RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Stensoldaterna

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Klaatu » 31 Jan 2016, 14:39

Jag läste nyligen äventyret Stensoldaterna som finns på riotonline. Jag tyckte det var ett intressant äventyrsuppslag men jag förstår inte riktigt rollpersonernas motivation. Varför skall de undersöka mysteriet? Det känns som om något fattas i texten. Jag fick känslan av att äventyret är en uppföljare till ett annat äventyr och det är därför denna information saknas men kanske jag bara svamlar.

Hur som helst får någon gärna förklara hur äventyret är tänkt att fungera. Skall rollpersonerna välja "sida" eller fatta tycke för någon? Som jag uppfattar det är det en konflikt som pågår där rollpersonerna mycket obekvämt med skohorn skall klämmas in. Ordet är fritt...
Image
Klaatu

by MaxHerngren » 31 Jan 2016, 17:46

Klaatu wrote:Varför skall de undersöka mysteriet?

Har inte själv läst äventyret så jag kan inte riktigt kommentera. Med det sagt kan oftast en god spelledare som känner sin spelargrupp tänka ut något i ett äventyrs intrig som kan vävas samman med rollpersoners bakgrund och mål osv. Jag tycker du ska använda äventyret som en ram och ändra eller lägga till så dina spelare känner att de har motivation :) Men har som sagt inte läst äventyret i fråga.
Better is it to listen to the string that broke than to never draw a bow
MaxHerngren

by Brynjard » 31 Jan 2016, 19:45

Har väl egentligen inte mycket att komma med då jag endast köpt DoD i tjänsten och således inte läst äventyret. Dock har jag nyligen haft samma problem. Vi spelar svarta solen och är halvvägs igenom Snösaga. Mina spelare skulle promt spela dvärgar allihop med olika förklaring till varför de vistas ovan jord.

Vildhjarta var enkelt men Snösaga. De talade inte med nån på bröllopet, skiter i att hjälpa till och blir tvingade till Vreetgard i en snöstorm. Där får de inte veta något eftersom de vägrar prata med någon och inte många heller vi ge dem gratis upplysningar då de är otrogna. Räddningen var att de får veta hur en ur iskulten stulit en artefakt från deras boning som de genast sätter efter.

Därför välkomnar jag nästan ett äventyr utan tydlig motivation för spelarna. Då har du all möjlighet att precis som Maxherngren säger anpassa det efter spelgruppen redan från början istället för att lappa och laga något som inte fungerar för dina spelare.
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by Klaatu » 01 Feb 2016, 00:07

Brynjard wrote:Därför välkomnar jag nästan ett äventyr utan tydlig motivation för spelarna.

Är det inte bättre att det finns en motivation att ta bort än att den saknas och du då måste hitta på en? Jag är av tanken att ett äventyr ska vara komplett så att det blir så litet förberedelsearbete för spelledaren som möjligt.

Samtidigt förstår jag att det blir problematiskt att spela äventyr som bygger på att rollpersonerna skall ha en viss motivation medan de egentligen har en helt annan som i ditt Snösaga-exempel.
Image
Klaatu

by MaxHerngren » 01 Feb 2016, 01:39

Klaatu wrote: Jag är av tanken att ett äventyr ska vara komplett så att det blir så litet förberedelsearbete för spelledaren som möjligt.

Jag håller med dig, det är därför (i min tanke) som man spelar äventyrsmoduler. Mitt råd gäller situationen du befinner dig i när det inte finns en uttalad motivation i det skrivna äventyret. Ett äventyr borde erbjuda en lösning på det mesta sen är det spelledarens val att plocka bort eller lägga till.
Better is it to listen to the string that broke than to never draw a bow
MaxHerngren

by Brynjard » 01 Feb 2016, 14:20

Klaatu wrote:
Brynjard wrote:Därför välkomnar jag nästan ett äventyr utan tydlig motivation för spelarna.

Är det inte bättre att det finns en motivation att ta bort än att den saknas och du då måste hitta på en? Jag är av tanken att ett äventyr ska vara komplett så att det blir så litet förberedelsearbete för spelledaren som möjligt.

Samtidigt förstår jag att det blir problematiskt att spela äventyr som bygger på att rollpersonerna skall ha en viss motivation medan de egentligen har en helt annan som i ditt Snösaga-exempel.

När jag tänker mer på det har du ju rätt. Jag skyller på att jag är färgad av att försöka göra äventyret spelvänligt (har du spelat det så vet du att det inte är skrivet på bästa sätt) och samtidigt fixa en anledning till att de är där i alla lösa trådar.

Självklart skall äventyr vara så spelklara som möjligt, svårigheten med att ha en inbyggd motivation är ju om den inte passar spelarna. Jag tycker Svavelvinter till DoD expert hade det bra med fyra-fem korta stycken om varför spelarna givit sig iväg så att man kan välja beroende på spelgruppen och samtidigt slippa göra för mycket själv men inte vara stenhårt styrd. Kanske borde finnas i alla äventyr?
Spelleder: Vildhjarta med DoD Trudvang och Mutant: År noll.

Spelar: Virannsk dulgadråpare med onlinetjänsten (SL:s egna kampanj i Vastermark).
Brynjard

by dypoa » 05 Feb 2016, 20:41

Jag förstår problemet. Läst igenom Stensoldaterna 2-3 gånger och har inte listat ut något bra än. Brukar däremot kunna komma på bra anledningar. Ska köra det här äventyret inom några veckor så har ingen lösning på rak arm tyvärr. Men mitt tips är som andra redan nämnt att sätta sig in i dina spelares karaktärer så du vet vad de har för mål och motiv. Det brukar lösa sig ganska bra i slutändan.

Vill folk här höra hur jag löste det för min grupp återkommer jag gärna för att ge andra inspiration med hur jag löste inspelning och motivationen för spelarna när vi spelat klart.

Vill gärna höra hur ni andra löste det med.
dypoa

Return to Spelledare