GRUNDGENSKAP" och inte "GRUNDEGENSKAP"

Regler
Sidnummer: 78, 80, 81, 83, 84, 87, 88, 89, 90, 93 och 95
Rubrik: -
GRUNDGENSKAP
Bör/ska ändras till
GRUNDEGENSKAP
Last edited by Jerakin on 26 Jan 2017, 00:13, edited 1 time in total.
Jerakin
 
Posts: 17
Joined: 11 Jan 2017, 20:09

PreviousNext

Return to Regler

cron

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest