RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Regler

Frågor från en nybörjare

Regelforum för DOD. Här ska alla diskussioner och frågor om regler ställas.

by Sightburner » 25 Dec 2016, 16:05

Jag hittade inget passande forum för dessa frågor, men jag antar de kan klassas som regelfrågor.

Karaktärsbladet:
På första sidan i spalten färdigheter, finns "GV", skall man skriva in värdet innan man lägger på ev. mod här? och i spalten CL värdet med ev. mod?

T.ex. Jag spelar en Jägare, och på GV för "Finna dolda ting" skriver jag min perception som är 12. Sedan på CL skriver jag 24?

Andra sidan i listan "Vapen" har jag en dolk och en pilbåge. Skall jag då skriva CL för "strid närstrid" i spalten CL för dolken och CL för "strid avstånd" på pilbågen? Sedan nästa spalt är "Krav" skall jag skriva in GE-krav:et där?

Strid
Jag vill veta om jag förstått detta rätt också.
Spelaren möter en skogsgast, spelaren väljer att lägga det offensiva kortet, och gasten samma kort; samtidigt. Spelaren slår en 6:a och lägger på 3, gasten slår en 7:a och lägger på 3. Så gastens tur är först.

Gasten anfaller spelaren med ett kortsvärd. Den har 44% chans att träffa i närstrid, eftersom gasten är offensiv får den +20 i attack, och ska alltså rulla under 64 för att träffa? Gasten rullar 42 och nu kan spelaren välja att parera? Spelaren ska då rulla på sitt "strid närstrids" värde och dra bort 20 då offensiv ger -20 i parering?

1. Spelaren lyckas med pareringen och tar 0 skada, rundan är över för gasten?
2. Spelaren misslyckas med pareringen och tar 4-2 (spelaren har en läderväst med RV +2) i skada, rundan är slut för gasten?

Desamma gäller för en spelare som anfaller ett monster/npc?

Jag tror det är allt jag undrar över just nu.
Sightburner

by Brynjard » 25 Dec 2016, 16:24

Du har förstått helt rätt vad jag kan se.

Och välkommen till Drakar och Demoner!
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by spjauer » 10 Jan 2017, 21:56

Hej!

Jag har en fråga också! Jag spelade rollspel mycket för 15 år sedan, och har sedan dess inte riktigt kört någonting. Men har nu införskaffat DoD 2016 och har en grupp (alla nybörjare, aldrig spelat förrut) redo att spela nu i helgen, och vi tänkte börja med det bifogade äventyret Gastarnas Ö, och eftersom jag har spelat för länge sedan blir det jag som blir spelledare.

Nu är det så att jag vet att en av mina vänner vill spela som magiker, så jag har läst på i regelverket hur magi fungerar. Men det tycks inte stå hur många besvärjelser en nybörjarmagiker börjar med? Vad är en passande nivå att lägga sig på? 2-4? fler?

Sedan funderar jag på om CL i besvärjelsekonst gäller för samtliga besvärjelser man kan? Dvs, man är lika duktig på att kasta blixtar, som Tala med döda?
spjauer

by mattiasr » 10 Jan 2017, 22:20

spjauer wrote:Hej!

Jag har en fråga också! Jag spelade rollspel mycket för 15 år sedan, och har sedan dess inte riktigt kört någonting. Men har nu införskaffat DoD 2016 och har en grupp (alla nybörjare, aldrig spelat förrut) redo att spela nu i helgen, och vi tänkte börja med det bifogade äventyret Gastarnas Ö, och eftersom jag har spelat för länge sedan blir det jag som blir spelledare.

Nu är det så att jag vet att en av mina vänner vill spela som magiker, så jag har läst på i regelverket hur magi fungerar. Men det tycks inte stå hur många besvärjelser en nybörjarmagiker börjar med? Vad är en passande nivå att lägga sig på? 2-4? fler?

Sedan funderar jag på om CL i besvärjelsekonst gäller för samtliga besvärjelser man kan? Dvs, man är lika duktig på att kasta blixtar, som Tala med döda?

Det finns en tabell där man får antal besvärjelser beroende vad man har i CL.

Den är lite halvgömd, men om jag minns rätt så är det sidan med rasmodifikationer tabellen.
mattiasr

by spjauer » 10 Jan 2017, 23:44

mattiasr wrote:
Det finns en tabell där man får antal besvärjelser beroende vad man har i CL.

Den är lite halvgömd, men om jag minns rätt så är det sidan med rasmodifikationer tabellen.

Ja, aha! Tack så mycket!
spjauer

by spjauer » 11 Jan 2017, 21:44

En till fråga:

På rollformulären finns "Forcera/Retirera". bland de sekundära egenskaperna. Vad ska man fylla i där?
spjauer

by Anders » 12 Jan 2017, 09:58

spjauer wrote:En till fråga:

På rollformulären finns "Forcera/Retirera". bland de sekundära egenskaperna. Vad ska man fylla i där?

Halva normala förflyttningen. Är hur långt man kan förflytta sig vid offensiv eller defensiv ställning.
Anders

by spjauer » 12 Jan 2017, 12:27

Anders wrote:
Halva normala förflyttningen. Är hur långt man kan förflytta sig vid offensiv eller defensiv ställning.

Tack! Make sense!
spjauer

Return to Regler