RiotMinds forum

Officiellt forum för Trudvang, Drakar och Demoner & Götterdämerung. Official forum for Trudvang Chronicles

Spelledare

Efter Ubel Staal

Ett forum för alla spelledare att diskutera äventyr, hemligheter och annat som bara är för SLs ögon. Varning Spoilers :!:

by Chutnik » 03 May 2016, 17:22

Hej igen!
Det känns som om det är mest jag som kickar igång snack här på forumet, men nu har lite behov av att bolla idéer kring hur händelserna kring Ubels Staal död och judaspengen. Det finns ju ett mysterium kring denna och den hemlighet som den skall ruva på. I äventyrsmodulen så lämnas det ganska öppet vad som faktiskt är det stora mysteriet som är orsaken till att Vatikanen och Sapentia är villig att döda för den.

Jag har nu suttit och finulat lite på en idé, men det skulle också vara väldigt givande att höra vad andra har tänkt kring det hela. Förbereder på en relativt rejäl vägg av text.

Hemligen är att Jesus inte är guds riktiga son utan är avlad av enbart Josef och Maria. Istället så adopterades Jesus som Guds son vid ett senare tillfälle genom att konsumera frukt från Livets träd (motsatsen till Kunskapens träd i edens lustgård). det är också denna hemlighet som Jesus berättade för Judas, vilket fick honom att förråda Jesus. Det är fröna från denna frukt som har bevarats under århundraden, dels som ett bevis på att Jesus dödlighet och dels med en förhoppning om att en dag kunna odla ett nytt Livets träd på jorden. I anslutning till Jesus fängslande och död tog Judas fröna men på grund av skam och eller självförakt så begick han sedan självmord i enlighet med skrifterna. Han har då hunnit författa Förnekelsebreven som Sapentias grundare sedan hittar på Judasängen. Fröna hamnade dock i händerna på en romersk legionär. denna legionär fick på något sätt reda på frönas innebörd och bildade tillsammans med ett antal legionärer och kristna en församling/sällskap. På grund av de många farorna sammankopplade med kristendom under romerskt styre samt frönas betydelse så håller sig församlingen sig ordentligt hemlig.
Efter ett par år tog man på sig namnet Claves Coeli (Himmelrikets Nycklar) vilket syftade på den gudomliga kraften i frukten från Livets träd.
På grund av diverse praktiska förhållanden inom den romerska armen så blev majoriteten av gruppens betydelsefulla medlemmar posterade till kolonierna i Spanien efter ett par årtionden. detta gjorde att rest av gruppen också omlokaliserade sig och började verka i Spanien. Församlingen integrerade sig sedan med resten av den unga kristna rörelsen och levde vidare i ett par hundra år på den Iberiska halvön. I takt med att tiden gick så blev sällskapet mer och mer betydelsefulla och fick ett starkare tag om den framväxande katolska hierarkin.

år 760 så invigs Elipandus av Toledo i sällskapet, och med hjälp av deras inflytande så tillträder han som Ärkebiskop av Toledo inom ett par år. Elipandus är dock starkt ideologiskt driven och tar fram sällskapets hemligheter i ljuset genom att förespråka Jesus roll som mänsklig adoptivson (han nämner dock inte Livets träd). Hans budskap väcker stora reaktioner runt om i Europa och han startar den katolska sekten Adoptivi. i samband med detta så ansluter sig också Biskopen av Urgel, Felix av Urgel till Adoptivi. I förebyggande syfte så flyttas också fröna till Felixs högborg i Pyrenéerna, Sant Sadurní de Tavèrnoles kloster. Ett hemligt kapell iordningställs för fröna grottorna under klostret.
Motreaktionerna från omvärlden på denna kätterska lära låter sig i dock inte vänta och under 790-talet fördöms Elipandus och Felix för kätteri av kyrkorådet i Ratisbon och Frankfurt, samt av Charlemanges hovteolog Alcuin av York.
Båda sektledarna tvingas att avsäga sina positioner och sina åsikter om Jesus adoptivstatus. Elipandus försvinner sedan ur historien då han lönnmördas av Vatikanen, men Felix blir förvisad och skickas till Lyon i nuvarande Frankrike av en trupp franska soldater, som även mördar eller jagar iväg klostrets munkar. I Lyon genomför Felix under späkning och tortyr sin bikt och berättar om Claves Coeli och fröna för ärkebiskopen, Agobard av Lyon. År 818 dör och begravs han. Agobard väljer dock att hålla Felix bikt hemlig av rädsla för att stämplas som hädare. Han talar dock öppet om Adoptivismens kätteri till hans död.

Den enda skrift som nämner frönas hemlighet är Agobard personliga dagbok, vilket hamnar i stadens arkiv efter hans död. där ligger de i över hundra år tills det av en händelse hittas av en av kungen Hugh Capets skriftlärda och skickas till Paris. Det är denna hemlighet som får Hugh Capet att få kontakt med Sapentia. Hugh Capet föder idén om att plantera fröna från Livets träd, äta dess frukt och uppstiga som en andra Messias. Sant Sadurní de Tavèrnoles kloster ligger dock i Spanien, vilket innebär att fröna inte kan hämtas med våld utan att göra den spanska kungen till fiende. Därför planerar Hugh Capet att skicka en liten grupp medlemmar ur Sapentia i en kommandoräd till klostret. Som förberedelse för detta åker han till Lyon och lusläser alla dokument om Felix av Urgel som finns i stadens arkiv. Han anordnar också en hemlig mötesplats för Sapentia under ruinerna av den gamla romerska amfiteatern i staden. Det är här de planerar kommandoräden och samlar allt material kring fröna. Enbart en handfull medlemmar involveras i projektet på grund av rädslan att bli avslöjade. Det är också här Judasmyntet kommer in i spelet. Hugh Capet väljer nämligen att använda romerska mynt präglade i den romerska kolonin, Lugdunum, som Lyon härstammar ifrån. Detta som en hänvisning till Sapentias fadersfigur, Judas, och hans roll som den första ägare av fröna.

Biskopen av Laon, Odo av Blois får dock reda på deras plan, och förfäras av den enorma hädelse som den innebär. Han skickar bud till den spanska ärkebiskopen om att bränna Sant Sadurní de Tavèrnoles kloster och försöker lönnmörda Hugh Capet samt den lilla gruppen Sapentiamedlemmar involverade. Hugh Capet överlever, men rasar över att han tror att fröna blivit förstörda (grottorna under klostret har dock klarat sig!!). Han förseglar allt material och även kvarvarande två ordensmedlemmar som överlevt, då han tror de är dem som förrått honom i rummet under amfiteatern. Myntet behåller han som en bitter minnessten över hans misslyckade plan. Hugh Capet spenderar därefter resten av Livet med att förfölja och demonisera kyrkan. Innan han dör så låter han dock rista in en krypterad hänvisning till den hemliga kammaren i Lyon på Judasmyntet och skickar iväg det till en av Sapentias stormästare i Bern för att föra hemligheten vidare. Budet med myntet når dock aldrig fram till Bern utan dyker upp i dagens ljus först igen efter 600 år. Då i händerna på en tysk ockultist vid namn Ubel Staal…

Det jag tänker är att skicka mina rollpersoner på en skattjakt efter fröna till livets träd, där första ordentliga stoppet är Lyon. Jag är inte säker på hur mycket av historien ovan som rollpersonerna faktiskt ska kunna ta reda på. Vill inte att de ska klura ut hela hemligheten på en gång, utan gärna hålla det kryptiskt. Tanken är att de ska ta sig till Lyon dels genom att lista ut att Judasmyntet är präglat i Lugdunum vilket tar dem till Lyon. Sedan ska de på något sätt få reda på den hemliga kammaren i de romerska ruinerna, och få tag i Agobards dagbok. I samband med detta tror att både medlemmar ur Sapentia och Vatikanen ska följa dem till Lyon. Om rollpersonerna överlever så det hela så blir nästa stopp klosterruinerna i Pyrenéerna (där efterlämningar av Claves Coeli vaktar grottorna och det hemliga kapellet).

Skulle dock gärna höra vad andra, mer erfarna Spelledare tycker om min plan! Har någon av er gjort något annat av Judaspengen?
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
Chutnik

by Kolnidúr » 05 May 2016, 12:38

Tjena!
Jag tycker att ditt uppslag ser svinfett ut, kör på! Jag gillar att bakgrundshistorien öppnar upp för direkta spelmöjligheter i själva äventyret. Jag antar att det är därför som historien utspelar sig på fler än en plats, så att rollpersonerna ska få anledning att utforska nya miljöer under spelets gång.
Dessa platser går ju sedan att göra riktigt smaskiga i äventyrsdelen. Jag tror särskilt på den underjordiska amfiteatern.
Du nämner själv att hela bakgrundshistorien kanske inte är relevant för rollpersonerna. Det kan jag hålla med om, särskilt eftersom historien är väldigt lång och tar många vändningar genom historien där platser och personer med komplicerade namn har stor roll. Om du vill att rollpersonerna ska kunna lösa den historiska gåtan så kanske det är en eller två twistar för mycket i sin nuvarande form. Sedan tycker jag också att det blir lite luddigt att hålla isär de olika artefakterna (mynt, frön) i bakgrundshistorien, men jag antar att det blir tydligare vilken respektive roll de spelar i själva äventyret.
Sammantaget är det ett mycket intressant och inspirerande äventyrsuppslag och en riktigt maffig bakgrundshistoria som hade kunnat vara en romanserie i sig :)

Väl mött! 8-)
Kolnidúr

by Chutnik » 06 May 2016, 13:14

Tack!
Nu när jag tittar på texten så märker jag att det blev lite mycket. :D
Så går det när man ha en inspirerad skrivsession.
Jag kan köpa att namn och vändningarna är svåra att hänga med i. använde existerande historiska figurer och platser för att få med den historiska kopplingen, vilket kanske gör storyn mer komplicerat än den egentligen behöver vara.

Gällande myntet och fröna, tror jag att det ger sig under själva rollspelandet. Däremot skulle jag gärna motta tips på hur man skulle kunna använda myntet som plothook för att ta sig till amfiteatern i Lyon utan att skriva rollpersonerna på näsan. Vill gärna att de ska behöva leka lite detektiver i staden innan de fattar att de ska leta efter amfiteatern. Tänker att man kan göra något med meddelandet i inristat i kanten på myntet, men vet inte riktigt vad.

Är det någon som har lust att brainstorma lite med mig? :|
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
Chutnik

by Urdjur » 05 Feb 2017, 14:01

Jag inser att tråden är snart ett år gammal, men då jag snart tänkte starta en GD-grupp med Ubel Staal som första äventyr (håller på och läser in mig på det just nu) brainstormar jag gärna om detta ifall intresse fortfarande finns!

Jag gillar ditt upplägg om judaspengen och livets träd, och avslöjandet om Guds son. Det inspirerade mig till min egen twist på temat, som även knyter in i min tänkta kampanjs huvudtema.

Jag tänker att det som gör Judaspengen speciell är att det under 1700-talet är det äldsta bevarade myntet, och det enda mynt som överlevt från Jesu tid. Det som gör det till "sprängstoff" är vad det står på myntet. Se bilden på denaren från 18 BC i denna wikilänk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Son_of_God

Begreppet "Guds son" är enbart förknippat med Jesus under 1700-talet, och det vore otänkbart att tänka sig att titeln helt enkelt vore ett senare romerskt inslag som blev mer uttalat vartefter romarriket accepterade kristendomen. Myntet försvagar alltså kyrkans position med Jesus som historisk gudason, vilket gör myntet attraktivt att gömma undan för kyrkan, och lika intressant för sanningssökande kättare. Det som nämns i Ubel Staal om att Jesus skulle avslöjat en sanning för Judas är en missuppfattning av myntets verkliga betydelse, som blivit en vandringssägen i esoteriska kretsar.

För att kunna tyda inskriptionen måste rollpersonerna kunna latin (eller hitta nån som kan), och spelarna måste själva kunna tillräckligt mycket om kristendomen för att förstå varför myntet är kontroversiellt. Det kan man hjälpa dem med genom olika ledtrådar såklart. Med Ubel Staal som första äventyr blir myntet också startskottet på en upplysningsfilosofisk resa där spelarna kan upptäcka "sanningen" om kristendomen och skapelsen via olika ordenssällskap och själva skapa sig en teori om världens verkliga beskaffenhet.
Urdjur

Return to Spelledare